Jak jsme zmínili ve velkém srovnání Ceny aut: doma nejlíp!, ceny nových vozů padají v Česku poslední dobou téměř nejvíc ze všech států Evropské unie. Znamená to, že auta sahají na historická minima, jak jsme pro změnu vysvětlili v článku Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?
Začátek roku bývá u mnohých výrobků obdobím s největší příležitostí udělat cenový krok směrem nahoru. Když se ale projdeme ceníkem nejžádanějších aut, u nichž by to mělo platit víc než u „ležáků“, zjistíme v roce 2012 opak – zlevňují. Začněme nejžádanějšími auty Česka, jak je odhalily statistiky a my jsme je představili v článku Automobilkám se vede. Víc prodává svět i Česko.
Dvojí život Octavie
Prodejní jednička Čechů Škoda Octavia žije i v novém roce dvojím životem. Starší generace, nabízená pod jménem Octavia Tour, se od ledna prodává za dosud nejvýhodnější cenu: 249 900 Kč – o pět tisíc levněji než loni. Kromě toho se za verzi Combi letos připlácí už jen dvacet tisíc korun místo dosavadních třiceti tisíc.
Ani to ale není všechno: akční paket k ní nazvaný Trumf Plus za 15 000 Kč přináší například klimatizaci, elektricky ovládaná okna nebo 15" kola z lehké slitiny. Celkové zvýhodnění tak může činit až devadesát tisíc korun.
Novější sestřička Octavia podle oficiálního ceníku začíná s cenami na 357 900 korunách. Jenže pohled lidí by měl sklouznout na akční nabídky. Ty má Octavia dvě. V Edici CZ vyjde nejžádanější ze škodovek na 334 900 Kč, a navíc je mnohem lépe vybavená – v případě této edice jde vlastně o plošnou slevu na ceník pro celé Česko ve výši i 85 000 korun.
Co další škodovky?
Octavia není ve hře zvané sleva sama. Za zvýhodněné ceny nabízí Škoda i další modely. Pravda, zejména skladové, ale akce probíhá i na nově objednané vozy Magic – platí to pro Roomster i druhé nejprodávanější auto u nás: Fabii.
Ta už je dneska na 70 procentech ceny, za niž se prodávala v době, kdy prodejům vládla. Ještě v roce 2007 začínala na 265 900 korunách, rok poté se nabízela za 229 900 Kč, loni prolomila dříve nemyslitelnou hranici dvou set tisíc a od letoška už se prodává za 189 900 Kč.
Bez slevy se oficiálně prodává jediné auto s okřídleným šípem: Citigo. I tady však odhalíme důležitou změnu. Loni šlo objednávat jen ve vyšší výbavě za 194 900 korun, od ledna už je k dispozici varianta za 179 900 Kč.
Ford: Prodávám skvěle, takže zlevním!
Takový scénář se musí lidem líbit: Ford oslavil prodejní úspěch 2011 tím, že pro rok 2012 zlevnil. Třeba Focus, s jehož čtyřmi a půl tisíci registrovanými auty musí být značka spokojená nadmíru, se sice naoko nezměnil, za loňskou cenu 329 990 korun ale výrazně přitlačil na pilu ve výbavě. Už v té základní má klimatizaci, stabilizační systém, palubní počítač, volant potažený kůží a pod kapotou bzučí prověřený motor 1.6 Ti-VCT.
V prodeji vedle nového Focusu stále najdeme i předchozí model, nyní s názvem Focus Classic, který díky stočtyřicetitisícové slevě koupíte za cenu už pod 280 000 Kč.
VW: konzervatismus i v cenách
K menšině, která nechala ceníky tak, jak byly koncem loňského roku, můžeme řadit hlavně Volkswagen – v minulém roce druhou nejžádanější značku mezi osobními auty v Česku. Díky slevě 51 400 korun však stále patří tahoun jeho prodejů – tedy Golf – k nejlevnějším v Evropě. V Česku stojí 323 900 Kč. I tato nejlacinější verze s motorem 1.4 má sedm airbagů, klimatizaci, palubní počítač či elektrická okna.
U většiny aut netradičně, u Volkswagenu však klasicky se objednává pětidveřová verze coby příplatková výbava třídveřáku. Za 6 500 korun ale nedostanete jen pár dveří navíc, ale i kožený volant či kliky a zrcátka v laku karoserie. A při použití úvěru pak ještě zimní hliníková kola.
Česko-korejský recept: zlevní Hyundai…
Hyundaii se daří v Česku rok od roku lépe, ostatně se už díky výrobě aut v moravskoslezských Nošovicích snaží tvářit „Made in Czech“. Tomu odpovídá edice Trikolor. Výhodné ceny pod tímto názvem platí na víc aut: především na nejžádanější i30, ale i na menší, ale vyšší ix20.
Nás ještě víc zaujala akce pro majitele (jakéhokoliv) jiného vozu. Jednoduše: kdo už vlastní nějaký vůz, může získat se zvýhodněním skoro sedmdesát tisíc model Trikolor Plus s litými koly, klimatizací či tempomatem. Proti loňsku se toto zvýhodnění zvedlo o dvacet tisíc, model i30 už tak stojí malinko přes čtvrtmilion.
… zlevní i Kia
Na takovou výzvu musí logicky reagovat druhá korejská (a také tak trochu česká a slovenská) značka Kia. Ta o 25 000 korun zvýhodňuje startovací verzi modelu Cee’d Fresh. Stojí méně než i30. Cee’d koupíte těsně pod 250 000 Kč a ještě dostanete zdarma zimní pneumatiky.
A stačí připlatit jen deset tisíc a máte navrch výbavu s lakovanými klikami, mlhovkami, klimatizací, výškově nastavitelnou sedačkou řidiče nebo palubním počítačem.
Král slev na auta? Citroën!
Z Koreje pojďme k francouzskému Citroënu. Ten své ceníky meziročně snížil vůbec nejvíc. Jednak vyprodává sklady, ale navýšil i slevy běžných modelů.
Třeba výborně vybavená verze C1 z Kolína (jinak už za 164 900 Kč) vyjde v lednu nově na 169 900 Kč (loni 179 900 Kč). Jde o pětidveřové auto s klimatizací, rádiem i metalízou. Na úvěr ho Citroën nabízí dokonce za 139 900 Kč. Jde o historicky nejnižší sumu, za niž kdy Francouzi své auto vyráběné v českém Kolíně prodávali.
Ceny ale spadly u všech důležitých modelů Citroënu: C3 ve skladech jsou k mání s desetitisícovou slevou od 219 900 Kč, C4 spadla po Silvestru o patnáct tisíc a nabízí se za 279 900 Kč. Mnohem lépe vybavená verze Furio stojí jen o pět tisíc víc a má vše důležité včetně klimatizace, mlhovek nebo tempomatu.
O dvacet tisíc spadly ceny dalších citroënů jako rodinné C4 Picasso či velké C5. Stejnou sumu škrtli Francouzi u Berlinga. To znamená příjemnou rovnici: minus 20 000 Kč v ceníku a navíc proti loňsku dalších 10 000 Kč dolů na skladové vozy.
Nejlevnější zdražil
Jak píšeme výše, Korejci na zlevnění vzájemně reagují. To francouzské značky se na prahu roku 2012 rozcházejí. Zatímco Citroën o tolik zlevnil, další dva Francouzi – Peugeot a Renault – se vydali s cenami svých aut nahoru.
U Renaultu coby dlouhodobě nejlevnější, a mezi francouzskými tudíž nejžádanější značky v Česku stouply ceny o procenta.
Desetitisícové zvýšení najdeme například u Thalie, která loni s cenou 144 900 korun vytvořila rekord nejlevnějšího auta novodobých dějin u nás. Teď už ale stojí 154 900 Kč. I tak si ale podržela titul nejlacinějšího – nyní však už jen o pět tisíc před Dacií Sandero a Fiatem Panda. Dokonce o patnáct tisíc zdražila dvojice Mégane (254 900 Kč) a Fluence (274 900 Kč). Dolů šlo u Renaultu jen malé Twingo.
I u důležitých modelů Peugeotu se od ledna ceny zvedly. Malá 107 je dražší o čtyři tisíce korun, u 207 coby nejprodávanějšího auta se lvem ve znaku dokonce značka přestala v Česku nabízet třídveřovou verzi a ta pětidveřová zdražila o pět tisíc. Peugeot 308 se pak prodává o osmnáct tisíc dráž.
Sdílejte článek, než ho smažem