V roce 2010 padl milion, loni se produkce motorových vozidel v Česku zvedla o dalších deset procent už na skoro 1,2 milionu vozů. I prodej nových aut na českém trhu vyskočil, a to o tři procenta. Automobilky a dodavatelé dílů díky tomu všemu dnes zaměstnávají kolem 110 000 lidí. Jejich podíl na celkové průmyslové produkci Česka činí 18 procent.
Červená čísla? Jen Japonci
Když se podíváme na čerstvá data automobilového světa za rok 2011, o krizi mohou mluvit jen v Japonsku. Lidé si tam loni koupili nejméně aut od roku 1968. Příčina se nehledá zas tak složitě. Zemětřesení a přílivové vlny ochromily celou zemi, tamní hospodářství poslaly do vakua a auta se nějaký čas vůbec nevyráběla.
To dobře dokumentuje třeba legendární Honda Civic. Léta patří k nejoblíbenějším autům světa, letos se v žebříčku nejžádanějších modelů nevešla do desítky – je dvanáctá.
Japonci věří, že se letos díky vládním pobídkám na úsporná auta, v nichž jsou značky ze země vycházejícího slunce přeborníky, nejen Civic, ale celý autoprůmysl vrátí na výsluní.
Ještě tvrději dopadli před dvěma třemi roky na zem v Americe. Rok 2011 se ale Spojeným státům až nečekaně povedl, na americkém trhu se prodalo meziročně skoro o 13 procent aut víc. „Restrukturalizace klapla. Bankroty nebyly příjemné, ale pomohly rozhýbat věci, takže teď je na tom u nás automobilismus lépe než po celá předchozí desetiletí," tvrdí Jeremy Anwyl z amerického automobilistického webu Edmunds.com.
Zlatý důl: Indie…
Pokud máme hledat zlatá odbytiště, musíme nasměrovat zrak do Asie. „Celosvětový automobilový trh bude v příštích dvou letech dosahovat růstu kolem pěti procent. Bude to hlavně díky Číně a Indii," odhaduje Alan Mulally, generální ředitel Fordu.
Ostatně Zaostřeno na Indii se jmenuje i nová strategie značky Škoda Auto. Té loni celosvětový prodej vzrostl o patnáct procent na 875 000 vozů, přitom v Indii v roce 2011 stoupl o 50 procent, prodala tam přes třicet tisíc aut. Pro další růst si věří hlavně díky nové kompaktní limuzíně Rapid ze závodu Pune. „Rapid je prvním vozem značky, který se vyrábí přímo pro Indii. A ideálně splňuje přání místních zákazníků,“ tvrdí Jürgen Stackmann, člen představenstva Škody pro prodej. Jeho odhad podporuje zvolení Rapidu nejlepším rodinným vozem v Indii.
Rapid je nejmladším členem palety, kterou Škoda na indickém trhu nabízí vedle modelů Fabia, Laura, Yeti a Superb. Aby ne, značka v této zemi působí už od roku 2001 a v uplynulých letech neustále zvyšuje své prodeje. V uplynulých deseti letech bylo indickým zákazníkům dodáno celkem 132 000 škodovek.
… Rusko, Čína
Co je to ale proti plánům do budoucna. „V Indii zkrátka chceme podstatně přidat plyn a naše prodeje dále zvýšit,“ říká Winfried Vahland, šéf Škody, která má před sebou jasný úkol: celosvětově zvednout do šesti let prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně v roce. „Škoda je na celém světě v růstovém kurzu. Největší potenciál vidíme vedle Indie na dalších dynamických trzích typu Ruska a Číny,“ dodává Vahland.
V ruské automobilce GAZ v Nižném Novgorodu bude teď Škodovka nově vyrábět model Yeti. A oba čínské společné podniky koncernu Volkswagen do roku zainvestují čtrnáct miliard eur do nových závodů a produktů. Dosud se v Číně vyrábí modely Octavia, Fabia a Superb.
V zemi za Velkou zdí to ale rozhodně nebude zadarmo. Číňané totiž zdaleka nespoléhají na známé hráče typu Škody – sami se rozpínají. Jejich vlastní vůz Wuling Sunshine je třetím nejprodávanějším autem světa. Další značky se pak snaží proniknout dál do světa – včetně Evropy. Třeba Great Wall jako první z čínských automobilek otevře továrnu přímo v Evropské unii – konkrétně v Bulharsku. Bývalý sicilský závod Fiatu zase využije automobilka Chery.
A co doma?
Hodně povedený rok má za sebou i Česko: automobilkám se dařilo, prodeje si pochvalují. Aby ne. Po stagnaci se rok 2011 zařadil na třetí místo za zlatá léta 2007 a 2008, kdy se prodeje vozů do 3,5 tuny nejprve přiblížily hranici dvou set tisíc a v roce 2008 ji překonaly. A když budeme počítat čistě osobní vozy, byl dokonce rok 2011 se 173 282 auty nejlepší v dějinách. „Dříve však byly registrace zkreslené tím, že si lidé kvůli odpočtu daně kupovali vozy s přepážkou, což je řadilo mezi malé užitkové vozy, ale používali je jako osobní,“ vysvětluje Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů, který statistiky registrací aut zpracovává každý měsíc.
Houpačka: firmy a větší auta
Zajímavé je, kdo si v Česku pro nová auta chodí. Zatímco v době krize trh táhly privátní nákupy, rok 2010 to otočil a i loni trh rostl spíš díky zájmu firem. „Všude jsme četli, že bude hůř – a lidé tedy auta kupovali střídmě. Zato firmy po první krizi dva roky zpátky přišly na to, že obměňovat vozové parky je pro ně ekonomicky výhodnější,“ vysvětluje Jan Laube z Fordu zhruba 60procentní podíl firem na prodejích aut v Česku.
O tom, že se trh mění, svědčí i to, jak klesá zájem o malé automobily a roste o ty větší. Třeba v letech 2004–2006 patřívalo autům typu Fabie výrazně přes padesát procent trhu, v dalších dvou tuto hranici atakovaly. Nyní spadl podíl mini a malých automobilů pod třicet procent.
Lídři Škoda, Ford, VW
Těžko překvapí, že domácímu trhu vládne Škoda. Loni se opět dostala k tržnímu podílu kolem třiceti procent. Před pěti lety jí patřilo dokonce 37 procent trhu.
Dvojkou v Česku je už pár let Ford – letos ale vyhrál, jen pokud sečteme všechny vozy do 3,5 tuny. „Což se povedlo i v letech 2007–2010,“ říká Jan Laube. Nejoblíbenějším modelem s modrým oválem ve znaku je mezi Čechy se čtyřmi a půl tisíci zaregistrovanými vozy Focus – nejprodávanější dovážené auto za domácí trojkou Škodovek: Octavií, Fabií a Superbem. A Transit se stal znovu nejprodávanějším užitkovým autem. Od roku 1991, kdy Ford začal svá auta oficiálně nabízet v Česku, prodal přes dvě stě tisíc nových vozů.
Mezi čistě osobními auty najdeme na první pozici Volkswagen – pomohl mu k tomu čtrnáctiprocentní nárůst. „Prodeje za loňský rok ukazují, že pouze značky, které mají pro zákazníky komplexní nabídku, mohou bojovat o nejvyšší příčky,“ hodnotí Jan Procházka z Volkswagenu.
I Česko malou troškou pomohlo k tomu, že Volkswagen poprvé v historii dodal celosvětově zákazníkům přes pět milionů osobních vozů – což znamená více než 13procentní meziroční nárůst.
Co bude dál?
Co se týče vizí do roku 2012, analytici i automobilky se shodují, že zájem o nová auta neopadne, ale tak dobrý jako loňský rok 2012 nebude.
Značky vyrábějící v Česku se ale podle všeho nemusí bát. Škoda vedle uvedení nového modelu Rapid chystá i představení třetí generace Octavie. V Nošovicích vyrábějící Hyundai rozjíždí produkci nové generace modelu i30. A i kolínská trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 dostala modernější tvář.
Sdílejte článek, než ho smažem