Automobilkám se vede, víc prodává svět i Česko

Jindřich Hradecký | rubrika: Co se děje | 11. 1. 2012 | 1 komentář
Automobilkám se vede, víc prodává svět i Česko
Rok 2011 si většina automobilových značek včetně Škody odškrtla coby úspěšný. A vděčí tomu za odbyty ve světě i v Česku. Tuzemská výroba nových vozů dokonce loni trhala veškeré rekordy.

V roce 2010 padl milion, loni se produkce motorových vozidel v Česku zvedla o dalších deset procent už na skoro 1,2 milionu vozů. I prodej nových aut na českém trhu vyskočil, a to o tři procenta. Automobilky a dodavatelé dílů díky tomu všemu dnes zaměstnávají kolem 110 000 lidí. Jejich podíl na celkové průmyslové produkci Česka činí 18 procent.

Červená čísla? Jen Japonci

Když se podíváme na čerstvá data automobilového světa za rok 2011, o krizi mohou mluvit jen v Japonsku. Lidé si tam loni koupili nejméně aut od roku 1968. Příčina se nehledá zas tak složitě. Zemětřesení a přílivové vlny ochromily celou zemi, tamní hospodářství poslaly do vakua a auta se nějaký čas vůbec nevyráběla.

To dobře dokumentuje třeba legendární Honda Civic. Léta patří k nejoblíbenějším autům světa, letos se v žebříčku nejžádanějších modelů nevešla do desítky – je dvanáctá.

Japonci věří, že se letos díky vládním pobídkám na úsporná auta, v nichž jsou značky ze země vycházejícího slunce přeborníky, nejen Civic, ale celý autoprůmysl vrátí na výsluní.

Ještě tvrději dopadli před dvěma třemi roky na zem v Americe. Rok 2011 se ale Spojeným státům až nečekaně povedl, na americkém trhu se prodalo meziročně skoro o 13 procent aut víc. „Restrukturalizace klapla. Bankroty nebyly příjemné, ale pomohly rozhýbat věci, takže teď je na tom u nás automobilismus lépe než po celá předchozí desetiletí," tvrdí Jeremy Anwyl z amerického automobilistického webu Edmunds.com.

Nejžádanějším autem světa je Corolla

Zatímco v minulosti musel žebříček nejprodávanějších aut znít Čechům exoticky, dnes už obří trhy, jako USA a Čína, s pořadím modelů, který sestavuje americký Forbes, nic velkého nedělají.

Nejprodávanější auta ve světě v roce 2011

1.

Toyota Corolla

1 020 000

2.

Hyundai Elantra

1 010 000

3.

Wuling Sunshine

943 000

4.

Ford Focus

919 000

5.

Kia Rio

815 337

6.

Ford Fiesta

781 147

7.

VW Jetta

745 000

8.

Toyota Camry

726 000

9.

Chevrolet Cruze

691 000

10.

VW Golf

648 000

Zdroj: Forbes

V žebříčku celosvětově nejprodávanějších aut najdeme ta, co dobře známe z českých prodejen: Fordy Focus a Fiesta, Volkswageny Golf a Jetta, Kiu Rio či Toyotu Corolla.

Pozici jedničky navzdory domácím potížím obhájila za rok 2011 právě Corolla. Odbyt přes milion kusů představuje pokles jen o dvě procenta. A to přesto, že Toyotu zasáhlo japonské zemětřesení a trápily ji servisní potíže v USA i jinde.

Nechybělo moc a vyhrál Hyundai se svou Elantrou. V Americe je hitem, ve vybraných evropských zemích včetně Česka se jí zatím tolik nevede: 166 registrovaných kusů ji řadí do druhé stovky.

Jen třetí místo žebříčku zná asi málokdo: dodávka Wuling Sunshine se prodává v Číně, ale i to jí stačí skoro na milion prodaných kusů.

Nejprodávanější americké auto – Chevrolet Cruze – najdeme na 9. místě. Až tam zachraňuje čest kdysi dominantního amerického automobilového průmyslu.

Zlatý důl: Indie…

Pokud máme hledat zlatá odbytiště, musíme nasměrovat zrak do Asie. „Celosvětový automobilový trh bude v příštích dvou letech dosahovat růstu kolem pěti procent. Bude to hlavně díky Číně a Indii," odhaduje Alan Mulally, generální ředitel Fordu.

Ostatně Zaostřeno na Indii se jmenuje i nová strategie značky Škoda Auto. Té loni celosvětový prodej vzrostl o patnáct procent na 875 000 vozů, přitom v Indii v roce 2011 stoupl o 50 procent, prodala tam přes třicet tisíc aut. Pro další růst si věří hlavně díky nové kompaktní limuzíně Rapid ze závodu Pune. „Rapid je prvním vozem značky, který se vyrábí přímo pro Indii. A ideálně splňuje přání místních zákazníků,“ tvrdí Jürgen Stackmann, člen představenstva Škody pro prodej. Jeho odhad podporuje zvolení Rapidu nejlepším rodinným vozem v Indii.

Rapid je nejmladším členem palety, kterou Škoda na indickém trhu nabízí vedle modelů Fabia, Laura, Yeti a Superb. Aby ne, značka v této zemi působí už od roku 2001 a v uplynulých letech neustále zvyšuje své prodeje. V uplynulých deseti letech bylo indickým zákazníkům dodáno celkem 132 000 škodovek.

… Rusko, Čína

Co je to ale proti plánům do budoucna. „V Indii zkrátka chceme podstatně přidat plyn a naše prodeje dále zvýšit,“ říká Winfried Vahland, šéf Škody, která má před sebou jasný úkol: celosvětově zvednout do šesti let prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně v roce. „Škoda je na celém světě v růstovém kurzu. Největší potenciál vidíme vedle Indie na dalších dynamických trzích typu Ruska a Číny,“ dodává Vahland.

V ruské automobilce GAZ v Nižném Novgorodu bude teď Škodovka nově vyrábět model Yeti. A oba čínské společné podniky koncernu Volkswagen do roku zainvestují čtrnáct miliard eur do nových závodů a produktů. Dosud se v Číně vyrábí modely Octavia, Fabia a Superb.

V zemi za Velkou zdí to ale rozhodně nebude zadarmo. Číňané totiž zdaleka nespoléhají na známé hráče typu Škody – sami se rozpínají. Jejich vlastní vůz Wuling Sunshine je třetím nejprodávanějším autem světa. Další značky se pak snaží proniknout dál do světa – včetně Evropy. Třeba Great Wall jako první z čínských automobilek otevře továrnu přímo v Evropské unii – konkrétně v Bulharsku. Bývalý sicilský závod Fiatu zase využije automobilka Chery.

A co doma?

Jak se prodávají auta v ČR?

Rok

Všechny vozy
do 3,5 tuny

Z toho
osobní

Malá užitková
auta

2004

154 703

125 768

28 935

2005

166 423

127 376

39 047

2006

173 478

123 987

49 491

2007

194 580

132 542

62 038

2008

203 647

143 661

59 986

2009

181 086

161 659

19 427

2010

180 812

169 236

11 576

2011

186 551

173 282

13 269

Zdroj: SDA

Hodně povedený rok má za sebou i Česko: automobilkám se dařilo, prodeje si pochvalují. Aby ne. Po stagnaci se rok 2011 zařadil na třetí místo za zlatá léta 2007 a 2008, kdy se prodeje vozů do 3,5 tuny nejprve přiblížily hranici dvou set tisíc a v roce 2008 ji překonaly. A když budeme počítat čistě osobní vozy, byl dokonce rok 2011 se 173 282 auty nejlepší v dějinách. „Dříve však byly registrace zkreslené tím, že si lidé kvůli odpočtu daně kupovali vozy s přepážkou, což je řadilo mezi malé užitkové vozy, ale používali je jako osobní,“ vysvětluje Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů, který statistiky registrací aut zpracovává každý měsíc.

Houpačka: firmy a větší auta

Zajímavé je, kdo si v Česku pro nová auta chodí. Zatímco v době krize trh táhly privátní nákupy, rok 2010 to otočil a i loni trh rostl spíš díky zájmu firem. „Všude jsme četli, že bude hůř – a lidé tedy auta kupovali střídmě. Zato firmy po první krizi dva roky zpátky přišly na to, že obměňovat vozové parky je pro ně ekonomicky výhodnější,“ vysvětluje Jan Laube z Fordu zhruba 60procentní podíl firem na prodejích aut v Česku.

Nejprodávanější modely osobních aut v ČR v roce 2011

1.

Škoda Octavia

23 661

2.

Škoda Fabia

16 532

3.

Škoda Superb

4 659

4.

Ford Focus

4 538

5.

VW Golf

4 128

6.

Škoda Yeti

3 968

7.

Kia Cee´d

3 841

8.

Hyundai i30

3 618

9.

Renault Mégane

3 395

10.

Ford Fusion

3 267

Zdroj: SDA

O tom, že se trh mění, svědčí i to, jak klesá zájem o malé automobily a roste o ty větší. Třeba v letech 2004–2006 patřívalo autům typu Fabie výrazně přes padesát procent trhu, v dalších dvou tuto hranici atakovaly. Nyní spadl podíl mini a malých automobilů pod třicet procent.

Lídři Škoda, Ford, VW

Těžko překvapí, že domácímu trhu vládne Škoda. Loni se opět dostala k tržnímu podílu kolem třiceti procent. Před pěti lety jí patřilo dokonce 37 procent trhu.

Dvojkou v Česku je už pár let Ford – letos ale vyhrál, jen pokud sečteme všechny vozy do 3,5 tuny. „Což se povedlo i v letech 2007–2010,“ říká Jan Laube. Nejoblíbenějším modelem s modrým oválem ve znaku je mezi Čechy se čtyřmi a půl tisíci zaregistrovanými vozy Focus – nejprodávanější dovážené auto za domácí trojkou Škodovek: Octavií, Fabií a Superbem. A Transit se stal znovu nejprodávanějším užitkovým autem. Od roku 1991, kdy Ford začal svá auta oficiálně nabízet v Česku, prodal přes dvě stě tisíc nových vozů.

Mezi čistě osobními auty najdeme na první pozici Volkswagen – pomohl mu k tomu čtrnáctiprocentní nárůst. „Prodeje za loňský rok ukazují, že pouze značky, které mají pro zákazníky komplexní nabídku, mohou bojovat o nejvyšší příčky,“ hodnotí Jan Procházka z Volkswagenu.

I Česko malou troškou pomohlo k tomu, že Volkswagen poprvé v historii dodal celosvětově zákazníkům přes pět milionů osobních vozů – což znamená více než 13procentní meziroční nárůst.

Anketa

Brali byste škodovku?

Ojetiny: máte Fabii?

Co se týče nových aut, chodí si Češi nejvíc pro Octavii. Nejprodávanějším ojetým autem ale byla v loňském roce v Čechách i na Slovensku Fabia. „V Čechách kupovaly Fabie z jedné čtvrtiny ženy a poměrně vyrovnané byly preference při výběru mezi karoserií hatchback a verzí kombi,“ říká Daniel Harant, ředitel prodeje největšího domácího bazaru AAA Auto.

Po Fabii si Češi chodí do bazarů nejvíc pro Octavie, Felicie a tradiční trojku Focus, Mondeo a Passat. V desítce nejžádanějších najdeme v žebříčku AAA ještě Renault Mégane, Opel Astra, Peugeot 307 a VW Golf. „Ačkoliv byla v minulém roce nejžádanějším vozem Fabia, jejíž prodeje se v meziročním srovnání zvýšily o devět procent, největšími skokany jsou Passat s nárůstem 45 procent a Mondeo s Peugeotem 307 s 37 procenty,“ uzavírá Harant.

Co bude dál?

Co se týče vizí do roku 2012, analytici i automobilky se shodují, že zájem o nová auta neopadne, ale tak dobrý jako loňský rok 2012 nebude.

Značky vyrábějící v Česku se ale podle všeho nemusí bát. Škoda vedle uvedení nového modelu Rapid chystá i představení třetí generace Octavie. V Nošovicích vyrábějící Hyundai rozjíždí produkci nové generace modelu i30. A i kolínská trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 dostala modernější tvář.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Záruky na auta: liší se o roky a o tisíce korun

28. 12. 2011 | Jindřich Hradecký

Záruky na auta: liší se o roky a o tisíce korun

Dva, tři, ale také sedm, a dokonce třicet let. Záruky na nové vozy se víc než garancemi jako takovými staly marketingovým nástrojem automobilek. Na co si dát ve změti lákavých čísel... celý článek

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

21. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 15 komentářů

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny... celý článek

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

14. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 3 komentáře

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

Renault hodlá uvést na trh vůz, který bude stát 2 500 eur – tedy pouhých 64 tisíc korun. Zpráva z konce listopadu jen dokládá, kam se trh s auty dostal. Zatímco rohlíky zdražují a zdražují,... celý článek

Ceny aut: doma nejlíp!

30. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Ceny aut: doma nejlíp!

I když prodejci stále upozorňují, že ceny nových vozů se v Česku dotkly dna a budou stoupat, statistiky mluví jinak: jdou naopak pořád dolů.

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Partners Financial Services