Digitální měna, za jejíž přípravou stojí Facebook, se nově jmenuje Diem. Latinské slovo má zdůraznit „nový den projektu“. Měna se původně měla jmenovat libra, a to – na rozdíl od britské měny – i v angličtině.
Dnes oznámené přejmenování je výsledkem snahy „začít znovu“. Záměr spustit digitální měnu představil Facebook loni v červnu, narazil ale na vážné výhrady regulačních úřadů.
Společnosti sdružené v Diem Association – dříve Libra Association – teď chtějí vyjít vstříc regulátorům a zdůrazňují nezávislost nového projektu na jeho původně plánované podobě. Hlavní grafický prvek – tři vlnovky – však zůstává i v novém logu, stejně jako typ písma.
Logo digitální měny Libra.
List Financial Times v minulém týdnu napsal, že projekt může být spuštěný už v lednu, ale v hodně omezené podobě oproti dřívějším plánům. Hodnota digitální libry měla být původně navázána mimo jiné na koš stabilních světových měn – dolaru, švýcarského franku, eura, britské libry nebo jenu. Teď se počítá – přinejmenším v první fázi, že diem bude krytý dolarem v poměru jedna ku jedné. K termínu spuštění se asociace v dnešním prohlášení oficiálně nevyjádřila.
Asociaci loni na jaře založila sociální síť Facebook a dalších 27 společností jako Mastercard, Visa, PayPal, PayU, eBay, Uber nebo Vodafone. Jejich dílem bylo vytvořit alternativní finanční či bankovní systém. Vychází z podobných základů jako bitcoin, ale má být stabilnější a praktičtější pro běžné placení.
Podle úvodních informací cílila digitální libra hlavně na 1,7 miliardy lidí, kteří nemají přístup k tradičním bankám, přestože miliarda z nich vlastní mobilní telefon. Díky systému, který vznikne kolem nové digitální měny, by měli začít posílat peníze stejně jednoduše, jako napíšou zprávu na Facebook. Jde hlavně o lidi v rozvojových zemích. I proto jsou v asociaci zastoupeny neziskové organizace a akademické instituce.
Ještě do konce loňského roku však z asociace odešly společnosti Mastercard, Visa, PayPal Vodafone či eBay. Reagovaly i na výhrady regulátorů, kteří se báli o finanční stabilitu, ztrátu kontroly nad měnovou politikou i ochranu soukromí. Momentálně má asociace 27 členů, mimo jiné Uber, PayU, Spotify a Shopify.
Nezávisle na přípravě digitální libry spustil Facebook loni v listopadu vlastní platební službu Facebook Pay pro rychlé platby (klasickými měnami) mezi přáteli nebo ve hrách. Vedle samotného Facebooku míří i na sesterské služby Messenger, Instagram a WhatsApp. K použití je potřeba službu propojit s kartou, u které jsou povolené platby na internetu. Druhou možností je propojení s účtem na PayPal.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem