Šetřete síly

Šetřete síly
Počasí na výlety jako dělané. Co takhle vyrazit na kolo? Ale kam, když v okolí padesáti kilometrů už znáte každý kámen? Chtělo by to nějakou změnu. Třeba vyjížďku po krásách jižních Čech nebo projet Jeseníky. Ale jak tam dostat kolo a nepřivodit si infarkt?

Kdo má kondičku a je tak trochu blázen, dojede do cíle na kole, ať je to padesát, sto nebo dvě stě kilometrů. Svátečním cyklistům, kteří se nechtějí uhnat dříve než překročí hranice okresu, nezbude nic jiného, než prostudovat jízdní řády vlaků, autobusů případně nastartovat auto.

Vy a kolo vlakem

Nechte své nohy před náročným výletem odpočívat a sedněte na vlak. Počítejte však s tím, že je třeba být na nádraží aspoň půl hodiny před odjezdem vlaku. Koupíte si jízdenku, vyplníte doklad o stavu kola a odevzdáte ho spolu s kolem u "Příjmu spěšnin" a dál už se nemusíte o nic starat. Kolo bude v cílové stanici ve stejnou dobu jako vy. Nemusíte mít obavy, že byste o něj přišli, v příloze Zavazadlového lístku je uvedeno výrobní číslo kola a přesný popis včetně stupně poškození a doplňků. V případě poškození nebo ztráty České dráhy hradí škody do patnácti tisíc korun. A to vše za čtyřicet korun, nejedete-li dál než padesát kilometrů, padesát korun do sta kilometrů nebo šedesát korun nad sto kilometrů.

Pokud se přece jenom bojíte, že by se s vaším kolem zacházelo nešetrně, mají pro vás České dráhy "Pojízdnou úschovnu" s odbavením přímo u vlaku. Navíc nemusíte být na nádraží dlouho předem a ještě k tomu ušetříte, platí se třicet korun za kolo a brašnu bez ohledu na vzdálenost.

Pojízdnou úschovnu je možno využívat od 10. června do 30. září 2001 na těchto tratích:
Praha – České Budějovice
České Budějovice – Volary – Nové Údolí
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Břeclav – Brno – Praha – Františkovy Lázně
Brno – Jeseník
Pardubice – Liberec
Hradec Králové – Jičín – Turnov
Chomutov – Vejprty
…a zpět

Nechcete-li kolo v žádném případě pustit z dohledu, nezbývá, než najít vlak označený symbolem jízdního kola. V takovém vlaku jsou zařazeny vozy s upravenými prostory pro přepravování kol, do jednoho vagónu se jich vejde deset. Kolo můžete mít u sebe celou dobu také v osobních a spěšných vlacích, v jednom vagónu můžete přepravovat jedno kolo.

Pokud chcete kolo přepravit, ale nemůžete jet stejným vlakem, nechte si ho poslat jako spěšninu. Počítejte s tím, že na delší vzdálenosti nebo frekventovaných tratích trvá přeprava déle než jeden den. Na druhou stranu je výhodné, že s kolem nemusí nikdo jet a je možno jej poslat i jiné osobě. Za přípatek deset korun České dráhy telefonicky informují, že kolo dorazilo do cílové stanice. Do sta kilometrů zaplatíte čtyřicet korun, což je levnější než kdybyste s kolem jeli. Naopak mnohem dražší je poslání kola na delší vzdálenosti, z Ostravy do Prahy to stojí o něco více než sto korun.

A co autobus?

Co dělat, když k cíli vlak nejede a na kole je to pořád ještě daleko? Nabízí se možnost dojet autobusem. Na řidiče se už z dálky usmívejte, dělejte psí oči nebo se tvařte unaveně. Kola se totiž autobusem přepravovat nesmí, aspoň to tvrdí autobusové společnosti. Řidič může přimhouřit oko, záleží hlavně na tom, jestli je v autobuse místo. Když se vám povede řidiče přesvědčit, za přepravu kola zaplatíte jako za zavazadlo. Dálkovými linkami své kolo nesvezete, řidiči bývají neoblomní.

Nevejde se do kufru? Dejte ho na střechu

Jestliže máte auto s velkým kufrem, ale kolo tam stejně nevejde, můžete si pomoci speciálním nosičem kol. Ten zabudujete přímo do kufru a jízdní kola po odmontování kol upevníte za vidlici. Takto přepravíte dvě, po dokoupení adaptéru za sedm set korun až čtyři kola. Za samotný nosič zaplatíte necelé tři tisíce.

Pro vás, kteří nemáte na kola v kufru místo, nezbývá nic jiného, než dát kola na střechu. Kupte si nosič a namontujte ho na zahrádku. Nosič má seřiditelný držák na rám a pneumatiky a lze do něj upevnit kola jakýchkoli rozměrů. Po prvním nastavení už je všechno jednoduché a rychlé. K dostání jsou i nosiče, které lze zamknout. Cena jednoho se pohybuje od tří set do tří tisíc, zahrádku lze pořídit za dva tisíce. Není to zrovna levná záležitost. O nosičích si přečtěte více tady.

Jako nejjednodušší, nejlevnější a možná taky nejspolehlivější se jeví vlak. Není to tak drahé, ani komplikované jako shánění a výběr toho správného nosiče a navíc neriskujete, že natrefíte na nerudného řidiče a budete šlapat celou trasu na kole.

Berete si letos na dovolenou kolo? Jedete na něm nebo ho svěříte Českým dráhám? Budete přemlouvat řidiče autobusu nebo si koupíte nosič? Podělte se s námi o své zážitky s přepravou jízdních kol.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů
Daňové přiznání online

A tohle už jste četli?

Bitcoin vyletěl o čtvrtinu. V korunách je nejdražší v historii. Týden v kryptu

2. 3. 2024 | Tomáš Krause

Bitcoin vyletěl o čtvrtinu. V korunách je nejdražší v historii. Týden v kryptu

Cena bitcoinu vyskočila o 25 procent, bitcoinová ETF nabízejí i velké americké banky a to od BlackRocku expanduje do Brazílie. Na světlo se dostaly další e-maily Satoshiho Nakamota... celý článek

Výsledky nemovitostních fondů: Inflaci překonalo šest retailových

27. 2. 2024 | Jan Traxler

Výsledky nemovitostních fondů: Inflaci překonalo šest retailových

Většina retailových nemovitostních fondů loni vydělala kolem pěti až sedmi procent. Nejvyšší zhodnocení zaznamenal Mint I. rezidenční fond, ukazuje porovnání.

ECB si kopla do bitcoinu. Čas nakupovat? Týden v kryptu

24. 2. 2024 | Tomáš Krause

ECB si kopla do bitcoinu. Čas nakupovat? Týden v kryptu

Evropská centrální banka si zkusila kopnout do bitcoinu. Asi jako když se mladistvý intelektuál pokusí nakopnout merunu. Spočítáno: 51% útok na bitcoin se nemůže vyplatit. Nigérie a... celý článek

S DIPem můžete jít do rizika, říká investiční expert

21. 2. 2024 | Hynek Just | 2 komentáře

S DIPem můžete jít do rizika, říká investiční expert

Když za mnou přijde třicetiletý člověk, že si chce založit DIP, doporučím mu akciové fondy. Při takhle dlouhém horizontu se riziko vyplácí. Pokud si bude každý měsíc odkládat čtyři... celý článek

Češi řekli, proč neinvestují. Na prvním místě je strach

20. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Češi řekli, proč neinvestují. Na prvním místě je strach

Strach z podvodu a ze ztráty peněz jsou nejčastějšími důvody, proč Češi neinvestují. Až za nimi je nedostatek peněz. Ukázal to průzkum agentury Perfect Crowd na reprezentativním vzorku... celý článek

Partners Financial Services