Do banky přes internet chodí Češi dvakrát až čtyřikrát týdně

pk | rubrika: Aktuality | 20. 6. 2019

Elektronické bankovnictví už využívá ke správě svých financí naprostá většina (95 procent) obyvatel Česka, která má přístup k internetu. Oproti loňsku je to o pětinu víc. Ukázal to čerstvý průzkum, který pro Českou bankovní asociaci udělala agentura SC&C na reprezentativním vzorku 1011 lidí ve věku od 18 do 79 let.

Průzkumu se účastnili jenom uživatelé internetu. Jak přitom vyplývá z loňského průzkumu Českého statistického úřadu, 15 procent lidí starších 16 let zatím internet nikdy nepoužilo. Mezi lidmi staršími 55 let je to dokonce 37 procent.

Lidé obvykle do elektronického bankovnictví vstupují dvakrát až čtyřikrát týdně, ukázal průzkum agentury SC&C. Vlastníci mobilní aplikace ho pak obecně používají častěji, někteří (devět procent) i několikrát denně.

Do aplikace se lidé nejčastěji přihlašují pomocí uživatelského jména a hesla (37 %). Roste ale využívání biometrických údajů (36 %), z nichž nejčastěji (75 %) jde o otisk prstu.

Přes webový portál banky se přihlašuje 83 % uživatelů, přes mobilní aplikaci 35 %. „Zatímco při provádění plateb, ověřování zůstatku či kontrole příjmů a výdajů si Češi často vystačí s mobilní aplikací, v případě nastavování trvalých příkazů a inkas, nastavení účtu a karet a dalších, obecně složitějších operací na jejich bankovním účtu preferují přístup přes webový portál,“ říká Helena Zavázalová, poradkyně České bankovní asociace.

Změní se klíč!

Platby kartou na internetu mají být od září ještě rychlejší a bezpečnější. Ne pro každého to ale přinese změnu k lepšímu. Kdo nemá mobilní aplikaci nebo moderní telefon, bude to mít složitější než doteď.

Konec přepisování SMS, platbu potvrdíte otiskem. Zpřísnění ale přinese i komplikace

Elektronickému bankovnictví se vyhýbají především starší lidé. Vede je k tomu obava o bezpečnost či zažitý zvyk chodit na pobočku.

Průzkum se ptal i na takzvaný multibanking. O možnosti ovládat všechny své bankovní účty z jednoho místa již slyšela téměř polovina Čechů, ale zatím jenom dvě procenta ji už aktivně využívají. Celkově hodnotí multibanking jako přínosnou funkci téměř dvě třetiny lidí. Na druhou stranu 39 % uvedlo, že by ho neužívalo, protože ho vzhledem k vlastnictví pouze jednoho účtu nepotřebují, případně tuto funkci nepovažují za bezpečnou (23 %). Obavy o bezpečnost (29 %) jsou současně druhým největším důvodem, proč by službu multibankingu využívali pouze prostřednictvím své banky (76 %).

Větší zájem než o multibanking mají lidé o možnost využívat služby státu, třeba pořídit si výpis z katastru nemovitostí či z rejstříku trestů díky údajům z internetového bankovnictví. Uvítalo by to 58 % lidí.

„Na této možnosti již některé banky pracují v rámci projektu s názvem Sonia. Pokud se podaří prosadit potřebné změny legislativy, dostanou Češi možnost prostřednictvím svých přihlašovacích údajů do elektronického bankovnictví, takzvané bankovní identity, čerpat elektronicky služby od státu i soukromých společností. U soukromých služeb půjde třeba o změnu dodavatele energií, úpravy nastavení služeb svého mobilního operátora a podobně,“ dodává Zavázalová.

V současné době mohou Češi elektronicky využívat služby státu pomocí datové schránky či e-občanky, čehož podle průzkumu využívá jenom devět procent lidí. Ostatní často o této možnosti buď nevím, nebo nevlastní datovou schránku či e-občanku.

S podobou a funkcemi, ať webového portálu či mobilní aplikace, je podle průzkumu víc než polovina dotázaných. Zásadní jsou pro ně jednoduché a přehledné ovládání (9,1 bodů z 10), vysoká míra zabezpečení (8,7 bodů z 10) a u webových portálů také možnost fultextového vyhledávání či dlouhodobý výpis transakcí (8,6 a 8,4 bodů z 10).


Ještě jeden průzkum? Banku v mobilu už má polovina Čechů do 50 let

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Přejděte do KB+, nebo vám zrušíme účet. Komerčka míří k „eskalační fázi“ migrace

11. 6. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Přejděte do KB+, nebo vám zrušíme účet. Komerčka míří k „eskalační fázi“ migrace

Komerční banka vypne staré bankovnictví později, než plánovala. Desítky tisíc lidí ještě ani nedostaly „pozvánku k migraci“ do nového systému. Přesto banka začíná výrazněji tlačit na... celý článek

Banky vylepšují aplikace. Podívejte se, s čím letos přišly

2. 6. 2025 | Petr Kučera

Banky vylepšují aplikace. Podívejte se, s čím letos přišly

Banky se snaží vylepšovat své elektronické bankovnictví, hlavně mobilní aplikace. S jakými novinkami se letos zatím pochlubily?

Napište si poznámku jen pro sebe. Příjemce platby ji neuvidí

29. 5. 2025 | Petr Kučera

Napište si poznámku jen pro sebe. Příjemce platby ji neuvidí

Možnost přidat si k odeslané platby poznámku, kterou uvidíte jenom vy jako odesílatel, už nabízejí skoro všechny banky v Česku. Jako zatím poslední ji v dubnu přidala ČSOB.

Už zase odstávka? Bankovnictví o víkendu nefunguje, klienti ztrácí trpělivost

21. 5. 2025 | Petr Kučera

Už zase odstávka? Bankovnictví o víkendu nefunguje, klienti ztrácí trpělivost

Že elektronické bankovnictví občas potřebuje plánovanou odstávku, chápe asi každý klient. Jde koneckonců o bezpečnost jeho účtu a vylepšení služeb. Jen by se to nemělo opakovat často... celý článek

Čtyři banky dočasně vypnou bankovnictví. Limity si nastavte včas

16. 5. 2025 | Petr Kučera

Čtyři banky dočasně vypnou bankovnictví. Limity si nastavte včas

Část víkendu nebude fungovat elektronické bankovnictví Raiffeisenbank a starší systém Komerční banky. Na kratší dobu hlásí odstávku také ČSOB a Moneta.

Partners Financial Services