Ertrag und Sicherheit: výnos a solidní nejistota

Aleš Tůma | rubrika: Komentář | 23. 5. 2011 | 221 komentářů
Ertrag und Sicherheit: výnos a solidní nejistota
Prodejní argumenty poradců společnosti Ertrag & Sicherheit (v překladu výnos a jistota) jsou... opravdu neotřelé. Méně eufemisticky: klientovi nepokrytě lžou.

Nikdo neplatí rád poplatky. Jak skvělé by bylo, kdyby někdo nabídl investování za paušál! Zaplatíte jednorázový vstupní poplatek a pak už investujete zdarma bez ohledu na částku. Třeba čtyřicet let. Když vaši investici zdědí potomci, investují bez poplatků i oni.

Stačí zaplatit jednorázový až padesátitisícový poplatek „na dřevo“. Nepatrný zlomek částky, kterou za život nastřádáte. Přesně to nabízí společnost Ertrag & Sicherheit. No není to pohádka?

Vymývači

Je to pohádka! Když totiž klient dostane první výpis, zjistí, že jeho investice do akciového fondu se ztenčila o – klasický pětiprocentní vstupní poplatek. Ale výpis je anglicky a kdo se v tom má vyznat – pan poradce říkal, že ušetříme, tak mu budeme věřit...

Pro přehlednost: vstupní poplatky v různé výši účtuje každý správce fondů na trhu. Poplatek je určen hlavně na výplatu provizí zprostředkovatelům. Strhává se automaticky z každé investice, u některých pravidelných investic formou předplaceného poplatku. Ale opravdu málokdo má tu drzost nechat si zaplatit dvakrát.

Vůbec nejlepší případ nastává, když klient dostane doporučení vypovědět jiné produkty, u nichž zrovna uhradil nevratné předplacené poplatky. Místo nich si koupí velmi obdobnou investici a platí znovu poplatky. Dvakrát.

Přesvědčit klienta, že je to v jeho zájmu, to chce opravu hodně odolný žaludek a propracovaný systém brainwashingu.

Lži, lži a prachy

Jenže poplatky pohádky nekončí, jak vyplývá z desítek svědectví klientů. Oblíbeným argumentem nesolidních poradců je, že pouze s nimi a s nikým jiným klient investuje „přímo“ do fondů vybraných správců, například Franklin Templeton.

Mají z toho zřejmě vyplývat samá pozitiva a sociální jistoty. Například klienti fondové platformy společnosti Conseq by prý v případě krachu firmy o peníze přišli, kdežto klienti Ertrag & Sicherheit ne.

To je samozřejmě holý nesmysl. Z pohledu klienta je lhostejné, kdo vede evidenci majetku. Jediný podstatný rozdíl je, od koho přijde výpis. I kdyby distributor zkrachoval, majetek klienta je oddělený a nijak se jej to nedotkne. Tečka.

Firma-nefirma

Na tomto místě je třeba provést malé upřesnění – společnost Ertrag & Sicherheit sice v ČR podniká, ale neposkytuje zde žádné investiční služby. Jako obchodník s cennými papíry přestala fungovat v roce 2009. (Poté, co ji ČNB napomenula za neplnění informačních povinností, ale to bude zřejmě jen náhoda.) Poradci operující se značkou Ertrag & Sicherheit tak fungují pod rakouskou společností Jung, DMS & Cie.

Mimochodem společnost se na svých webových stránkách hrdě hlásí ke spolupráci s firmou Halebridge Asset Management. Před jejími aktivitami už ČNB varovala.

Peníze spaseny. Kobylky letí dál

Anketa

Věříte na kvalitní investiční poradenství?

Ovšem než regulátor od varování přejde k činům, finanční kobylky se už většinou pasou o kus dál. Na závěr tedy poučení pro klienty.

Se svými 51 tisíci se nejspíše můžete provždy rozloučit. Vyhodili jste je z okna za něco, co byste u kterékoliv investiční společnosti, banky či zprostředkovatele na trhu koupili výrazně levněji. Naletěli jste „poradcům“, kteří využívají toho, že český trh je pořád ještě pole neorané a klientům je možné v zájmu maximalizace provizí nabulíkovat naprosto cokoliv.

Na článek volně navazuje text o dalších skvělých nabídkách v portfoliích českých poradců: Reality v Číně: chystá se nový Immofinanz?

Autor článku je analytik společnosti Partners For Life Planning. Článek se opírá o zkušenosti konkrétních osob a materiály společnosti Ertrag & Sicherheit, které má redakce k dispozici.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

-4091
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 221 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 12. 2012 22:27, Ondřej Hašek

Autor článku se dotýká problematiky ceny investičních produktů (fondů Franklin Templeton) a tvrdí, že fondy distribuované ES jsou dražší než od Conseq a Atlantik (Partners jsou distributoři Conseq a Atlantik). K tomuto závěru došel porovnáním vstupních poplatků (distributorovi) a ážií (jsou to vstupní poplatky fondu).

Poplatková struktura u Conseq a Atlantik je mnohem složitější, nejenže tam máme vstupní poplatky, ale také poplatky za správu a další poplatky. Je tomu tak proto, že se nejedná jako u ES o přímou investici, ale o polopřímou. Klient posílá peníze společnosti Conseq, nebo Atlantik, a ty to přeposílají na sběrný účet u investiční společnosti. Průběžně si odečítají poplatky z peněz, které vybrali od klientů, ale i z naspořených prostředků. Mohou tak činit, protože majiteli těchto sběrných účtů jsou ony.

Problematika ážia je mnohem složitější. Ážio je vstupní poplatek fondu, který platí každý investor přímo fondu. Nejedná se o poplatek distributorovi. Na druhou stranu je pravda, že ážio fondů zprostředovaných ES je vyšší. Je tomu tak proto, že ES na základě exkluzivní spolupráce s Franklin Templeton se také podílí na řízení investice (poradenstvím a administrativou) a za to jí náleží odměna. Proto část ážia vyplácí společnosti ES.

Takže u ES je to tak, že klient zaplatí vstupní poplatek (poplatek za otevření depozita a poradenství) předem a dál, protože je to přímá investice, kromě poplatků fondu nic neplatí. Mezi poplatky fondu řadíme zmíněné ážio a TER, jehož součástí je i manažerský poplatek.

Aby to nebylo jednoduché, každý fond je rozdělen do podfondů. Poznáme je podle koncovky. ES zprostředkovává podfondy určené pro fyzické osoby (koncovka A acc), které mají lepší podmínky (zhodnocení). Conseq i Atlantik musí využívat podfondy pro korporace, které nemají toto zvýhodnění.

Porovnáme-li celkovou nákladovost investice, vychází nám i přes vyšší vstupní poplatek ES výrazně levnější než zmíněná konkurence (tento rozdíl se v čase prohlubuje).

Cena za službu ale není pro klienta hlavní kritérium, nejdůležitější je výnos, který klient může dosáhnout. A to hlavně záleží na kvalitě poradenství a šíři doprovodných služeb (možností) té které zprostředkovatelské firmy.

+5804
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 10. 2013 14:27, Petr Kovář

Dobrý den,
všem potencionálním zájemcům o investování u ES, tedy potažmo JUNG a tedy potažmo Franklin Templeton to DŮRAZNĚ nedoporučuji. Moje osobní zkušenost je strašná.V červenci jsem zaslal celkem nemalou investiční částku, uhradil nemalou částku na poplatcích nenažraných zprostředkovatelů a dnes na pokraji listopadu i přes všemožné urgence nemám přístup ke svým penězům, nevím, co se s penězi děje a slyším jen samé výmluvy a nezájem. Tak takhle se chová ES, JUNF a FT vážení- zaplať a dál už neotravuj! Ruce od těchto společností pryč.

-280
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (221 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Reality v Číně – chystá se nový Immofinanz?

8. 8. 2011 | Aleš Tůma | 12 komentářů

Reality v Číně – chystá se nový Immofinanz?

Finanční poradci prodávají v Česku uzavřené fondy slibující zajímavé výnosy z čínských nemovitostí. Skvělá nabídka? Ne bez otazníků.

Nejlepší život s Best Life? ČNB varuje!

28. 4. 2011 | František Mašek | 19 komentářů

Nejlepší život s Best Life? ČNB varuje!

Potřebujete peníze, chcete vypovědět životní pojištění nebo hledáte zajímavou investici? Pardubická firma Best Life nabízí odkup životního pojištění až za trojnásobek odkupní hodnoty!... celý článek

Edbusy: neslavný konec velkých slibů

19. 4. 2011 | František Mašek | 22 komentářů

Edbusy: neslavný konec velkých slibů

Klientům slibovali, že za deset měsíců zhodnotí jejich necelých dvacet tisíc na osm set tisíc korun. Ekonomické perpetuum mobile se ale nějak zadrhlo. Krajský soud v Brně odsoudil manažery... celý článek

Nehraje s vámi finanční poradce „Kliente, nezlob se!“?

30. 3. 2011 | Radek Petráš | 41 komentářů

Nehraje s vámi finanční poradce „Kliente, nezlob se!“?

Když se zeptáte sta lidí na ulici, jestli chtějí finančního poradce, devětadevadesát jich odpoví, že ne, a jeden neodpoví vůbec. Důvody těch devětadevadesáti: „Už finančního poradce... celý článek

Na zázraky nikdo nevěří. Klienti chtějí „pouze“ poradit.

13. 1. 2011 | Martin Moravec | 4 komentáře

Na zázraky nikdo nevěří. Klienti chtějí „pouze“ poradit.

Baví mě poznávání různých prodejních strategií. Často se dobrovolně stávám testovacím subjektem. Měl jsem tu čest poznat množství prodejců, jejichž postup byl pozoruhodný.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.