K čemu konkrétně se terminál Paskov využívá?
Areál zajišťuje veškeré činnosti spojené s překládkou, svozem, rozvozem, lehkými opravami kontejnerů, odbavením vlaků a skladováním kontejnerů na ploše překladiště. Jeho prostory slouží jak skupině PKP CARGO INTERNATIONAL, tak externím subjektům. Sídlí tu například Celní úřad pro Moravskoslezský kraj, územní pracoviště Paskov a řada celních deklarací.
Jak je areál vybavený?
PKP CARGO INTERNATIONAL má na terminále k dispozici čelní kontejnerové překladače, které umožňují stohování kontejnerů a manipulaci s běžnými ISO kontejnery, se silničními návěsy a výměnnými nástavbami. Dál se tu nachází parkovací plocha až pro 130 návěsů, napojení pro chladicí kontejnery a speciální místo pro kontejnery s nebezpečným zbožím. Součástí je i moderní řídicí středisko pro dispečink, celní úřad, deklaraci a další navazující externí služby a subjekty. PKP CARGO INTERNATIONAL poskytuje zákazníkům i silniční rozvozy kontejnerů a návěsů k příjemcům.
V nedávné době jste do terminálu pořídili nové kamerové řešení, abyste mimo jiné zamezili vjezdu nákladních vozidel bez povolení. Jak systém funguje?
Kamerový systém od společnosti Konica Minolta je pouze jednou částí daného řešení pro automatizovaný vjezd. Klíčovým prvkem je vjezdový systém s automatickými závorami – zvlášť pro vjezd a zvlášť pro výjezd. V reálu to vypadá tak, že na ostrůvcích jsou instalované kamery pro čtení registračních značek a kamery přehledové, interkomy, semafory, indukční smyčky, tiskárny parkovacích lístků a bezpečnostní prvky jako radary nebo infrabariéry. Prostě všechno, co má moderní automatizovaný vjezdový systém mít. V neposlední řadě nám Konica Minolta instalovala platební terminál, který je umístěný u správní budovy.
Pracuje tento systém i s prvky umělé inteligence?
Zatím ne, aktuálně používáme pouze pokročilé videoanalýzy z kamer v souvislosti s vozidly, tedy čtení registračních značek a typů vozidel (osobní, dodávka, kamion a podobně). Instalované kamery umí využívat i pokročilé videoanalýzy v souvislosti s osobami, například zvýšenou perimetrickou ochranu areálu, či různé statistické funkce. Systém je ale připravený na budoucí rozšíření.
Jak náročná je obsluha?
Celé řešení je intuitivní, automatické. Stačilo jen zaměstnance se systémem seznámit a zaškolit pro nejčastější požadované operace. Jediným fyzickým úkonem je výměna kotoučů tiskáren pro tisk lístků a vizuální kontrola. Všechno ostatní řeší dodavatel, a to buď vzdáleně, nebo při pravidelné kontrole podle nastaveného intervalu.
Kolik vás to stálo a kolik zaplatíte za provoz?
Řešení vjezdu, výjezdu a parkování v našem areálu je specifické. Celkové náklady včetně instalace systémů a místních úprav představovaly necelé dva miliony korun. Měsíční poplatek za správu systému, support a dodávky spotřebního materiálu se pohybuje do deseti tisíc korun.
Co si od zavedení kamerového systému slibujete? Počítáte i s nějakým finančním přínosem?
Naším hlavním cílem bylo zprůchodnit přístupové komunikace do areálu a zajistit plynulou obsluhu terminálu Paskov a celního úřadu. Také jsme chtěli omezit parkování nákladních vozidel, které v našem areálu nemají oprávněný zájem. I proto jsme nastavili pravidlo, že první hodina a půl parkování je zdarma. Každá další započatá hodina parkování už je zpoplatněna. Přestože vytvářet zisky z parkovného nebyl náš primární záměr, návratnost zainvestovaných prostředků bude díky vybranému parkovnému přibližně tři roky.
Sdílejte článek, než ho smažem