Ochrana spotřebitele

Další články na téma ochrana spotřebitele najdete na Finmag.cz.

Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest

Aktuality | redakce Peníze.CZ | 16. 5. 2024

-34

Skupina evropských spotřebitelských organizací včetně českého dTestu podala stížnost na čínské online tržiště Temu. 

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Když se řekne | Petr Kučera | 12. 10. 2022 | 1 komentář

+431

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.

Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte

Jak na to | Pavla Adamcová | 17. 5. 2024

+1

Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Co se děje | Pavla Adamcová | 23. 4. 2024 | 2 komentáře

+6

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků. Přesto na ně Česká obchodní inspekce nedosáhne. Nezatlačila na ně ani Heureka, jejíž značky zneužívají. Ani féroví konkurenti sdružení v Asociaci pro elektronickou komerci.

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

Co se děje | Veronika Hejná | 8. 12. 2022 | 2 komentáře

-92

Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

Jak na to | Tomáš Smolík | 24. 8. 2021 | 3 komentáře

+61

Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.

Kartou až od 50 Kč. Může obchod omezit platby nebo chtít příplatek?

Když se řekne | Olga Skalková | 28. 3. 2023 | 1 komentář

+101

Smí obchodník stanovit minimální limit pro platbu kartou? Může zavést příplatek za bezhotovostní platbu, nebo naopak odměnu za úhradu v hotovosti? Vysvětlíme to.

Banky čeká nová povinnost: ověřit číslo účtu a jméno příjemce

Co se děje | Olga Skalková | 21. 12. 2023 | 4 komentáře

+29

Velká část klientů by uvítala, kdyby si před odesláním platby mohla ověřit jejího příjemce. Od letošního podzimu mají takovou možnost při platbě na číslo mobilu. U klasických převodů na číslo účtu to ale banky nenabízejí. Změnu má přinést novinka, kterou chystá Evropská unie.

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Co se děje | Petr Kučera | 17. 4. 2024

+7

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment totiž zneužily výjimku, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky.

Nový podvod s balíky z e-shopů. Platíte, co jste neobjednali

Co se děje | Gabriel Pleska | 30. 11. 2023 | 3 komentáře

+43

Počet nákupů na internetu každý rok roste. Placení dobírkou je sice na ústupu, ale rozhodně ještě není raritou. A na to spoléhají dobírkoví podvodníci.

Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, rozhodli poslanci

Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024

+10

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.

Konec otravných volání. Jak funguje stopka na nevyžádané hovory

Co se děje | Jana Divinová | 7. 2. 2022 | 30 komentářů

+178

Ty nejlepší hrnce, energie za opravdu výhodnou cenu nebo třeba neodolatelně výnosná investice. S takovými nabídkami by už vám neměl nikdo volat – jestli jste s tím předem nesouhlasili. Přísnější pravidla, která přinesla letošní novela, ale začnou naplno fungovat až od července. V čem pomůže a na co si dál dávejte pozor?

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

Aktuality | Pavla Adamcová | 19. 2. 2024

+109

Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše pokut dosáhla 12,5 milionu korun. Informoval o tom web Kverulant.

Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

Co se děje | Petra Dlouhá | 5. 8. 2014 | 24 komentářů

+71

„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.

Pozor na Viagogo. Stížnosti na prodejce vstupenek přibývají

Co se děje | dTest | 16. 4. 2022 | 4 komentáře

+17

Právní poradna dTestu se setkává s opětovným nárůstem stížností lidí, kteří se marně domáhají objednaných vstupenek i vrácení peněz.

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

Co se děje | Petr Kučera | 19. 7. 2023

+227

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

Kdy je půjčka neplatná? Soudy řeší, jak moc velká chyba vadí

Komentář | František Nonnemann | 3. 4. 2024

+6

Než vám půjčí, musí banka nebo úvěrová společnost prověřit, jestli dokážete splácet. Když při tom udělá chybu, může být smlouva prohlášená za neplatnou. Záleží ale na tom, jestli jde o malichernou, nebo vážnou chybu, zdůraznil nedávno Nejvyšší soud.

Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli

Co reklama neřekla | Petra Dlouhá | 7. 9. 2015 | 30 komentářů

+19

V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.

Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly

Rozhovor | Pavla Adamcová | 19. 4. 2024

-7

Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat hranice, říká ke správnému uvádění slev Michael Maxa, ředitel kontroly České obchodní inspekce. Co zjistili inspektoři v obchodech? A brání se prodejci pokutám?

Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky

Co se děje | Pavla Adamcová | 2. 2. 2024 | 5 komentářů

+45

Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Rozhovor | Olga Skalková | 29. 2. 2024 | 2 komentáře

+14

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej Kovařík.

Největší pojišťovna se chová nemravně, řekl soud a zastal se klienta

Co se děje | Petr Kučera | 24. 11. 2023 | 1 komentář

+100

Nový rozsudek v kauze starších smluv kapitálového životního pojištění je výjimečný tvrdou kritikou pojišťovny kvůli tomu, že dál těží z protiprávního stavu. Model „strhávám dle své libovůle spotřebiteli neznámé vysoké částky, udržuji poskytování plnění – bezdůvodného obohacení – a spoléhám na promlčení nároku spotřebitelů“ je podle soudu neudržitelný.

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024

+16

Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

Když se řekne | Jindřich Hradecký | 4. 1. 2012 | 52 komentářů

+120

Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika, kterými se od garancí na nové vozy odlišují. Jak a v čem? Co si pohlídat? A nač si dát pozor?

Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka

Co se děje | Petr Kučera | 4. 11. 2022 | 2 komentáře

+222

Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Co se děje | Petr Kučera | 21. 8. 2023 | 2 komentáře

+12

Tisíce lidí přišly o peníze investované do „alternativních fondů“ jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment. Tyto společnosti zneužily výjimku v zákoně, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky. Chystaná novela má drobné investory chránit líp než dosud.

Nevýhodný kurz DCC už umí blokovat i největší banka

Co se děje | Petr Kučera | 14. 6. 2022 | 15 komentářů

+58

Dobrá zpráva před dovolenou v cizině: Česká spořitelna se přidává k menším bankám a ukazuje, že platební kartu lze před nechtěnou službou chránit líp.

Neříkejte Ano ani Souhlasím. Šmejdi změnili taktiku, tlačí dál

Analýza | redakce Peníze.CZ, dTest | 13. 10. 2022

+232

Poslechněte si nahrávku typického rozhovoru, kterou spotřebitelský časopis dTest rozebral s psycholožkou. Takzvaní telešmejdi po změně zákona změnili postup, ale na seniory tlačí dál.

2018: Jak reklamovat a nepohořet

Jak na to | Petra Dlouhá | 21. 6. 2018 | 39 komentářů

+204

Chcete reklamovat? Potřebujete reklamovat? Musíte reklamovat? A víte, na co máte právo?

Musk, Pavel i ČEZ. Nahlásit podvodné reklamy nepomáhá. Co dělat?

Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 1. 2024 | 1 komentář

+10

YouTube i sociální sítě zahltily podvodné reklamy, které zneužívají tváře celebrit i známých firem a lákají uživatele na velké peníze. Provozovatelé se brání, že blokace je obtížná. Na jejich efektivnějším odstraňování ale budou muset rychle zapracovat.

Stránka 1/8

Předchozí

1

Převodník měn

Rozšířená verze kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů
Partners Financial Services