Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli

V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.
Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli

Nejdřív nabídnout lákavou vějičku, pak prásknout dvířky klece, aby ptáček nefrnknul. Dávno známá podnikatelská taktika. A nemusí na ní nutně být nic zlého. Když to děláte slušně a korektně, o zákazníka se dobře staráte, vlastně se mu jinam ani nechce. Jsou ovšem i jiné případy. Stálým zákazníkem se můžete stát i proti své vůli.

Nožky v bavlnce, peníze v luftě

Matadorem v podobném typu podnikání je podle dTestu jistá švýcarská společnost. Nejprve rozesílala holítka značky Good Shave. V poslední době je vystřídaly ponožky Step by Step prezentované jako „nejvyšší kvalita za bezkonkurenční ceny“.

Zadrnčí telefon a slečna na drátě nabídne, že když odpovíte na pár anketních otázek, dostanete dárek. Nebo vzorek zdarma. Slibuje ponožky skvělých kvalit. Moc tomu nerozumíte, ale řeknete si: když je to zadarmo

Nebýt za trumpetu

dTest radí na Peníze.cz

dTest spravuje spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Kromě toho, že pilně odpovídá v poradně, připravuje pro vás na Peníze.cz dTest také články, do kterých na základě letitých zkušností shrnuje odpovědi na často kladené otázky:

Chyba. Z nabídky po telefonu je závazná objednávka. Zboží chodí každý druhý měsíc. Zdarma je jen první várka, každou další platíte. Říct dost nestačí. Firma trvá na tom, abyste nechtěné ponožky vrátili. A to na zahraniční adresu a doporučeným balíkem, protože ručíte za případnou ztrátu. „Cílem takových společností není zákazníky podarovat, ale udělat z nich stálé odběratele zboží získáním souhlasu, který si nahrávají. Skutečnost, že půjde o pravidelné dodávky zboží, zpravidla opomenou během hovoru zmínit. Není-li však předem dohodnuto, že se jedná o stálý odběr za sjednanou cenu, nevzniká žádná kupní smlouva na dobu neurčitou, byť je to zakotveno v obchodních podmínkách společnosti,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.

Obecně platí, že máte právo objednávku zrušit, ještě než zásilka přijde. Pokud si nepamatujete, s jakou firmou jste po telefonu smlouvu uzavřeli, počkejte na balíček. Na odstoupení od smlouvy pak máte klasických čtrnáct dní od doručení. Zboží můžete vrátit současně s výpovědí smlouvy. Případně během dalších čtrnácti dní. „Když prodávající neinformuje spotřebitele o právu na odstoupení, prodlužuje zákon lhůtu o celý jeden rok,“ dodává Lukáš Zelený. Pokud má firma kontaktní pracoviště v Česku, nemusíte přistupovat ani na požadavek, abyste zboží vrátili na zahraniční adresu.

Jediná mince. A sběratel je na světě

Překvapeni můžou být i lidé, kteří nakoupí na stránkách tuzemské NárodníPokladnice.cz. „Nákup jediné pamětní medaile s sebou nese automatické zasílání celé kolekce. Sbírka může čítat i čtyřicet čtyři exemplářů,“ varuje dTest. Obvyklý prodejní model je tu obrácen naruby. „Zboží chodí bez objednávky a chce-li zákazník jen jednu věc, musí dát vědět, že si nic dalšího nepřeje,“ popisuje Lukáš Zelený z dTestu.

Při on-line objednávce na webu NárodníPokladnice.cz nakupujícího podle dTestu nic nevaruje. „Do košíku vkládá jeden produkt, tomu odpovídá i cena. O tom, že se stává nedobrovolným sběratelem, se může dozvědět z obchodních podmínek. Pokud je neprostuduje, čeká ho překvapení v podobě dalších a dalších zásilek. První přichází zpravidla na dobírku, u ostatních je přiložena složenka s výzvou k úhradě,“ pokračuje Zelený.

„Když se rozhodne spotřebitel objednávku zrušit, přijde mu varování, že během čtyř týdnů ještě může obdržet zásilky, které společnost už odeslala,“ zmiňuje právník dTestu.

Anketa

Víte, kdy a jak které zboží vrátit?

Podle obchodních podmínek firmy klient uzavírá současně několik kupních smluv, a to na každý exemplář zvlášť. „Prodejce se však neobtěžuje v objednávce představit jednotlivé části kolekce, uvést celkový počet a seznámit zákazníka s konečnou cenou sbírky. Bez upřesnění předmětu koupě však nelze hovořit o uzavřené kupní smlouvě. Pouhým ustanovením obchodních podmínek nelze rozšířit smlouvu na celou kolekci,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Ať už uzavíráte smlouvu po telefonu, přes internet nebo listovní zásilkou, nejste podle právníka dTestu povinni vracet ani platit další zasílané zboží, pokud jste si objednali jen jeden konkrétní exemplář. „Ze strany prodejce se jedná o dodávání nevyžádaného plnění, což patří mezi zakázané agresivní obchodní praktiky,“ upozorňuje Zelený.

Informujeme o všem, tvrdí ředitel

O vyjádření jsme požádali ředitele společnosti Národní pokladnice. Tvrzení dTestu jsou podle něj nepravdivá, nepřesná a zavádějící. Zákazníci jsou prý přesně informovaní, co kupují. „Každá objednávka obsahuje identifikaci produktu vybraného zákazníkem a zároveň dalších mincí z příslušné jednoznačně definované kolekce, včetně uvedení ceny za každou jednotlivou minci z kolekce,“ komentuje ředitel firmy Luboš Krčil. O tom, že si objednává celou kolekci, je podle něj zákazník v objednávce jednoznačně zpraven. Stejně jako o faktu, že do 14 dnů od doručení může každou z mincí vrátit, a také objednávku kdykoli ukončit.

„V případě, že zákazník využije práva na odstoupení od smlouvy, je povinen zboží bez zbytečného odkladu vrátit. Učiní-li to prostřednictvím České pošty, náklady spojené se zpětným odesláním, uhradí naše společnost. Pokud by zákazník zvolil jiný způsob vrácení zboží, náklady na odeslání převyšující náklady, které by byly vynaloženy odesláním prostřednictvím České pošty, by hradil sám,“ pokračuje Luboš Krčil.

Anketa

Čtete při webových nákupech vždy obchodní podmínky?

Zkouška: Na vlastní kůži

Otestovali jsme to: zabrousili na web NárodníPokladnice.cz a vyplnili fiktivní objednávku. Resumé? Pokud jste zvyklí nakupovat v e-shopech obvyklým stylem – tedy obhlídnete nabídku a vybrané zboží nasázíte do košíku – budete nepříjemně zaskočeni.

Ale popořadě. Přicházíme na web. V levém sloupci vybíráme z nabídky druh zboží. Zkusíme pamětní medaile. Klik.

V nabídce je šestnáct kousků. Vybereme hned první z nich: Karel IV. – Čech, který vládl Evropě. Klik. Zobrazuje se ohraničený, modře vybarvený box se zvoleným zbožím. Vidíme v něm obrázek pamětní medaile a stručné informace o medaili strukturované do čtyř bodů. O kolekci ani slovo. Pod textem červeně vyznačená cena 1990 Kč. Vedle zelené tlačítko přidat do košíku.

Logika velí kliknout na zelené tlačítko, přistoupit k objednávce. Klik. Zobrazí se objednávkový formulář. Odkliknete souhlas s obchodními podmínkami, vyplníte své kontaktní údaje, dokončíte objednávku. A jste v průšvihu. Pokud jste si tedy obchodní podmínky neotevřeli. V nich totiž stojí, že si současně zajišťujete přednostní právo na nákup dalších medailí za cenu 1 990 Kč (+ 89 Kč poštovné a balné) z přísně limitované série o životě Karla IV. A také že Národní Pokladnice si vyhrazuje právo zvýšit cenu medailí ve sbírce.

Ale abychom řediteli Národní pokladnice nekřivdili, vraťme se znovu na začátek. Zkusíme být ještě pozornější. Pod modrým rámečkem se zbožím je jakýsi text o Karlovi IV. a jeho pamětní medaili. Objevují se v něm i zmínky o kolekci, jejíž je součástí. Pokud ovšem nevíte předem, že máte dávat pozor, nastražit senzory a hledat, snadno je přehlédnete. A hlavně – vůbec z nich nevyrozumíte, že se zavazujete k objednávce celé kolekce. Když dojedete kurzorem až na spodní okraj stránky – přes další velký obrázek medaile a medailonek autora návrhu medaile s fotografií (pojmenovaný Slova umělce), spatříte červeně vyznačené údaje cena první položky a cena dalších položek. O tom, že je budete platit, ale nikde ani slovo. S výjimkou již zmiňovaných obchodních podmínek.

O tom, zda chce Národní pokladnice náruživým sběratelům šetřit čas a práci, a tak je při objednávce jednoho kousku hned nechává odsouhlasit nákup celé série, nebo zda je to jen hra s lidskou nepozorností, na které se dá solidně vydělat, si netroufáme spekulovat. Od toho jsou tu jiní.

Jedno je ale nezpochybnitelné. Znovu se ukazuje, že staré otřepané pravidlo stálé platí: čtěte obchodní podmínky, čtěte obchodní podmínky, nebo se z toho zblázníte. 

Stalo se vám něco podobného? Dejte nám vědět!

Jsme jedno ucho!

Potkalo vás něco podobného tomu, o čem jsme psali v dnešním článku?

Potkalo vás něco podobného tomu, o čem jsme psali ve kterémkoli z článků, který jsme zařadili mezi texty o finančních prasárnách?

Potkalo vás něco, o čem by se měl napsat článek, který bychom pak zařadili mezi texty o finančních prasárnách?

Napište nám do redakce: redakce@penize.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+90
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 9. 2015 6:32, Matěj

Nechápu, jak je možné, že v "právním státu" existuje tolik firem, které se živí jen na parazitování na lidské nepozornosti a naivitě. Za agresivní obchodní praktiky by měly být citelné pokuty, alespoň v řádech milionů Kč. Protože pokud pro firmu není pokuta citelná, nemá důvod nechovat se jako parazit. Etika podnikání je pro ně pouhý prázdný pojem.

Reagovat

 

+50
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

6. 9. 2016 | 10:40 | Adam

Nenudu se rozepisovat o nevhodných praktikach, které jsou dostatečně popsané v článku, ale vypíchnu některé důležité aspekty. Společnost se díky svému názvu snaží zmást podobou s Českou národní bankou, takže se pokouší parazitovat...více

8. 7. 2016 | 19:54 | Petr

Dobrý den. Obchodním praktikám bych rozuměl kdybychom byli někde daleko na východě, ale že se jich dočkám v Evropě i tolik let po revoluci mě mrzí. Přijde mi opravdu mimo abych se doprošoval, aby mi už nic neposílali a nebo...více

23. 5. 2016 | 15:21 | Národní Pokladnice

Dobrý den, rádi bychom uvedli na pravou míru několik argumentů. Každý zákazník uzavírá se Společností Národní Pokladnice kupní smlouvu na konkrétní výrobky Společnosti podpisem objednávky (tzv. rezervační karty), ať již...více

29. 4. 2016 | 16:56 | Evžen

Dobrý den, bohužel nekalé praktiky Národní Pokladnice jsou masově rozšířené již několik let a jsou na úrovni Šmejdů s hrnci, ale ve velkém - bohužel jsem měl taky zkušenost.Spíš mě mrzí, že se toho neujala žádná média, když...více

9. 9. 2015 | 8:53 | PM

Hm, a nejsou z toho záznamu schopni sestříhat větu "chci je"? více

Čtenáři také navštívili

26. 4. 2016 |  | 4 komentáře

Nové triky šmejdů. A rady, co dělat, když naletíte

I když se řada obcí snaží udělat podomnímu prodeji přítrž – jednoduše ho zakázaly – fígle nepoctivců stále padají na úrodnou půdu. Takzvaní šmejdi v Česku řádí dál. Přinášíme přehled triků, na které byste...

9. 3. 2015 |  | 16 komentářů

Deset nejčastějších lží podomních prodejců elektřiny

Ťuky ťuk na dveře. Kdo tam? Další nutič! V ruce nějakou kartičku, pořádně se nepředstaví a už povídá cosi o změně fakturační adresy, o slevě, a ještě vám vecpe úsporné žárovky zadarmo. Nestačíte se ani...

21. 6. 2014 |  | 15 komentářů

O špíně v autobazarech s právníkem dTestu

Autobazarová půjčka má tři strany. Zákazníka, úvěrovou společnost a autobazar jako zprostředkovatele. Zákazník býval bit a zdá se, že za to přichází trest. Zatím dopadá na úvěrovky. Miloš Borovička, právník... celý článek

23. 11. 2013 |  | 4 komentáře

Spotřebitel není dost opatrný. Někdy bych řekl, že je i líný

S právníkem Petrem Chmelíčkem jsme rozmlouvali nejen o spotřebitelském právu a o boji o bankovní poplatky, ale také o tom, jak jsou Češi ochotni domáhat se svých práv a peněz u soudu. A o tom, že je možné...

31. 8. 2013 |

Petr Houdek: Tisíc vzdělaných spotřebitelů je lepší než tři regulátoři

Zatímco „ekonomové bez přívlastku“ mají někdy tendenci motivaci člověka k takovému či onomu jednání vysvětlit jen finančním či hmotným ziskem, behaviorální ekonomové, jako je Petr Houdek, se snaží odhalovat... celý článek

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Úhrnná plodnost, Kreativita, Splatnost, nákupy, platinová kreditka, radek ptáček, raiffeisenbank, moneycard fix, Bolívie, číselné konstantní symboly, zpráva, Lidské zdroje a zaměstnanost, hromadnéžaloby.cz, daňová sleva, sociální nezodpovědnost, měsíční platba, přesčasy, konverze

XXXXXXX1, 3C61690, 3AC4457, 3C61690, 3C61684

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK