Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak vás obchody klamou při výprodejích

Jak vás obchody klamou při výprodejích
Anketa Sdružení obrany spotřebitelů odhalila, že se spotřebitelé při nakupování zlevněného zboží setkávají s řadou klamavých praktik. Nejvíce účastníků uvedlo, že obchodník vydával zboží za zlevněné, ale slevu pak ve skutečnosti neposkytl.

I prodej zboží ve slevách má svá pravidla, která chrání spotřebitele . Ale jak ukázala anketa Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) i výsledky kontrol České obchodní inspekce , stále dochází k jejich porušování.

Spotřebitelé si nejčastěji (ve 34 %) v anketě stěžovali, že obchodník sice deklaroval zlevněné zboží, ale ve skutečnosti slevu neposkytl. V praxi se s tímto trikem můžeme setkat hned v několika podobách. Tak například obchodník označí zboží v regále nižší cenou, ale u poklady pak napočítá původní vyšší cenu. V takovém případě sice spotřebitel nemá vždy právo požadovat cenu, která je u regálu, ovšem prodávající se tím vystavuje riziku vysoké pokuty ze strany České obchodní inspekce, neboť se může jednat o klamavou obchodní praktiku.

Podobným trikem bývá, že zboží je nabízeno v prodejně na místě, kde je zlevněný sortiment, ale při placení u pokladny je požadována plná částka. Pokladní se odkáže na to, že zboží se dostalo ke zlevněnému sortimentu omylem.

Další trikem bývá, že obchodník přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět. Spotřebitel však má právo na to, aby mohl porovnat starou a novou cenu. Smyslem přelepení cenovky však bývá porovnání cen znemožnit, protože nezřídka o žádnou slevu ve skutečnosti nejde a obě ceny jsou stejné.

Foto: Dreamstime

Klamavou praktikou může být i to, že obchodník sice v reklamách uvádí prodej určitého zboží ve slevě, ale spotřebitel po příchodu do prodejny zjistí, že už tam žádné není a není ani na skladě. Obchodník zřejmě doufá, že když už spotřebitele do prodejny naláká, zakoupí si tam něco jiného a zvýší mu tak obrat. Proti takovým praktikám je těžké se bránit, protože se dá jen těžko prokázat, zda zlevněné zboží v prodejně vůbec bylo, nebo se skutečně velmi rychle vyprodalo.

Jako další velký problém nakupování ve slevách viděli účastníci ankety SOS nemožnost zboží reklamovat . Celých 27 % účastníků napsalo, že obchodník reklamaci odmítl. Přitom sleva nedává obecně důvod k tomu neuznávat právo na reklamaci . Výjimkou jsou případy, kdy je zboží zlevněno kvůli nějaké vadě. V takovém případě by ovšem mělo být na dokladu o zaplacení vyznačeno o jakou vadu šlo a na to se pak skutečně reklamace nevztahuje. Na všechny ostatní vady zůstává reklamace v platnosti.

Podobně také není možné u zlevněného zboží odmítnout spotřebiteli vydat doklad o zaplacení. V anketě SOS však toto porušení svých práv zaznamenalo více jak 7 % účastníků.

Kupodivu jen malý počet účastníků ankety SOS uvedl trik, kterého si naopak při posledních inspekcích všimla ČOI jako velmi frekventovaného. Jde o to, že někteří obchodníci výši slevy různým způsobem maskují, takže si spotřebitel jen těžko dovede vypočítat, kolik vlastně bude platit. Někdy na zboží není uvedena žádná cena, jen určité procento slevy. Jindy zase je uvedena cena a procento slevy, ale není zřejmé, zda jde o cenu starou, od které se má procento slevy teprve odečíst, nebo už o novou cenu po odečtení slevy. Spotřebitel se skutečnou cenu dozví až při placení u pokladny.

V případě, že se spotřebitelé setkají s některými z těchto prodejních triků, mohou se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci .

Autor působí ve Sdružení obrany spotřebitelů

S jakými klamavými praktikami obchodníků jste se setkali vy? Podělte se o zkušenosti.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

1. 4. 2010 | 13:13 | RaJa

Taky dobrej fórek je původní cenovka přelepená novou "slevovou" cenou, která je však oproti původní vyšší - pravidelně se toto vyskytovalo v období slev v bývalé Hypernově, zaznamenala jsem to také v New Yorkru. více

1. 4. 2010 | 9:02 | benzin

Ten posledni zminovany trik puziva Kaufland. Maji stojany (ty stoji v prostredku ulicky) na kterych je procento slevy a v nem je ruzne zbozi. Casto ma toto zbozi poskozene krabice atd. Ale neni nikde cenovka daneho zbozi...více

1. 4. 2010 | 5:40 | Malý Had

Zákazník nemá zpravidla možnosti proběhnout všechny obchody a porovnat původní ceny a slevy.A jsou i tací,kde dávají "každý pátek slevy na všechno" a jejich zboží po slevě je na stejné cenové úrovni jako tam,kde žádné slevy...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Inkaso, Reálná výnosová míra, Předlhůtní úročení, euro, daň z příjmů, miroslav kalousek, e-shopy, petr fiala, CELETEM ČR, long, warren harding, úroky z vkladu, matky, osobní bankroty, finanční prasárna, hrubého disponibilního důchodu, úrokové zvýhodnění, Francii

3L69908, 1A84559, 1AA4454, 3L69908, 2C43771

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK