Slevy: někdy jde o klamavé obchodní praktiky

Eva Sovová | rubrika: Jak na to | 28. 7. 2008 | 7 komentářů
Slevy: někdy jde o klamavé obchodní praktiky
Nejčastější klamavou praktikou obchodníků je chybná informace o ceně zboží. Při slevách musejí obchodníci dodržovat tři základní pravidla. Za klamání jim hrozí vysoké pokuty až do výše pěti milionů korun.

"No, nekupte to, když je to za půlku původní ceny," chlubí se zpravidla každý, kdo nakoupí ve slevách opravdu výhodně. Letní výprodeje jsou v plném proudu. Začaly většinou už začátkem července a budou pokračovat až do vyprodání zboží do konce srpna i začátku září. Sezónní zboží za nižší cenu nyní nabízí 64 procent obchodníků a průměrná výše slev se pohybuje kolem 50 procent. Vyplývá to z průzkumu GE Money Multitervis, kterou společnost provedla u 50 nejvýznamnějších obchodníků v Česku.

Podle průzkumu GE Money Multiservis lidé využívají spíše prvních kol slev, než aby čekali na kola další, při kterých je zboží ještě levnější. Dávají tak přednost tomu, že si mohou zlevněné zbožívybrat ze širší výprodejové nabídky. Kromě letního oblečení, obuvi a sezónního zboží, jakými jsou zahradní nábytek nebo grily, se zlevňují i starší kolekce nejrůznějšího sortimentu.

Ne vždy ale prodejci informují spotřebiteleo ceně výprodejového zboží správně a používají někdy i klamavé obchodní praktiky. Česká obchodní inspekce v první polovině roku narazila na 115 takových případů a v průběhu léta nejspíš inspektoři vyměří další pokuty. "Letošní nejvyšší sankce za klamavé praktiky, které již nabyly právní moci, se pohybují ve výši 30 a 50 tisíc korun," říká Marek Ženkl, mluvčí Ústředního inspektorátu České obchodní inspekce (ČOI). Při slevách prodejci nedodržují nejčastěji tři základní pravidla.

Klamou zákazníky třeba tak, že na zlevněném zboží uvedou nižší cenua teprve při placení u pokladny zákazník zjistí, že zboží bude stát podstatně více. "V takovém případě platí ale vždy ta cena, která je vyznačena na zboží," upozorňuje mluvčí ČOI Marek Ženkl. Tvrzení ochodníků, že jde o chybu, která se vloudila při oceňování a platí tudíž cena, kterou udává pokladna, je v rozporu se zákonem. "I když obchodník opravdu udělá chybu, měl by prodat zlevněné zboží vždy za cenu, která je na něm uvedená," říká Ženkl.

Další klamavou praktikou obchodníků bývá to, že při slevách strhnou původní cenu nebo ji přelepí novou cenou, aby ji zákazník už neviděl.  "V případě, že se jedná o slevovou akci, je nutné, aby měl spotřebitel možnost porovnat původní cenu a cenu po slevě," upozorňuje mluvčí ČOI. "Na zlevněné zboží se přitom vždy vztahuje stejná záruční doba. Pokud ale obchodník zlevní zboží proto, že jsou na něm konkrétní vady, zákazník tyto vady již nemůže reklamovat," doplňuje mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.

Třetím pravidlem, které musí obchodníci při slevách dodržovat, je uvádění konečné ceny na zboží. To znamená, že v prodejně mohou sice upozorňovat na konkrétní procentní slevy, ale na zboží musí být už vždy uvedená konkrétní vypočtená cena po slevě. Pokud tedy obchodník u slevového zboží například uvede: "Při placení u pokladny vám snížíme tuto cenu o 30 procent!" – porušuje tím zákon o ochraně spotřebitele a dopouští se opět klamavé praktiky.

Anketa

Nakupujete ve slevách?

Jestliže zákazník zjistí, že zboží, které koupil, ve skutečnosti zlevněné nebylo, například původní přelepená cena bude stejná jako cena po slevě, může se bránit tak, že zboží bude u prodejce reklamovat. "Jestliže u obchodníka spotřebitel neuspěje, měl by se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci, a to buď přes e-podatelnu na www.coi.cz, nebo nebo telefonicky či písemně na adresu ČOI," doporučuje Marek Ženkl.

Za 1. pololetí letošního roku zaznamenala Česká obchodní inspekce již celkem 6 910 podání, ve kterých si zákazníci stěžovali na obchodní řetězce. "Zatím v šedesáti případech jsme kontrolou zjistili, že je stížnost oprávněná," přibližuje mluvčí ČOI. Vloni Česká obchodní inspekce řešila více než 12 tisíc stížností a 190 z nich bylo oprávněných.

Vlastními kontrolami inspektoři ČOI každoročně odhalí stovky pochybení obchodníků, nejčastěji jde právě o chybné infomování spotřebitele o ceně výrobku, v prvním pololetí to bylo již ve 115 případech. V dalších 78 případech zjistili chybné účtování a 18 obchodníkům prokázali klamání spotřebitelů. Jen za první půlrok 2008 inspektoři přitom zjistili, že prodávající předražili jejich kontrolní nákupy o celkových 70 253 korun.

Jaké máte zkušenosti se slevami v obchodech? Jde jenom o triky, nebo obchodníkům věříte? Podělte se o zkušenosti.

 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 7. 2008 1:08, jezevec

zákazník by se měl rozhodovat výhradně podle toho, zda mu cena připadá přijatelná. pokud se někdo rozhoduje podle výše slevy, koleduje si aby o svoje peníze přišel. krám v ceně sta korun nekoupim přece za 200, jen protože ho někdo slevní z litru.

+13
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 7. 2008 20:08, Igor Šíp

Zákon o ochraně spořebitele je špatný jako skoro všechny zákony v ČR! Nahrávají prodejcům a ne kupujícím!Já bych doporučil zákonodárcům uzákonit zákon, kde by nesměla být informace ohledně slev v %. Pouze by tam musela být uvedena současná cena, nic víc. Tím by se vyřešil problém s %!Dále bych doporučil, aby všechny informace na výrobku, nebo službách byly napsány stejně velkými písmeny!A ne jak je to obvyklé, že velmi důležité informace jsou napsány někdy v rohu velmi malými písmeny a člověk to někdy ani nepostřehne!

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak na pochybné výhry

17. 7. 2008 | Táňa Chadrabová | 44 komentářů

Jak na pochybné výhry

Pokušení obohacovat se na úkor jiných patří asi k univerzálním pudům. Všude ve světě lze potkat skořápkáře či ruličkáře, nabízející „výhodný“ kurs. Jestliže něco ale vypadá příliš dobře,... celý článek

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

6. 2. 2008 | Táňa Chadrabová | 9 komentářů

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

Na reklamním plakátu letenka za korunu, ve skutečnosti díra v peněžence v řádu tisíců. Přesně to, lze označit za klamavou cenu. Podobné praktiky jsou přitom běžné jak u leteckých společností,... celý článek

Agresivní reklama bude nezákonná

30. 1. 2008 | Táňa Chadrabová | 13 komentářů

Agresivní reklama bude nezákonná

Čeští spotřebitelé budou od poloviny roku zase o něco více chráněni před nekalými reklamními praktikami. Z obchodů by třeba měly zmizet nápisy oznamující bankroty firem. Podle některých... celý článek

Co nesmí být ve férové reklamě

7. 9. 2007 | Táňa Chadrabová

Co nesmí být ve férové reklamě

Spotřebitelé by si měli od příštího roku vydechnout. Chystá se novela zákona o jejich ochraně, která zakáže některé druhy klamavé reklamy. Reklamní triky firem však nejspíš úplně nezmizí. celý článek

Partners Financial Services