Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak se odhalují pojistné podvody

| rubrika: Co se děje | 8. 12. 2008 | 25 komentářů
Jak se odhalují pojistné podvody
Koho láká „vydělávání peněz“ pojistnými podvody, měl by možná začít přemýšlet o jiné „profesi“. Pojišťovny už leckterý podvod dokáží odhalit díky systému indikátorů. Do budoucna by jim měl pomáhat i registr podezřelých pojistných událostí, který se nyní připravuje.

Co je pojistný podvod

  • jednání, kterého se dopouštějí fyzické nebo právnické osoby za účelem získání výhody nebo obohacení se na úkor pojišťovny
  • je posuzován jako trestný čin podle § 250a trestního zákona – pachatel může být odsouzen k trestu odnětí svobody ve výši až 12 let

Pojistného podvodu se dopustí každý, kdo při sjednávání pojistné smlouvy nebo uplatnění nároku na pojistné plnění uvede nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje nebo podstatné údaje zamlčí, nebo úmyslně vyvolá pojistnou událost nebo stav vyvolaný pojistnou událostí udržuje v úmyslu zvýšit vzniklou škodu.

Zdroj: ČAP

Když se někdo utopí v moři při exotické zahraniční dovolené, je to pochopitelně tragédie pro všechny pozůstalé. V některých případech ovšem rodina až tak netruchlí, protože ví, že její blízcí přežili a navíc se s nimi rozdělí o „velmi slušné peníze“ z životních pojistek. I takto totiž může vypadat pojistný podvod.

Své by o tom mohli vyprávět například detektivové z České pojišťovny, kteří takový případ vyšetřovali až na pláži v Africe. Po dvou turistech zde zbyly jen šaty. Když byli prohlášeni za mrtvé, ač se jejich těla nenašla, chtěli pozůstalí inkasovat výplatu z vysokých životních pojistek. Pojišťovacím likvidátorům se to ale nezdálo a ve spolupráci se zastupitelskými úřady Česka v zahraničí se pustili do vyšetřování. „Mrtvé“ klienty tehdy opravdu našli na dalekých ostrovech, a to zdravé a s jinou identitou. Patrně nejvíce pojistných podvodů se však podle všech zástupců pojišťoven týká automobilů.

Pojišťovací podvodníci jsou čím dále důmyslnější, a pojišťovny proto zaměstnávají stále více detektivů, tedy specialistů na prověřování pojistných událostí. Třeba u Kooperativy podle Marka Vícha takových vyšetřovatelů interně pracuje už zhruba desítka a využívají i externisty. Detektivové pojišťovenale nezkoumají všechny nahlášené případy, nýbrž jen ty, které jeví určité podezřelé znaky. Sledují hned několik skupin takových indikátorů, a to jak ve vztahu přímo k pojistné smlouvě či pojištěnému, tak i k pojišťovně. Počty sledovaných indikátorů se pohybují ve stovkách. Například pojišťovna Allianz vyhodnocuje přes 200 indikátorů u všech pojistných událostí nově registrovaných a se změněnými údaji, říká mluvčí pojišťovny Pavla Paseková. ČSOB Pojišťovna sleduje minimálně 150 různých kritérií. „Typickým znakem pokusu o pojistný podvod je kupříkladu nestandardní nátlak na rychlé vyplacení pojistného plnění nebo neadekvátní nároky na výši pojistného plnění,“ shoduje se Jan Bárta, marketingový ředitel Slavia pojišťovny, s mluvčí pojišťovny Generali Kateřinou Bílou.

Pojistné podvody s auty

  • nadhodnocení vozidla dodatkovou výbavou už v pojistné smlouvě
  • pojištění vozidla dovezeného ze zahraničí, kde bylo odcizeno
  • zatajení skutečného věku vozidla při podpisu pojistky
  • antidatování pojistných smluv
  • hlášení odcizení auta, které bylo předtím vyvezeno do zahraničí či rozebrané na náhradní díly
  • uzavření či antidatování smlouvy na již před tím poškozené vozidlo
  • vytváření fingovaných protokolů o dopravní nehodě ve spolupráci s příslušníky policie
  • úmyslné nadhodnocování opravy a náhradních dílů ve spolupráci s autoservisy
  • zinscenování dopravní nehody ve spolupráci s „dobrým známým“ – škoda se pak hradí z jeho pojistky

Zdroj: Pojišťovna Axa

Mezi všeobecné indikátory pojistného podvodu podle Luciana Besterciho z pojišťovny Axa patří fakt, že někdo uzavře či změní pojistnou smlouvu velice krátce před pojistnou událostí. Podezřelé bývá i nahlášení většího počtu pojistných událostí, nápadně vysoké nadhodnocení škody nebo nahlášení škody s velkým časovým odstupem. Velice nedůvěryhodně často působí situace, kdy škoda z pojistného hlášení nekoresponduje s nahlášeným průběhem pojistné události, nebo pokud se pojistná událost stane krátce po navýšení pojistné sumy. Možnost, že se jedná o pojistný podvod, naznačí rovněž sporná dokumentace (neexistující doklady k ukradnutým věcem či fingované doklady) a problematická svědectví. „To platí pro případy, kdy například neexistují vůbec žádní svědkové pojistné události, nebo svědkové jsou naopak ve svém svědectví až příliš horliví,“ poznamenává Lucian Besterci z pojišťovny Axa.

Jednotlivé indikátory mají různou vypovídací hodnotu. Podle Tomáše Hejdy z ČSOB Pojišťovny se to týká například dopravní nehody, která se stane v pozdních nočních hodinách na opuštěném místě a zcela beze svědků, nebo majetkových podvodů při zániku firem. Podvod signalizuje třeba, když krachující firma propouští a rozprodává majetek a náhle vznikne pojistná událost, jako je krádež či požár. Ideálním ukazatelem podvodu může být fakt, že taková firma má sjednané podobné pojistky u více pojišťoven. Vedle jasně definovaných indikátorů ovšem existují i takové signály, které podle Václava Bálka z České pojišťovny dokáží díky dlouhodobé zkušenosti rozeznat jen vybraní specialisté pojišťoven, kteří prý na to už „mají čich“.

Anketa

Považujete odhalování pojistných podvodů za správné?

Odhalování pojistných podvodů by měl do budoucna pomoci takzvaný registr pojistných událostí, který dosud v Česku neexistuje. Řadu měsíců se na něm už sice pracuje, zatím je ale stále ve stádiu příprav, jak opakovaně potvrzuje Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven (ČAP). Připravovaný registr nahlášených pojistných událostí ze všech druhů pojištění by měl pojišťovnám pomáhat minimálně tím, že bude upozorňovat jejich pracovníky na možné pokusy vícenásobného uplatnění jedné škody u více pojišťoven. Díky tomu by pojišťovny podle Kotyrové mohly ušetřit i nemalé finanční prostředky na neoprávněně vyplaceném pojistném, které negativně ovlivňují škodní průběh pojištění a tím i zdražují ostatním klientům pojistné.

„V zahraničí podobné registry fungují na různých principech, my jsme zvolili systém automatického porovnávání likvidačních dat podle předem definovaných parametrů. Takový systém uživatele, tedy pojišťovnu, informuje o potenciálním podvodu pouze v případě, že data z „jeho“ pojistné události po porovnání s pojistnou událostí z jiné pojišťovny vykazují znaky možného podvodného jednání,“ vysvětluje Kotyrová. Tento systém je oproti jiným (u kterých mají pojišťovny přímý přístup k datům z ostatních pojišťoven a jejich pojistných likvidací) podle ní podstatně spolehlivější, a to jak z hlediska ochrany osobních údajů klientů, tak i pro případné obchodní zneužití takových údajů. Na Slovensku Centrální evidence pojistných událostí funguje na dobrovolné bázi od roku 2001.

Jaké máte zkušenosti se šetřením pojistných událostí? Setkali jste se už někdy s detektivy pojišťoven? Podělte se o zkušenosti.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+24
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 12. 2008 16:58, Pet

Je potřeba si uvědomit, že pojištění až na výjimky není na to, aby chránilo zákazníky, ale aby se napakovaly pojišťovny. On i ten "pojišťovací podvod" je ve většině případů podvod pojišťovny na zákazníkovi.

Reagovat

 

+29
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 12. 2008 17:03

Citace - Pet / 08.12.2008 16:58

Je potřeba si uvědomit, že pojištění až na výjimky není na to, aby chránilo zákazníky, ale aby se napakovaly pojišťovny. On i ten "pojišťovací podvod" je ve většině případů podvod pojišťovny na zákazníkovi.



Je potřeba si uvědomit, že zveřejňujete bláboly bez důkazů.

Reagovat

 

-36
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pet 08. 12. 2008 16:58)

Další příspěvky v diskuzi (25 komentářů)

27. 10. 2012 | 22:39 | petr ovecka

ne pojistovna nasla fintu jak okrast lidi a udelat z nich podvodniky neni sance se jakoli branit odsoudi vas na zaklade posudku proti nemuz neni sance se branit protoze mame malo znalcu a vetsina kdyz vas obhajuje tak taha...více

24. 7. 2009 | 13:24 | LJ

Dobrý den, chtěla bych vědět, jak to je, když má nemovitost 2 vlastníky a nemohou se dohodnout na pojištění. Co když jeden pojistit dům chce a druhý ne. Může nemovitost pojistit jen 1 vlastník? A co se stane, když si to ten...více

13. 3. 2009 | 22:40 | banditka

Mc tomu nerozumim, ale potom nechapu, proc neni rovnou uzakoneno, ze je mozne napr. nemovitost pojistit pouze u jedne pojistovny a nelze jeden druh pojisteni sjednat u vice pojistoven - tim by to bylo vyresene? Ne? Museli...více

9. 12. 2008 | 14:43 | rpolasek

Pojištění je služba, která má sloužit pouze a výhradně k nahrazení škody vzniklé nenadálou událostí. U škodových událostí je to přesně vyčíslitelná škoda, u obnosových událostí je to obnos, za který si ztracenou věc nebo...více

9. 12. 2008 | 12:51 | Mayha

To je naprosto samořejmé omezení, zvláště v Česku. Kdyby šlo pojistit nemovistosti např. 3x a inkasovat 3x pojistné, hořelo by u nás 1000 domů denně. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Potenciální produkt, Mzda, Primární trh, zaměstnavatel, paušální daň, pavel kohout, finanční správa, daně, zpoždění letu, prodejní zájezd, Ivan Březina, groupon, pay per click, jaroslav drábek, alkohol, odůvodněné náklady na bydlení, tiskovka, průměrný osobní mzdový bod

2T79523, 3M65138, 9B14548, 3M65138, 9B14548

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK