Závěr roku přináší tradičně bouřlivé veselí a bezstarostnost, které pojišťovny přijde každým rokem na několik milionů korun. Nejen kvůli vánočním a silvestrovským oslavám se pak stávají v Česku i po celém světě opravdu kuriózní nehody. Ty ještě někteří klienti dokážou opepřit nároky, které chtějí po pojišťovnách zaplatit. A že si troufají uplatňovat opravdu roztodivné příhody, o tom svědčí statistiky a výstupy z klientských linek řady tuzemských pojišťoven. Mohou to být například údajné ukryté ohořelé bankovky, šokované rybičky či škody ze světlic, které prolétly bytem. Z hlediska počtu pojistných událostí je sice konec roku podle Václava Bálka z České pojišťovny vždy spíše podprůměrným, ale i přesto vznikají milionové škody.
Škodu po pojišťovně chtěla například uhradit paní, která loni pekla vánoční cukroví. Nesla jej přímo z trouby na plechu vychladnout ven. Vichřice jí vyrazila plech z ruky, a cukroví se rozletělo po celé zahradě. Jiná klientka České pojišťovny chtěla zase uhradit škody z ohořelého vánočního stromku. Dalo by se to považovat za banální a snadno řešitelnou nehodu, kdyby ale k tomu ještě netvrdila, že na stromečku shořela i skořápka vlašského ořechu, ve kterém byla jako dárek uschovaná pětitisícová bankovka. Ta měla být prý jako dárek pro dceru na nákup plesových šatů. Podrobná zbytková analýza popela ovšem přítomnost bankovky neprokázala.
Loňský prosinec byl na požáry docela bohatý. V Česku podle statistik některých pojišťoven hořelo dvakrát častěji než v jiných měsících celého roku. Česká pojišťovna evidovala 269 pojistných událostí, kdy hořelo. Ještě v lednu prý ovšem klienti oznamovali dalších 174 požárů, z nichž většina se odehrála během vánočních svátků a silvestrovských oslav, říká Bálek. Nejvíce prý loni hořelo v Praze a na severu Čech i Moravy. Zatímco u klientů Kooperativy vzplálo vybavení domácností od hořících svíček na umělých stromcích, v České pojišťovně velký požár způsobil i důkladný domácí úklid. Ten vznikl v okamžiku, kdy se majitelka rodinného domku pokusila lihem vyčistit mastnotu v kuchyni a líh vylila v blízkosti plynového sporáku.
Jak se blíží Silvestr, klienti přestávají hlásit jen požáry. U Kooperativy například podnapilý zákazník uplatňoval náhradu škody kvůli loupežnému přepadení s odůvodněním, že při jízdě tramvají jej „přepadl „zelený mužíček", který mu odcizil ze zadní kapsy kalhot peněženku,“ popisuje mluvčí pojišťovny Marek Vích. Jiný klient bydlící v centru Prahy, oznámil zase škodu na rybičkách v akváriu, které se lekly při novoročním ohňostroji a lekly. České pojišťovně pro změnu účtovali škodu majitelé štěněte bígla, které zničilo mobilní telefon nebo za kočku, která ve strachu před zvuky petard vyskočila z balkonu v prvním patře a cestou strhla sousedovi v přízemí satelit.
Kuriózní pojistné události se ale nestávají jen na přelomu roku. České pojišťovně chtěl podle Bálka klient podvodně vyúčtovat třeba i 248 odcizených věcí z bytu 1+1. Mezi jiným například přes 500 kusů vlastnoručně malovaných obrazů, 40 párů lyží s hůlkami, 320 dalekohledů, 2450 kalkulaček nebo 100 tisíc kusů dámského prádla. Jinde zase klienti urgovali mimořádnou výplatu z účtu životního pojištění se slovy: „Prosím urychleně napravte vyrovnání nebo dcera zůstane na ocet. Peníze jsou určeny k uspořádání svatební hostiny."
Klienti občas projeví smysl pro humor i při jednání s likvidátory pojistné události. Svědčí o tom třeba následující výrok. „Nechci nikterak zpochybňovat vaše znalosti o základních fyzikálních jevech, ale představa, že blesk je žhavá roztomilá kulička honící Křemílka a Vochomůrku po pařezové chaloupce, není úplně přesná,“ uvedl rozhořčený klient u vypořádání škody k majetkovému pojištění.
Zažili jste podobnou kuriozní situaci, do které byla zatažena i pojišťovna?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 1. 2008 0:30, Pavel
No tak zase tak bych to neviděl. Pes je přece zvíře a jako k takovému se k němu máme chovat, ne? Je zcela běžný, že jsou zvířata na různých pracovištích a je běžné, že se stávají nehody. Častěji než lidem, OK, ale tak i tak. Vyšší míru rizika by měla zohleďnovat výše pojistného.
To, co je podle mě problém je nejednoznačnost výkladu. Mám psa pojištěného na nějakou škodu. A když jí způsobí, pojišťovna kličku. Stejně jako s celým právním systémem - problém je, že si soudy a různě instituce vykládají právo různě. ;-(((
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
30. 12. 2007 20:00, Jaromír
"Děti akcionářů pojišťovny také chtějí jíst... ;-)"
Ano, o tom jde pojištovnám především :), a podle toho se k nim člověk má i chovat :D.
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.