Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ať si regiony a školy zastropují reklamní rozpočty

| rubrika: Komentář | 29. 5. 2015
Z marketingových válek krajů, měst a škol nemají prospěch občané, ale hlavně majitelé reklamních agentur a ploch.
Ať si regiony a školy zastropují reklamní rozpočty

Jihomoravský kraj se v tuzemských kinech propaguje bizarní reklamou, ze které to vypadá, že jeho návštěvníci namísto frgálů a vína konzumují lysohlávky a drink Smarty. Kampaň stála jeden a půl milionu korun a smetla ji vlna kritiky.

Zatímco jednomu pitomoučkému klipu se dostává pozornosti až moc, hlubší a závažnější problém podobných propagačních aktivit zůstává nepovšimnutý. I ty nejpodařenější reklamy obcí, krajů nebo univerzit jsou z principu produktem nenápadného závodu ke dnu. Veřejné instituce se při něm předhánějí v tom, která postoupí víc peněz marketingovým agenturám a majitelům reklamních ploch (tedy stále častěji Googlu a Facebooku).

na houby na jižní moravu

Problém není samotné utrácení. Když se kraje předhánějí, který bude mít udržovanější cesty, nebo když univerzity navzájem soupeří o dobré učitele, závodí směrem vzhůru: takový konkurenční boj zvyšuje kvalitu života nebo úroveň výuky. Problém reklamních kampaní veřejných institucí je v tom, že neproměňují rozpočty v nic, co by šlo se sebevětší dávkou drzosti označit za obecné blaho. Další video na YouTube neudělá ničí život bezpečnějším nebo šťastnějším – kromě jeho tvůrců.

Namítnete, že doba si žádá svoje a do marketingu přece investují i soukromé firmy. Nechejme stranou, že ještě nedávno se úřady a univerzity místo opičení proti korporacím vyhraňovaly, srovnání je i tak zavádějící. Za prvé, firmy daleko častěji musejí svou reklamou vytvářet poptávku po něčem postradatelném. Coca-Cola vás ani tak nepřesvědčuje o tom, že nemáte pít Pepsi, jako o tom, že by život nebyl kompletní bez cukrové vody s kofeinem, a čím víc, tím líp. Boj krajů o turisty a univerzit o studenty má naproti tomu téměř nulový součet. Nikdo nemůže trávit svůj čas na dvou místech zároveň a na jednom budeme všichni i bez reklamy. Málokdo změní rozhodnutí nestudovat vysokou školu kvůli reklamě některé z nich.

Za druhé, i když se regiony a školy navzájem vnímají jako konkurence, pořád mají všechny stejného „akcionáře“: občany. Jak jsme si ukázali, ti z jejich vzájemných marketingových válek nezískávají, ale tratí na nich. Spíš než boj Coca-Coly s Pepsi tohle soupeření připomíná absurdní situaci, kdy by proti sobě nákladně bojovaly dvě divize jediné sodovkárny.

vlastní práh

Zkontrolujte si hospodaření obce

Podívejte se, jak se u vás hospodaří s obecním. Na regiony.penize.cz víme o vašem městě či vesnici úplně všechno. 

Vyhledat obec:

Poučení z basketbalové ligy

Řešení existuje. Ať už jde o astronomické platy basketbalových hráčů nebo o dlouhou pracovní dobu, cesta ven ze závodu ke dnu je ale známá a osvědčená: jde o kolektivní dohodu na nějakém limitu, který není možné překročit.

Něco takového nejspíš nejde prosadit politicky, protože regiony mají právo na samosprávu a univerzity na svoji nezávislost. Zůstává hypotetická možnost jejich dobrovolné dohody o zastropování mediálních kampaní. Ať si regiony a instituce budují svoje brandy, ať techniky hlásí, že jsou přátelské ke studentkám, a zemědělky zase, že nejsou jen o hnoji. Ale ať se při tom nestahují dolů vzájemným soupeřením.

Zůstává samozřejmě námitka, že regiony a školy nesoupeří jen s konkurencí na domácím trhu, ale i na tom globálním, a s Katarem nebo Harvardem se na stropech domluví jen stěží. I to lze obrátit v argument pro omezení vnitrostátního boje: efektivnější než válčit proti sobě je dělat si reklamu společně. Za „akcionáře“ prosím a děkuji.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Čtenáři také navštívili

25. 4. 2015 |

Petr Ryska: Chci v lidech vzbudit hrdost na jejich čtvrť

O pražských čtvrtích a zákoutích mluví s nakažlivým nadšením. Petr Ryska vás provede chudinskou kolonií uprostřed Prahy, honosnou Ořechovkou i historickým Novým Světem. Ukazuje metropoli jinak. Kam se...

19. 9. 2014 |  | 9 komentářů

Su pragocentrista

Moraváci můžou Hudečkovi hrozit Věstonickou venuší, ale jiný recept na národní úspěch, než je úspěšná Praha, nemají.

11. 4. 2014 |  | 8 komentářů

Šetřte si vztek a zamávejte Praze

Kellnerova škola je Dejvicím i společnosti prospěšnější než papalášský hotel. Proč to tolik lidí odmítá vidět?

12. 10. 2012 |  | 3 komentáře

Lék na kraje? Přímá demokracie. Nebo žádná demokracie

Jen půlka lidí zná svého hejtmana. Zlomek z nich jeho práci a zlomek ze zlomku se podle ní rozhodne při volbě. Jak provětrat korupční prostředí? Radikálně. Přidat demokracii – nebo ji zrušit.

2. 9. 2011 |  | 20 komentářů

V Brně šustí nové peníze. V Praze ty staré

Proč se v Brně tak daří IT firmám? Ve městě bez staré smetánky je víc sexy programovat nebo podnikat než se drtit práva.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Jednotkové náklady, Variabilní náklady, Všeobecné obchodní podmínky, moneycard gold, kariéra, lady karta, kreditní karta easy, mbank, přehřátí, globální trh, zločiny proti lidskosti, dlužník, milan kantor, ISČS Eurotrend, poplatek za správu portfolia, Finanční produkt roku, Philips, těhotné ženy

1A06377, VISI0N40, 4B47185, 5M15197, 4AX5110

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK