Su pragocentrista

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 19. 9. 2014 | 9 komentářů
Moraváci můžou Hudečkovi hrozit Věstonickou venuší, ale jiný recept na národní úspěch, než je úspěšná Praha, nemají.
Su pragocentrista

Pokud si prý kdokoliv myslí, že se Česko „může dostat na evropskou úroveň rozvinutím Brna, Ostravy, Břeclavi nebo Krnova, tak je na velkém omylu. Pouze podpora centra, pouze podpora hlavního města a pouze samotná aktivita nás, obyvatel Prahy, může být tím jediným nástrojem pro to, dostat se na evropskou úroveň,“ odstartoval pražský primátor Tomáš Hudeček svou kampaň. Hned dostal přes pusu špalíkem emocionálních argumentů z ČSSD a KDU-ČSL (nejvíc: „bez okolí Břeclavi bychom neměli světoznámou Věstonickou venuši“), a tak se omluvil. Neměl za co.

I když z jeho vět dýchala snaha jedné náplavy zalíbit se jiným náplavám i řepácké snění o „evropské úrovni“ ve stylu Slunce, sena, erotiky („Tři auta tady budou stát, bazén s klimatizací a telefon si necháme zavíst až do maštale!“), nebyly urážlivé. Hudeček přece neříkal, že si Brno nebo Krnov nezaslouží podporu. Jenom to, že je pro úspěch celého Česka nejdůležitější rozvoj centra.

Přestože jsem obecně pro decentralizaci a navíc sám žiju Brno, s Hudečkem projednou souhlasím. Su lokálpatriot, a proto su pragocentrista.

Do dvou hodin v Praze. Zvětšíte klikem
Zdroj: cartoo.dyndns.org

Příští zastávka: Pardubice u Prahy

Nejdřív si upravíme měřítka: kdybychom celé Česko považovali za jednu metropolitní oblast, byla by počtem obyvatel pořád až pětadvacátá na světě. Pokud ve světě vznikají kompaktní dvacetimilionová střediska byznysu, kultury a vzdělanosti, je na místě otázka, jestli je v desetimilionovém Česku dost lidského a jiného kapitálu na to, aby podobných středisek mohlo utáhnout několik, navíc hned vedle sebe. Z půlky státu se i přes jeho tragickou infrastrukturu dostanete do Prahy za dvě hodiny autem (viz obrázek vpravo) a z nevzdálenějšího krajského města za tři a čtvrt hodiny vlakem, čímž se výrazně lišíme od roztahaných severských zemí, dávaných za vzor decentralizace. Plzeň, Ústí, Pardubice: to všechno jsou v globálních měřítkách předměstí „Greater Prague Area“.

Mám za to, že v žádném oboru nemá Česko takovou rezervu, aby utáhlo několik stotisícových planetek na úkor jedné hvězdy v centru. Hodnota sítě strmě roste s počtem připojených bodů, a to je první důvod, proč jsem pragocentrista. Netvrdím, že regionální univerzity nebo centra vývoje nemají výsledky: jen věřím, že kdyby lidé v nich působící měli víc možností spolupracovat na jednom místě se špičkou z ostatních regionů, byly by ty výsledky často ještě lepší. Míň předních vědců nebo inovátorů by sice zůstalo třeba v Olomouci, ale taky by jich míň odešlo z Česka do zahraničí.

Nejdůležitější šalina: Rychlodráha na Ruzyň

Za druhé, Praha a její infrastruktura jsou tak trochu nás všech. Rychlodráha na letiště Václava Havla nebude výmysl pro Pražáky, kteří už nevědí, co by, ale úleva pro každého v Česku, kdo létá. Prostor před Wilsonovým nádražím není jen pražská ostuda, ale první dojem, který si udělají z celé České republiky tisíce návštěvníků každý den.

Jarek Nohavica si v písničce Ladovská zima dělá legraci z Pražáků vykulených ze čtyř centimetrů sněhu napadených u Muzea — jenomže magistrálou tudy projede možná srovnatelné množství mimopražských jako místních. Taky proto neskuhrám na pragocentrismus médií, která se věnují rozvoji Prahy nebo dopravě v ní, ani si nepřipadám ošizený, když Praha zas něco má a my ne: často je to ještě víc pro nás z lontu [brněnsky z venkova, pozn. red.].

Anketa

A co vlastně kraje?

Rozvíjet lidi, města napojit

Nevolám po konci přerozdělování. Jen by se mi líbil jiný model, než jaký tlačí jihomoravský hejtman Michal Hašek a další Hudečkovi kritici. Regiony bychom měli namísto placebo rozvoje napojit: Čechy na Prahu, jižní Moravu na Vídeň a severní na dvoumilionový Hornoslezský metropolitní svazek.

Pokud část Brna volá po stadionu pro 30 tisíc lidí, pak by bylo možná chytřejší dokončit dálnici na Vídeň než privatizovat zisky a socializovat ztráty v PPP projektu vlastního „stadecu“. Ke Generali Areně je to jen 130 kilometrů, za hodinu a čtvrt po koncertu U2 už by šlo machrovat ve Starobrněnské pivnici. A pokud ve Středočeském kraji ještě dožívá nápad Davida Ratha na založení Královské univerzity, pak by snad místo budování mladoboleslavské fakulty sociálních věd vyšlo levněji přispívat místním na autobus do Prahy.

To napojení je prospěšné oboustranně: kdyby z Liberce do Prahy nejezdily vlaky dvě a půl až čtyři hodiny, ale jednu hodinu jako ze stejně vzdálených Pardubic, mohl by se zvýšit počet těch, kteří pracují v Praze, ale žijí v Liberci – a živí Liberec.

Pokud by Česko ušetřilo za projekty, které mají pomoci krajům (nebo spíš krajským městům) na oko se vyrovnat Praze, mohlo by o to víc investovat do lidí. Problém mnoha lidí z Bíliny nebo Krnova není to, že by měli univerzitu nebo podnikatelský inkubátor daleko fyzicky, ale že je mají daleko společensky. Nevidím argumenty, proč by každé krajské město mělo mít svou vysokou školu, zato vidím spoustu důvodů, proč by i nejposlednější základní škola u hranic měla mít skvělé učitele a individuální přístup k žákům.

Na něco takového ale vydělají jen elitní hlavy pracující poblíž dalších elitních hlav, ne akvapark postavený v polích proto, aby „byl rozvoj“ a „lidi neodcházeli“. Na kvalitní život pro celé Česko dovede vydělat jen silná Praha, ne okolí Břeclavi. Nemusí to tak být navěky, ale pokud se moravští politici brání Věstonickou venuší a Cyrilem a Metodějem, asi u toho ještě nějakou dobu zůstane.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 9. 2014 7:21, Honza

Kašpárku, Kašpárku. Že je Praha přirozené centrum ČR (v něčem ne celé ČR, v něčem i mnohem víc než jen ČR) je fakt a je logické, že některé věci, které v Brně, Ostravě, Plzni, Vyškově nebo třeba Dolní Lhotě jdou dělat blbě nebo vůbec, půjdou v Praze dělat aspoň trochu snadněji nebo o hodně lépe nebo úplně dobře. Třeba jako někam letět, jít na koncert nějaké světoznámé popinky, chodit na nejlepší VŠ v daném oboru v češtině, dělat nějakou vědu, vydělat velké prachy, popovídat si o tom městě s cizincem, ... Je to normální a nemá cenu z toho dělat vědu. Hudeček ale říkal hlouposti a navíc schálně tak, aby naštval zbytek republiky. Přitom si u pražáků nešplhne, pražákům je to fuk, nejsou v tomhle zakomplexovaní jako většina venkova. Třeba to, že záleží jen na podpoře hlavního města je úplná blbost. Když nepovedou do Prahy z venkova silnice, nebude mít kdo létat z pražského letiště. Když nebudou na venkově kvalitní gymply, nebude mít kdo studovat na pražských vysokých školách, když se nebude na venkově na polích nic pěstovat, nebudou mít pražáci co jíst... Takže za mě je Hudeček jen trousič hloupých bonmotů. Jsem pražák.

+51
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 9. 2014 17:03, ttt

a jeste neco - neplette si investici do regionu s decentralizaci. decentralizace vede pouze k plytvani casem a penezi. a to plati pro maly tym o dvou lidech stejne tak, jako o institucich ci firmach o statisich zamestnancu. kdo nekdo nekdy pracoval v nejakem tymu nebo ho vedl, vi velice dobre, ze nejefektivnejsi je tym sedici v jedne mistnosti.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Lék na kraje? Přímá demokracie. Nebo žádná demokracie

12. 10. 2012 | Michal Kašpárek | 3 komentáře

Lék na kraje? Přímá demokracie. Nebo žádná demokracie

Jen půlka lidí zná svého hejtmana. Zlomek z nich jeho práci a zlomek ze zlomku se podle ní rozhodne při volbě. Jak provětrat korupční prostředí? Radikálně. Přidat demokracii – nebo... celý článek

Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

10. 2. 2012 | Michal Kašpárek | 18 komentářů

Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

Kupon jsme letos lepili na přední sklo už po osmnácté. Možná nadešel čas promyslet celý systém úplně znova.

Bratislava buduje S-Bahn. Proč to nejde v Praze?

17. 1. 2012 | Luboš Palata | 12 komentářů

Bratislava buduje S-Bahn. Proč to nejde v Praze?

V Berlíně je S-Bahn, „městská železnice“, nejrychlejší a nejpohodlnější způsob dopravy po metropoli. I Bratislava dává levnějšímu S-Bahnu přednost před budováním metra či podzemní tramvaje.... celý článek

Nenechte své hosty z ciziny oškubat neprofesionálním průvodcem

12. 12. 2011 | Jan Brož | 2 komentáře

Nenechte své hosty z ciziny oškubat neprofesionálním průvodcem

Víte, kdy je v Praze nejvíc turistů? V parném létě? Co vás nemá. Nejvíc cizinců se v matce měst tísní na konci roku. Přijeli hosté i vám? Poradíme, jak vybrat průvodce, který pro ně... celý článek

V Brně šustí nové peníze. V Praze ty staré

2. 9. 2011 | Michal Kašpárek | 20 komentářů

V Brně šustí nové peníze. V Praze ty staré

Proč se v Brně tak daří IT firmám? Ve městě bez staré smetánky je víc sexy programovat nebo podnikat než se drtit práva.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.