Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Feministky (zase) ubližují hezkým holkám z chudých rodin!

| rubrika: Komentář | 25. 3. 2013 | 29 komentářů
Zatímco dcera dojičky nebude schopna soutěžit s dcerou ministryně v cílevědomosti ani analytických schopnostech, bez větších problémů se jí vyrovná ve schopnosti rozepnout si na blůzičce knoflík navíc. To vysvětluje, proč se mezi bohatými a vzdělanými tak často setkáme s názorem, že žena nemá být vnímána jako sexuální objekt. A pomůže nám to také lépe pochopit Sexistické prasátečko.
Feministky (zase) ubližují hezkým holkám z chudých rodin!

Sexistické prasátečko je „soutěž“, jejímž cílem je vyhledat, označit a znemožnit, ne-li přímo zlikvidovat reklamy, ve kterých je ženské tělo zobrazeno v erotických souvislostech a bez dostatečné souvislosti s propagovaným předmětem nebo službou. Jenže kdy je taková spojitost dostatečná? Kromě reklam na prezervativy nebo intimní prádlo asi nikdy. Jenže tak daleko nejdou ani pořadatelé prasátečka. Stejně tak by se dalo pochopit úsilí o vymýcení některých obrazů z veřejného prostoru. Kdo chce vidět reklamu opepřenou sexem, ať se podívá do speciálního časopisu nebo vysílání. Ale ani o to tu nejde.

Nahota rovná se pro chudé

Kdyby profesionální aktivisté o celé věci trochu přemýšleli, všimli by si, že už desítky let je tomu tak, že ženská nahota v reklamě souvisí s nízkým vzděláním a nízkým příjmem cílové skupiny. Motorovou pilu najdeme na plakátech často v rukách nahé dívky. Stejně jako náhradní díly do traktorů. Totéž platí o levných autobazarech. Tím je jasně řečeno, komu je reklama určena. Když si kupuji Platónovy spisy nebo lístky do opery, podobné motivy v propagaci nenajdu. Ani konzultace IBM Business Services nebo golf v Dubaji se neprodává přes motivy ženského těla. Málokdy se o tom mluví, ale všichni tomu rozdílu rozumějí.

Když Markéta Šichtařová ukázala na obale své knihy i ty části těla, které ekonomické analytičky obvykle ukazují jen svým manželům, dala tím jasně najevo, že se jedná o dílko určené jednodušším lidem s nízkými příjmy. Erotika na reklamě na lyžování v Liberci dává jasnou zprávu o tom, že se jedná o nízkonákladové středisko. Cortina d’Ampezzo nebo Val Thorens se snaží ukazovat úplně jiným způsobem.

Nemáš na můj životní styl? Zdechni!

Jenže čemu rozumějí tvůrci reklamy i její konzumenti, to zůstává skryté expertům na pohlavní rovnost. Dosavadním vrcholem takové ignorance je rozhodnutí Rady pro reklamu, podle nějž neexistuje souvislost mezi razítkem a ženským tělem! To už není jen problém analytických schopností, tady chybí základní přehled o kulturním dění. Jak Bohumil Hrabal, tak Jiří Menzel patří k uznávané klasice. Pokud by snad radní ještě tápali, odkazujeme na slavnou scénu z oscarových Ostře sledovaných vlaků:

Sexistické prasátečko je fakticky jen dalším dílem systematické snahy zlikvidovat všechno, co je specificky chudinské. Chtějí si traktoristé ve své vesnické hospodě zapálit startku a městskému právníkovi kouření smrdí? Tak jim to zakážeme. Ne, že by tam ten městský právník někdy zašel, ale jde o princip. Chutnají chudým špekáčky, zatímco bohatí raději lososa? Tak uvalíme na špekáčky daň z tuku! Stavějí chudí domy z obyčejných cihel, zatímco bohatí dávají přednost hi-tech materiálům? Zakážeme domy z neúsporných cihel! A seznam by mohl pokračovat donekonečna. Nemůžeš si dovolit můj životní styl? Zdechni!

Společnost jako soutěž mozků, majetků – a poprsí

Ale to je jen polovina sociálního pohledu na tu problematiku. Společnost – jak ji popsal francouzský sociolog Pierre Bourdieu a jeho následovníci – můžeme chápat jako místo střetu různých skupin o to, co bude rozhodující pro postavení člověka ve společnosti. Bude záležet na především na tom, kolik vlastní půdy? Nebo na tom, z jakého je rodu? Nebo kolik peněz zdědil po rodičích? Nebo na škole, kterou absolvoval? Nebo na fyzické síle? Snaživosti? Inteligenci? Nebo na velikosti… pardon, na tvarech těla? Každý z těchto a dalších faktorů může hrát velkou nebo malou roli. A v zájmu někoho je, aby rozhodovaly určité vlastnosti. V zájmu někoho jiného pak zase je, aby rozhodovaly jiné. Podle toho, kdo je čím vybaven. 

A tady se dostáváme ke skutečnému jádru celého sporu. Zatímco dcera dojičky asi nebude schopna soutěžit s dcerou ministryně v cílevědomosti ani analytických schopnostech, bez větších problémů se jí vyrovná ve schopnosti rozepnout si na blůzičce knoflík navíc. Při bližším pohledu je problém samozřejmě o něco složitější. Žena z vyšší vrstvy je zpravidla schopna své půvaby chytřeji využívat a je také schopna je lépe rozvíjet a déle udržet. Nepřiměřená obezita se kupříkladu hromadí převážně v nižších třídách a padesátiletá uklízečka obvykle nemůže soutěžit se stejně starou ředitelkou ani co do fyzické přitažlivosti. Ale přesto platí, že jsme narazili na jednu z mála oblastí, kde může být třídní bariéra relativně snadno překonána.  

Anketa

Vadí vám nahota v reklamě?

Reakcionářské výstřihy a minisukně

Proč by žena neměla být vnímána převážně jako sexuální objekt? Protože absolventka pražské právnické fakulty se dokáže prosadit i jinak, zatímco její potenciální konkurentka z učňáku nikoliv. Kdyby šlo jen o tělesné proporce nebo smyslnost, mohly by dokonce soupeřit o stejného manžela. To nám poskytuje přijatelné vysvětlení, proč příslušníci bohaté a vzdělané třídy tak často podporují snahy zaměřené na likvidaci projevů normální sexuality. Jednou to jsou sexistická prasátečka a kampaně proti pohlavnímu obtěžování, příště povinná sexuální výchova (zavést státní řízení je nejlepší způsob, jak něco zlikvidovat) a pak zase objevy stále dalších a dalších sexuálních menšin, se kterými pravidelně přicházejí státem financované neziskovky.

Z tohoto pohledu je každá žena, která si vezme do pánského kolektivu sukni s vysokým rozparkem, potenciální kontrarevolucionářkou a každý muž, který se za ní otočí, potenciálním kontrarevolucionářem. Možná nebude trvat dlouho a bude to mít větší následky než jen vyhlášení poměrně roztomilého sexistického prasátečka.

Sexuální idol, nebo maminka?

Kromě toho existuje ještě úplně jiný pohled. Někteří moudří mužové a ženy si již stovky let všímají toho, že pokud se budou ženy prosazovat spíš prací, morálkou, obětavostí a laskavostí než koketováním, bude náš svět lepší. Mají pravdu. Ale pokud má být ambicí „osvobozených“ žen kariéra ve státní správě, korporacích či neziskovkách, spolupráce na zavádění dalších regulací a zakládání akčních výborů, to ať raději budují životní úspěch na krátkých sukních a průhledných halenkách.

A vedle toho všeho je možné ukázat ještě vyšší cestu. Žena nemá ani v náznaku ukazovat svou intimitu, protože je to poklad, který schovává pro svého manžela (nebo budoucího manžela). A manžel si nemá prohlížet silikonové slečny na plakátech, protože má mít oči jen pro svou manželku. To je postoj dobrý a hodný úcty. Ale vychází z toho, že základním posláním ženy je její role v rodině, nikoliv v zaměstnání. Feministky nemají žádné právo se ho dovolávat. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+14
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 3. 2013 11:36, Soňa

Mě třeba představa, že si na svůj dům objednávám okna u firmy, která má na dodávce pornodivu, jak se vyklání nahá z okna,div nepřepadne, připadá absurdní (dodávka s pornodivou existuje, nevěřila jsem svým očím) Představa, že nakluše banda vošoustů a budou mě obtěžovat kecy "Tak kam to chcete, paninko, haha" mě normálně děsí. Hledejte logiku v sexistických reklamách jakou chcete, ale já mám ty peníze, které ty firmy chtějí a já je dám jen někomu, komu nejsem pro prdel. Pochopeno?

Reagovat

 

+53
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 3. 2013 9:59, Libor

Soňo, až si odpustíte to povýšenecké "Pochopeno?", přijdu si s vámi popovídat. Jste prima holka.

Reagovat

 

-14
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Soňa 26. 03. 2013 09:43)

Další příspěvky v diskuzi (29 komentářů)

30. 11. 2013 | 13:54 | Lukáš

Myslím, že užitečnější využití energie než na psaní tohoto článku by bylo se trochu zamyslet nad tím, o čem celá ta anketa vlastně je. Mám obavu, že to autor vůbec nepobral. Článek je ale jinak výbornou, řekl bych až učebnicovou...více

29. 11. 2013 | 11:26 | Sára

ale vždyť nejde jenom o reklamu, ale často o zobrazování ženy v ponižujících kontextech. Myslím, že ani chudé holce se nebude líbit, že bude jen objektem a možná ji čas od času někdo propleskne, jak se objevuje v diskusích...více

27. 3. 2013 | 13:47

A jinak, Soňo – mně se taky firma, která se prsí inzeráty "Udělala jsem si to sama", bude zdát eklhaft a budu se jí vyhýbat. Ale nebudu jí zakazovat, aby byla nevkusná. To bych se pak brzo dočkal toho, že zas bude někdo diktovat...více

27. 3. 2013 | 13:45 | Libor

Soňo, možná to tak nemyslíte, ale věřte tomu, že to je opravdu, jako když na nás na vojně houkli Novák, jedu! více

27. 3. 2013 | 8:06 | Soňa

Pavel - mě Pavle plně postačí, když to bude firma se zaměstnanci, kteří se chovají profesionálně a budou kvalitně pracovat. U firmy s neprofesionální reklamou ani nehodlám testovat jak "profesionální" jsou její zaměstnanci....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Akciový trh, Depozitum, Běžná cena, petr fiala, e-shopy, daň z příjmů, paušální daň, referendum, ústavní činitel, předpis, péče na lůžku, DB (defined benefit), CETV, Erasmus, platidla, 586/1992 Sb., dědická daň, Peníze jako dluh

PETRA275, 2SA3290, 2SY0203, 4M49896, 4M49896

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK