Začínáme podnikat: Propagace, tentokrát virtuální

Michal Chleboun | rubrika: Když se řekne | 26. 3. 2012
Tak jako byste ve skutečném světě měli mít kus papírku, na kterém máte natištěné své jméno, název firmy a kontakty, a občas i nějaký ten leták, ve virtuálním světě, tedy na internetu, byste neměli zapomenout na totéž, transformované do plochy na monitoru. Kdo dnes nemá internetové stránky, jako by nebyl. Ale stránkami, výkladní skříní na internetu, to všechno teprve začíná.
Začínáme podnikat: Propagace, tentokrát virtuální

Aktualizováno pro rok 2013

Internet je skutečně fenomén, o čemž svědčí mimo jiné i to, že jste si tuto publikaci stáhli z webu a nepídili se po skvělých učebnicích pro podnikatele někde v knihkupectví nebo v knihovně. Přestože v masové podobě existuje celosvětová síť jen několik let a své první krůčky coby nesmělé miminko udělala teprve před dvěma desetiletími, dnes se veškerá komunikace soustředí právě tady. Důvod? Neustále rostoucí množství uživatelů, rozvoj technologických možností a relativně nízké náklady, které umožňují dát o sobě vědět firmám jakékoli velikosti.

Návštěvnost internetu v České republice v posledních měsících neroste tak jako dříve, ale stejně je vzestup internetové populace znatelný. V dubnu 2013 dosáhl 6 573 653 uživatelů. Spolu s uživateli ze zahraničí pak české stránky navštívilo 8 245 924 lidí.

Náklady takřka nulové

Svůj web mohou mít jak malí živnostníci, tak firmičky a firmy v počínajícím rozpuku, a to za zlomek nákladů, které by jinak museli vynaložit na jiné aktivity. Na síti přitom můžou být zákazníkům, potenciálním i těm stávajícím, k dispozici neustále: ať venku zuří sibérie, nebo svítí sluníčko, ať popíjejí s obchodními partnery na Ukrajině, nebo sbíjejí kuchyňskou skříňku v garáži u rodičů. A využít mohou nekončící výčet nástrojů. Nevýhodou je, že se z internetu stal propletenec mnoha obsahů a najít v něm právě vás je čím dál těžší.

Web

Vězte, že web je jen jedna z mnoha částí technologické vymoženosti zvané internet, ale vedle e-mailu tou patrně nejdůležitější. Nebudeme zacházet do podrobností, vystačíme si s tím, že jsme si pojmem web zvykli nazývat většinou internetové prezentace. A svůj web by měl mít i začínající podnikatel, protože vlastní stránky jsou dnes standardem. Taková vizitka, která se potvůrka může schovat mezi papíry více či méně umně složenými do stohů v kanceláři nebo ložnici, snadno sejde z očí. Web ji může nahradit – bude-li váš zákazník hledat kontakt na vás, internet mu pomůže.

Jednoduchou internetovou prezentaci, která bude obsahovat jen několik informačních stránek (nebo dokonce jen jednu, nebudete-li mít zase tolik co říct), vám vytvoří třeba student odvedle. Velké množství nadšenců nabízí na internetu své služby prakticky za pakatel, a někteří dokonce zdarma, aby získali zkušenosti a reference. Ti, co se takovou prací už taky trochu živí, jsou schopni vyšvihnout často poměrně zdařilé weby. Mnozí z nich vám navíc kromě návrhu stránek a jejich naprogramování (tyto činnosti nejsou totéž, mnozí webdesignéři dělají jen grafiku a neprogramují kód, který umějí rozluštit internetové prohlížeče) vytvoří i logo nebo navrhnou vizitky a hlavičkové papíry. Náklady se nemusí vyšplhat ani k deseti tisícům, což jako začínající podnikatel jistě oceníte. Nečekejte ale za tyto peníze žádná sofistikovaná řešení a obětavou zákaznickou podporu.

Mnohem lepší servis, včetně vymyšlení koncepce webu, vám mohou poskytnout ti, kteří to s podnikáním v tomto oboru berou vážněji. Od některých z nich můžete dokonce vyžadovat i náročnější aplikace, které vám umožní pomocí administračního rozhraní stránky aktualizovat. Budete si tak moci nejen měnit kontakty, ale také přidávat na stránky aktuality, produktové listy, informace o nových službách a cokoli dalšího, co bude ve vašich silách a představách. Rozhodnete-li se takové stránky vybudovat, nezapomínejte na jejich údržbu – přání veselých Vánoc v dubnu návštěvníky zrovna nenadchne.

Tvorbu webu můžete zadat také některé z mnoha specializovaných agentur, které mají tuto činnost jako obživu a zaměstnávají lidi mnoha profesí, jejichž cílem je vyrobit jednotlivé komponenty stránek a ty potom sestavit tak, aby se všechno hýbalo a pracovalo tak, jak má. Počet zaměstnanců těchto firem, vyvíjejících internetové aplikace, dosahuje někdy i několika desítek a najdeme mezi nimi profese jako grafik, kodér (tyto dvě jsou základ), programátor PHP nebo ASP, databázista, programátor Javy, Ajaxu, C+ nebo flešista. Výše rozpočtu takového webu množství zúčastněných odpovídá – a v některých případech dokonce odpovídá i efektu, který od svých stránek očekáváte.

Doména

Jakkoli vám mohou být technologie cizí, se svou invencí do vytváření vaší webové vizitky můžete zapojit i vy: v první řadě třeba při vymýšlení adresy, na které se stránky na internetu objeví. Internetová adresa (kupříkladu www.adresa.cz) se skládá ze zkratky www, která značí, že má prohlížeč zobrazovat klasickou stránku, domény druhého řádu (to je ona adresa v našem příkladu) a domény prvního řádu (neboli top level domény, tedy TLD).

Začněme tedy od konce. Česku byly přiděleny jména s „koncovkou“ .cz, které mají návštěvníkům stránek naznačit, že vlastník je z České republiky. Kdokoli si ale může – někdy při vynaložení většího úsilí – zaregistrovat doménové jméno s jinou koncovkou. Tuzemské firmy, které míří výš, často volí například .eu. Ty obecné neboli generické jsou například .com, .info, .org a podobně a jejich spektrum se v poslední době rozšiřuje. S různě velkými obtížemi a rozličnými náklady lze ale získat i domény vyhrazené jiným státům, televizní společnosti například umisťují své stránky na TLD tichomořského ostrovního státu Tuvalu .tv. Země z toho docela dobře profituje…

Při volbě domény druhého řádu budete omezeni na jména, která si dosud nikdo neregistroval, protože názvy musí být pochopitelně jedinečné. Na některých ze zadaných adres někdy nejsou žádné stránky a čile se s nimi snaží obchodovat doménoví spekulanti. Beznadějně vyprodaná je většina obecných názvů, jako třeba truhlar.cz, reznik.cz apod. Řešením je zvolit jméno s jinou TLD, ale to může být ošemetné (jako vlastník domény reznik.com budete nahánět zákazníky konkurenci, které patří reznik.cz), nebo vybrat jméno se spojovníkem či bez (reznik-vomacka.cz či reznikvomacka.cz), případně lovit ve vodách blízkých (parky-salamy-drubez.cz) až abstraktních (nabízet maso a řeznické služby lze koneckonců i na doméně poirott.cz). V posledním případě ale budete muset vyvinout značné úsilí, aby lidi věděli, že na adrese www.poirott.cz mohou zakoupit voňavé párečky s 99procentním obsahem masa. Doménové jméno s koncovkou .cz stojí kolem 200 korun ročně a v ceně prvního roku je i registrace.

Hosting

Jakmile je prezentace vytvořena, je třeba ji vystavit, tedy dát ji takzvaně v plen. Teoreticky byste ji mohli nahrát do počítače v obýváku, máte-li dostatečně kvalitní připojení k internetu a technicky zdatný člověk od fochu vám ho nakonfiguruje. Ale ve chvíli, kdy bednu vypnete, nikdo web neuvidí. Proto existují firmy, které za úplatu nabízejí prostor na svých serverech běžících v místnostech k tomu určených a připojených k velkokapacitním linkám internetu. Jmenují se webhosteři a webhosting se u nich dá pořídit i za cenu do tisícovky ročně. Pro běh jednoduchých stránek to stačí, pro složitější aplikace musíte využít služby dražší nebo vám je poskytne přímo ten, kdo web vytvořil.

Kouzlo internetu tkví v tom, že stránky můžou běžet klidně v Tramtárii, takže nebudete-li se službami nebo cenami webhostera spokojeni, lze si prostor pro stránky zaplatit třeba v Americe, kde jsou schopni vám dodat totéž za podstatně nižší ceny – to je výhoda velkého trhu.

Výdaje na internetovou reklamu trvale rostou

V roce 2012 utratili inzerenti na českém internetu přes 11 miliard korun. Internet jako médium rostoucím trendem zdaleka předčí všechny ostatní mediatypy. Nejvíc peněz směřovalo do display reklamy (5,48 mld. Kč), vyhledávače a reklamní sítě vydělaly 4,08 mld. Kč. Menší část koláče si ukously katalogy a řádková inzerce (902 mil. Kč) a videoreklama (522 mil. Kč). PR články stály inzerenty 86 mil. Kč a mobilní reklama 76 mil. Kč.

Zdroj: Sdružení pro internetovou reklamu

Katalogy a vyhledávače

Aby vás návštěvníci lépe našli, můžete se zaregistrovat do českých katalogů, které shromažďují odkazy na stránky. Tím nejznámějším a nejstarším je Seznam.cz (www.seznam.cz; katalog portálu najdete na adrese www.firmy.cz). Kdo chce být vidět líp, ten si může a musí za přednostní umístění odkazu s popisem připlatit.

Katalogy ale představují zlomek toho, co pro viditelnost svých stránek můžete na internetu udělat, navíc existují mnohem progresivnější nástroje. Pokud uživatelé na internetu něco hledají, použijí spíš vyhledávač. V Česku třeba také Seznam, ale stále víc a víc mu z jeho pozice ukusuje americký gigant Google (www.google.cz). Ten shromažďuje informace o internetových stránkách a po zadání hledaného výrazu vypíše přehled webů, na nichž se výraz vyskytuje. Také tady můžete za umístění odkazu na svůj web na začátku výpisu zaplatit.

SEO

Když do reklamy v podobě placeného odkazu nezaplatíte, objevíte se ve výsledcích hledání mezi ostatními podle relevance, tedy váhy, jakou významu vašeho webu vyhledávač mezi ostatními přisuzuje. Při zadání slova párek tak váš web coby nabídka řezníka Omáčky nejspíš bude na nějaké 874. stránce výpisu, a než se k vám potenciální zákazník dokliká, musí proběhnout i odkazy na články o nezdravé výživě. Jiné to bude u specializovanějších dotazů, pokud se jich bude obsah vašich stránek týkat.

Existují specialisté, kteří vytrvale studují algoritmy vyhledávačů a přizpůsobují jim obsah stránek tak, aby byl pro důležitá a často zadávaná klíčová slova relevantnější. Ti se věnují tzv. SEO marketingu (search engine optimization – optimalizace pro vyhledávače). Za úplatu se vám o zviditelnění vašeho webu postarají. K jejich profesi patří i výměna tzv. zpětných odkazů, takže budou hledat provozovatele stránek, kteří na svých webech umístí odkaz na vás, když vy na oplátku uděláte totéž.

PPC a display reklama

Pokud se rozhodnete investovat do reklamy na vyhledávačích (případně i jiných serverech, které zveřejňují odkazy na weby s krátkými anotacemi), v drtivé většině účtují modelem PPC (pay per click – platba za kliknutí). Zaplatíte tedy ve chvíli, kdy návštěvník na odkaz klikne a je přesměrován na vaše stránky. Mezi různými klíčovými slovy jsou cenové rozdíly, často několikanásobné.

Druhý způsob účtování představuje platba za zobrazení. Ta se většinou využívá pro tzv. display reklamu, tedy reklamní proužky (bannery) nejroztodivnějších tvarů a chování. Ale i tady se můžete setkat s platbami za kliknutí.

Návštěvnost českých internetových serverů (duben 2013, podle unikátních uživatelů)

1. seznam.cz 5 336 000 
2. idnes.cz 4 987 000 
3. novinky.cz 3 610 000 
4. centrum.cz 3 005 000 
5. super.cz 2 780 000 
6. stream.cz 2 359 000 
7. mapy.cz 2 273 000 
8. heureka.cz 2 242 000 
9. firmy.cz 2 025 000 
10. nova.cz 1 935 000

Speciální stránky

Pro zviditelnění svého podnikání můžete ale udělat mnohem víc. Vedle základní stránky můžete například na internetu umístit speciální aplikaci (třeba hru) nebo magazín s recepty z masa, když už budete podnikat v řeznictví. Pravidelně aktualizovaný obsah mají rádi vyhledávače a zajímavé články si rádi přečtou i potenciální zákazníci, kteří o vás nebo o vaší unikátní aktivitě rádi řeknou svým známým. Internet jim k tomu nabízí jednoduchou možnost – poslání odkazu. Některé firmy proto zveřejňují na internetu tzv. blogy, více či méně pravidelně aktualizované zápisky o tom, co se ve firmě děje, co nabízí nového nebo jak pohlíží na svět kolem sebe.

E-mail

Vaši identitu ve virtuálním prostoru pak dotvoří adresa vždy dostupné schránky elektronické pošty, tzv. e-mailu. Ten může běžet odděleně od vašich stránek, a stačí-li vám pro začátek jenom ten, nemusíte dokonce ani kupovat vlastní doménu: zřídit si ho můžete na některém z freemailových serverů, například na již zmíněném Seznamu. E-maily zdarma poskytuje ale i jeho konkurent Google (www.gmail.com) nebo třeba Centrum.cz (www.centrum.cz).

Tu a tam je mezi adresami na vizitkách podnikatelů k vidění podivný hybrid. Stránky mají umístěné na vlastních doménách, ale e-mailová adresa směřuje na freemail. Adresu www.poirott.cz, když už jsme si toto jméno vzali do pera, tak v kontaktech doplňuje třeba e-mail c.poirott@volny.cz. Věřte, že to není úplně reprezentativní: máte-li vlastní doménu, bylo by dobré, kdyby na ní byla i e-mailová schránka. To zařídí váš webhoster.

Nespamujte, přijde na vás úřad!

Abychom vám nic nezamlčeli, musíme zmínit možnost využití e-mailu k oslovování zákazníků. Těm můžete elektronicky pravidelně posílat informace o svých nabídkách. Dbejte však na to, aby mezi nimi byli jen ti, kdo vám dali souhlas s tím, že od vás chtějí maily dostávat. Jinak si koledujete o zásah Úřadu na ochranu osobních údajů, protože nevyžádaná pošta neboli spam není dovolena! Sbírat e-mailové kontakty ale můžete průběžně třeba tím, že se k odběru novinek návštěvníci webu sami zaregistrují.

Sociální sítě

Že je internet skvělá komunikační platforma, je známá věc. I když u něj lidé vysedávají také kvůli hledání informací, takřka stejně často jim umožňuje být v kontaktu s nejrůznějšími lidmi, o nichž díky anonymitě síťového davu třeba nevědí vůbec nic. Dominantním hráčem mezi poskytovateli prostředí, které komunikaci zjednodušuje, je Facebook (www.facebook.com). Zde mají uživatelé vytvořeny své profily, kde zveřejňují zprávy o sobě a – a to je důležité pro vás jako podnikatele – odkazy na stránky, které je zajímají. Jejich tipy se tak dostanou k velkému množství lidí.

Svůj profil může mít na Facebooku (nebo v jiné sociální síti) také vaše firma. Pobyt ve virtuálním prostoru je ale dvojsečný – lidé tu na vás mohou nejen pět chválu, ale také vaší pověsti pěkně zavařit.

Anketa

Jak se vyrovnáváte s reklamou na internetu?

A jiné…

A novinkou posledních několika let jsou internetové slevové servery, které můžete při svém podnikání rovněž využít. Jejich provozovatelé vycházejí z myšlenky hromadných nákupů a dojednávají s poskytovateli služeb nebo dodavateli výrobků slevu za to, že se jim podaří získat velké množství zákazníků. Ochutnávku párků proto můžete umístit na některý z těchto webů – pokud se vám podaří labužníky přesvědčit, že za plnou cenu budou párky stejně lahodné, máte vyhráno.

Reference

Raketový růst zájmu o internetové sociální sítě a snaha využít je ve prospěch podnikatelských aktivit vlastně vrací marketing k úplným základům: tou nejefektivnější zbraní, kterou se můžete v podnikání ozbrojit, ať už střílíte do zákazníků, nebo do konkurence, je vaše pověst, nebo chcete-li reference. Nic nepokazí podnikání víc než předaná špatná zkušenost. Zatímco dobré zprávy se šíří obtížně, špatné proniknou do povědomí mnohem snadněji – a je jich čím dál víc.

Proto občas vezměte selský rozum do hrsti, zapomeňte na teorie marketingu a poučky o zviditelňování za každou cenu a snažte se o zákazníkovu spokojenost. Zvlášť pokud operujete na malém prostoru, mělo by být pro vás předávání kontaktů těmi, kdo vaše služby nebo výrobky vyzkoušeli na vlastní kůži a byli spokojeni, tím nejvyužívanějším a nejpodstatnějším nástrojem.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Začínáme podnikat: Propagace, tentokrát tištěná

19. 3. 2012 | Michal Chleboun | 1 komentář

Začínáme podnikat: Propagace, tentokrát tištěná

Z předchozí kapitoly víte, jak široce můžete přistoupit k disciplíně, která se nazývá marketing. V počátcích firmy ho ale přece jenom budete muset pojmout poněkud umírněněji, protože... celý článek

Začínáme podnikat: Marketing

12. 3. 2012 | Michal Chleboun | 2 komentáře

Začínáme podnikat: Marketing

Ať už je oblast podnikání, kterou jste si vytipovali jako optimální pro cestu za svými vytouženými cíli, jakákoli, zapomenout byste neměli na to, jak zvýšíte možnosti uplatnění vašeho... celý článek

Pavel Krčma: V čem tkví úspěch českých antivirů? Máme tendenci se ve všem šťourat

14. 1. 2012 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Pavel Krčma: V čem tkví úspěch českých antivirů? Máme tendenci se ve všem šťourat

Kudy se dostane virus do vašeho počítače? Kde fungují burzy s přístupovými údaji k bankovním účtům a platebkám? Na tyto i další otázky o internetovém zločinu odpoví odborník na boj... celý článek

Začínáme podnikat: Proč vlastně?

7. 11. 2011 | Michal Chleboun | 5 komentářů

Začínáme podnikat: Proč vlastně?

Možná jste se právě teď rozhodli, že se stanete svým pánem. To je jeden z důvodů, proč se lidé vrhají pro podnikání a zejména v začátcích se stávají otroky vlastních snů, představ a... celý článek

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

5. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

Ano, slevový server na principu toho prvního – amerického Grouponu mohl realizovat každý. Proč u nás uspěl právě Slevomat Tomáše Čupra? On sám v druhé části exkluzivního rozhovoru pro... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services