Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Šéfovi tykej. Nová firemní kultura v obchoďácích

| rubrika: Aktuálně.cz | 12. 6. 2016 | 8 komentářů
„Kdo si nebude s kolegy tykat, izoluje se. A to nedělají lidé, které potřebujeme,“ říká šéf skupiny Schwarz, která i v Česku provozuje obchody Kaufland a Lidl. „Doporučení“ se týká zhruba 375 tisíc zaměstnanců po celém světe. V českém Lidlu si prý zaměstnanci změnu chválí.
Šéfovi tykej. Nová firemní kultura v obchoďácích

Zhruba 19 tisíc zaměstnanců obchodních řetězců Kaufland a Lidl v Česku si musí zvykat na novou atmosféru v práci. Vedení skupiny Schwarz, pod niž obě sítě patří, totiž prosazuje, aby si všichni zaměstnanci tykali a oslovovali se křestním jménem.

Změna firemní kultury se celkem týká zhruba 375 tisíc lidí, kteří jsou v německé skupině Schwarz zaměstnáni po celém světě, a vychází z hlavy šéfa koncernu Klause Gehriga.

Ten měl podle německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung už dost toho, že musí ze schůzek na golfu, při nichž si s obchodními partnery tykal, neustále přecházet do formálnějšího a svázanějšího vykání v práci. Kolegové z vedení přitom měli podobné pocity, když se vraceli ze schůzek ze Spojených států amerických, kam se Lidl chystá vstoupit.

Gehrig v březnu rozeslal kolegům ve firmě mail, že ho kdokoli z firmy má nově oslovovat křestním jménem. „Ahoj, Klausi“ mu tak má říkat i vrátný.

Anketa

Šéfovi...

Věcnější a otevřenější

Změna už dorazila i do českých prodejen. „Tykání jsme zavedli v polovině dubna,“ potvrzuje Zuzana Holá, mluvčí českého Lidlu.

Novinka podle ní souvisí s celkovým vývojem ve firmě. „Lidl se stává globální firmou. To s sebou přináší velké nároky nejen v sortimentu a v technické oblasti, ale především ve vzájemné komunikaci. A právě k jejímu zjednodušení by měla vést tato změna firemní kultury,“ vysvětluje Holá.

Lidé si prý změnu pochvalují. „Na základě reakcí kolegů lze říci, že tykání bylo pro většinu zaměstnanců příjemnou změnou, díky níž je vzájemná komunikace věcnější a otevřenější,“ říká Holá.

V Lidlu nemají centrální odbory, takže ověřit její tvrzení z druhé strany není snadné. „S lidmi, s nimiž jste denně v kontaktu, to je dobré. Když ale volám na některou prodejnu jednou za rok, tak tykání s prodavačkou, kterou jsem v životě neviděl a mohla by být mojí matkou, je dost divné,“ říká anonymně jeden ze zaměstnanců z centrály Lidlu.

Dobrovolné, ale…

Holá ujišťuje, že se rozhodně nejedná o nařízení podložené směrnicí. „Tykání je v našem podání dobrovolné a vyjadřuje úctu ke kolegům,“ říká.

Z Gehrigových slov je ale patrné, že lidé, kteří na novou firemní kulturu nepřistoupí, to nemusí mít jednoduché. „Kdo si nebude s kolegy tykat, izoluje se. A to nedělají lidé, které potřebujeme,“ řekl ve Frankfurter Allgemeine.

„Navrhovaná změna je podle mého soudu nepromyšleným bezobsažným gestem. Pakliže Lidl zavádí tykání v rámci firmy, manažeři si musí uvědomit, že mění nejen korporátní pravidla, ale především samozřejmé zvyklosti v běžném sociálním styku. Řadě lidí to nařízení může být velmi nepříjemné, uvádět je do nejistoty i způsobit, že se v práci nebudou cítit dobře,“ reaguje psycholog Radek Ptáček, který působí na Univerzitě Karlově.

„Tykání mezi kolegy může být jednou ze známek otevřenější – a tím i přitažlivější – firemní kultury,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Prace.cz. Prosazení takové změny rozhodnutím a příkladem shora může však být podle něj poněkud kostrbaté, obzvláště pokud jsou zaměstnanci dosud zvyklí na zcela odlišný styl komunikace i vedení.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 6. 2016 11:07, ViktorR

A hlavne nech urobia poriadok s hygienou. Bežne vidím deti vo vozíku ako tam poskakujú a na nohách majú špinavé topánky!
P.S. My ako zákazníci môžeme tiež tykať zamestnancom Lidl/Kaufland? Však sa hovorí - Náš zákazník, náš pán.

Reagovat

 

+8
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Aleš K. 12. 06. 2016 11:29)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 6. 2016 11:29, Aleš K.

Tyky-vyky... Je to divné. Uvítal bych ale, aby si zákazníci či pracující v OD nevodili do obchodů s potravinami svoje čtyřnohé miláčky. Ne, to není špatný vtip, to je realita všedního dne. Dokonce když se z tučné paní s yorkšírem v náručí vyklube místní MUDr., praktická lékařka... a ten yorkšír pobíhá po její ordinaci...

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

13. 6. 2016 | 11:07 | ViktorR

A hlavne nech urobia poriadok s hygienou. Bežne vidím deti vo vozíku ako tam poskakujú a na nohách majú špinavé topánky! P.S. My ako zákazníci môžeme tiež tykať zamestnancom Lidl/Kaufland? Však sa hovorí - Náš zákazník,...více

13. 6. 2016 | 8:53 | p.s

Tykani na pacovisti je skvele, pracuji v nadnarodni firme a vsichni si tykaji, od 20ti letych novacku po 60ti lete lidi pred duchodem. Podle me, tykani pomaha i prekonat vekove bariery a lide se citi mnohem bliz. I komunikace...více

13. 6. 2016 | 0:28 | jezevec

anglický ekvivalent českého tykání x vykání je oslovování křestním jménem (tykání) x oslovování příjmením s předponou "Mr." nebo názvu funkce (vykání). you x thou původně vykání ale dnes je to již jen jazykový anachronism,...více

12. 6. 2016 | 21:59 | Likvid

Třeba stačilo, že tam ten rozdíl tykání × vykání není. Právě proto může být komunikace neformálnější. Asi jste to v té své přechytralosti blbě pochopil. více

12. 6. 2016 | 11:29 | Aleš K.

Tyky-vyky... Je to divné. Uvítal bych ale, aby si zákazníci či pracující v OD nevodili do obchodů s potravinami svoje čtyřnohé miláčky. Ne, to není špatný vtip, to je realita všedního dne. Dokonce když se z tučné paní s yorkšírem...více

Čtenáři také navštívili

12. 1. 2013 |  | 20 komentářů

Rudolf Náprstek: Kvalitní potraviny se dají koupit i v supermarketu

„Některé koncerny sponzorují neziskové informace a na oplátku od nich získávají ‚nezávislá‘ ocenění,“ komentuje předseda občanského sdružení Zdravá potravina kvanta značek kvality a původu, které potkáte...

12. 3. 2012 |  | 31 komentářů

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

Písnička o tom, že u nás zákazník dostane o řád horší zboží než zákazníci v supermarketu s týmž logem na Západě, je notně obehraná. Nedosti však na tom, že dostáváme druhou jakost – potravinářská inspekce...

23. 4. 2011 |  | 40 komentářů

Lidl – moje láska

Z Lidlu máme: zarážku za dveře, manikúru, matrace pro hosty, cyklistické fusekle, pyžama, mixér, šlehač a formy na buchty, froté ponožky a župan, sadu nářadí, fén, sešity, kuchyňskou váhu a měřič spotřeby...

6. 4. 2011 |  | 112 komentářů

Proč Češi milují své tyrany a nakupují v Lidlu?

Milý Lidle. Zabil jsi 102 stromů, abychom na Tebe lépe viděli. Prodával jsi sýr s listerií, zabil dva Němce a čtyři Rakušany. Zřítila se Ti střecha, což málem zabilo i nás. Zotročoval jsi dělnice. K zaměstnancům...

Oblíbená témata

firemní kultura, kaufland, lidl

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Tržní cena, Prémie za finanční riziko, Přímá investice, ochranná lhůta, výpověď, kariéra, pracovní poměr, zákoník práce, imigrant, časový horizont investic, textový editor, Leasingové společnosti, LSE, index PX-50, rizikové těhotenství, evropský exporter, průměrné pojistné, srážky ze mzdy

2AB6724, 8B05999, 3SA1172, 3SE6827, 3SE6827

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK