Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Česká pojišťovna už nebude česká. A bude slušnější?

| rubrika: Co se děje | 14. 1. 2013 | 19 komentářů
Česká pojišťovna, jeden z klenotů nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, definitivně prodána Italům! Po minutě ticha a připomenutí úspěchů vzpomeňme i na její hříchy.
Česká pojišťovna už nebude česká. A bude slušnější?

Česká pojišťovna už není česká! Spekulovalo se o tom dlouhé roky, ale až v uplynulém týdnu se tyto spekulace staly skutečností. Největší domácí pojišťovna byla s konečnou platností prodána Italům. Mohutnou spolupráci s nimi zahájil holding PPF Petra Kellnera v roce 2007, kdy se dohodl s pojišťovací skupinou Generali na vytvoření společného středo- a východoevropského podniku Generali PPF Holding. Podle podmínek smlouvy Generali dostala 51 procent pojišťovny (na jejím ovládnutí Petr Kellner pracoval od poloviny devadesátých let; definitivně a stoprocentně jeho se stala roku 2005). Akvizice oznámená minulý týden znamená, že do roku 2014 dostane Generali postupně i zbývajících 49 procent.. Za tento podíl zaplatí Italové zhruba 64 miliard korun. Jsme sice teprve v polovině ledna, už teď ale můžeme sázet, že sotvaco může tuto transakci překonat – bezpochyby jde o jeden z obchodů roku.

Historie České pojišťovny se odvíjí nepřetržitě od roku 1827, kdy byla v Praze založena První česká vzájemná pojišťovna. I díky tradici je dnes úspěšnou firmu, na vysoce konkurenčním pojistném trhu si stále uchovává pozici jedničky. Podle řady průzkumů představuje nejdůvěryhodnější pojišťovnu, je držitelkou ocenění pojišťovna desetiletí a nejobdivovanější pojišťovna. Bohužel s jejím jménem nejsou spojena pouze pozitiva. Není proto na škodu zrekapitulovat si několik rozhodnutí České pojišťovny, na které by byla škoda zapomenout:

Peníze.cz o České pojišťovně v roce 2004

To nevím, my máme říkat, že to je kvůli Unii

Jedním z argumentů pro změnu pojistky je upozornění, že v Evropské unii bude všechno jinak a staré pojistky nemají moderní evropské parametry. Nám určená zprostředkovatelka podala vyjádření toto: „Unie vyžaduje dynamické produkty, u kterých je možné vkládat a vybírat prostředky.“ Na otázku, jestli se podle toho, co řekla, budou rušit všechny životní pojistky, které takto dynamické nejsou, odpověděla: „To nevím, my máme říkat, že to je kvůli Unii.

Tlak, lži a nové životní pojištění

Provedla velmi nevýhodnou konverzi desetitisíců smluv životního pojištění za pomocí neúplných a nepravdivých obchodních argumentů. Internetový portál Peníze.cz v roce 2004 napsal: „Snaha České pojišťovny zbavit se starých pojistek s vysokým garantovaným zhodnocením je pochopitelná, způsob, jakým to v některých případech provádí, už ale nikoli.“ Dotčení popisovali nepřiměřený tlak agentů pojišťovny na podpis nové smlouvy, navíc za použití nepřesných až lživých informací. Jedním z oblíbených argumentů pro změnu pojistky bylo nepravdivé upozorňování klientů, že v souvislosti se vstupem do Evropské unie „bude všechno jinak“, že staré pojistky prý už nemají moderní evropské parametry a stejně budou zrušeny.

Pojišťováci byli k rušení původních smluv s vyšším úrokem motivováni provizí, zájmy klientů šly jaksi stranou. Pojišťovna se za rok, ve kterém probíhala tato konverze, chlubila: „Hospodaření za rok 2004 skončilo čistým ziskem převyšujícím čtyři miliardy korun. Je to téměř o miliardu více než v roce předchozím. Vlastní kapitál společnosti posílil na 16,3 miliardy korun.“

Anketa

Jste klienti „České“?

Řekneme vám všechno. Co uznáme za vhodné

U svého nejprodávanějšího životního pojištění s názvem Dynamik pojišťovna nesdělovala veškeré poplatky, které jsou klientům z účtu strhávány. Logika zdůvodnění? Prý jí to žádný zákon nepřikazuje. Pojištění České pojišťovny se i přes tuto nevýhodu stalo prodejním hitem. Odborné finanční weby kritizovaly netransparentnost produktů této pojišťovny. Citujme například z časopisu Fondshop: „Jeden z nejprodávanějších a nejpropagovanějších produktů rezervotvorného životního pojištění v ČR, Dynamik Plus od České pojišťovny, je poplatkově zcela neprůhledný.“

Dušan Šídlo

Autor článku je lektor a analytik společnosti Partners, odborník na pojišťovnictví, publicista a komentátor.
Kromě stovek článků napsal mimo jiné i oceňovanou knihu o pojišťovnictví a pojištěních Život jako riziko. V těchto dnech mu vychází encyklopedie finančních triků a podvodů s názvem Jak nás podvádějí.

Dušan Šídlo. Jak nás podvádějí
Dušan Šídlo. Život jako riziko

Pojištění je spoření

Česká pojišťovna má na svědomí populární reklamu se sloganem „takové lepší spoření“, které vyvolává dojem, že je produkt investiční životní pojištění vhodným produktem ke spoření. Bohužel není. A obzvláště to platí pro pojištění, u kterého nevíme, jaké všechny poplatky si pojišťovna naúčtuje.

Automatická indexace

Víte, co je automatická indexace? Automatické navyšování pojistného. Tento systém více než na klienty myslí na pojišťovnu. U České pojišťovny klienti musí dvakrát ročně odmítat návrh na navýšení pojistného, a to relativně složitými administrativními postupy. U většiny pojišťoven je volba indexace na dobrovolném rozhodnutí pojištěného, což je bez pochyby slušnější.

Více zde: Česká pojišťovna: peníze hned?

Garance, co nic negarantuje

Ani s názvy produktů si pojišťovna hlavu příliš nelámala. Například pojištění s názvem Garance a sloganem „nechte své úspory ročně růst o 4,5 %“. Toto jednorázové investiční životní pojištění smluvně fakticky nic negarantovalo a skutečný úrok byl pochopitelně nižší.

Více zde: Není garance jako garance

Slovníček

Automatická indexace

Nástroj pojišťovny, jak si do budoucna zajistit neustále rostoucí příjmy. Zákazníkovi je automaticky sjednáno navyšování pojistného pod argumentem rostoucí inflace. Pojistné, které zákazník platí pojišťovně, však roste každým rokem, ať již inflace je, či není. Navíc, inflace automaticky potřebu pojistné ochrany nezvyšuje. Například snižuje reálnou hodnotu dluhů nebo zvyšuje hodnotu nemovitého majetku. Rovněž sociální dávky vyplácené po úmrtí se s inflací valorizují. Pojištění by mělo být upravováno podle aktuálních životních potřeb, nikoliv automaticky.

Konverze

Motivování zákazníka k převedení dříve uzavřeného finančního produktu na nový, pro zákazníka obvykle méně výhodný – zpravidla s nižším úrokem a již s menšími či žádnými garancemi. Konverze v minulosti využily některé pojišťovny, v menší míře také stavební spořitelny, penzijní fondy a banky. Cílem tohoto postupu je zbavit se pro finanční instituci již nevýhodných smluvních podmínek, které by mohly snížit zisk finanční instituce.

Klamavá reklama

Nejčastěji reklama, která inzeruje takové vlastnosti, výhody a parametry, které finanční produkt ve skutečnosti nemá nebo mít nemůže. Zákazník koupí to, co by při znalosti skutečného stavu věci nikdy nekoupil.

Ponaučení je zřejmé. To, že si finanční produkty sjednáme u velké finanční společnosti, samo o sobě nezaručuje, že se do finanční pasti nechytíme! České pojišťovně lze popřát, aby se do budoucna vyvarovala podobných neférových taktik a nový stoprocentní majitel přinesl do prodeje pojištění více slušnosti.

A jak na českou „Českou“ vzpomínáte vy? 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+36
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 1. 2013 9:15, mirek

V České pojišťovně mám dnes už pouze pojistku z roku 1976 ,kterou znají už jen opravdu pamětníci . Je to Sdružené pojištění pracujících / SPP 2 / které je už opravdu archaické a s částkami úrazového pojištění naprosto mimo dnešní realitu ,ale má kromě ceny historické :o) i jednu velkou přednost : Pokud bych zemřel do svých 65 let ,tak se nemusím starat abych měl někde odložené peníze "na pohřeb " abych nezatěžoval děti . A to vše ,za pouhých 45 Kč / měsíčně .
No a pokud se 65 let dožiju ,tak budou peníze na mejdan :o)

Reagovat

 

+23
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 1. 2013 14:35, Podlesní

Takovéto diskuze jsou velmi nekorektní. Zeptáte-li se na společnosti, ke kterým tito přispívatelé odešli, tak také dostanete negativní ohlasy. Naprosto to nevypovídá nic o kvalitách pojšťoven jako takových!

Reagovat

 

-9
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

31. 10. 2015 | 20:28 | Tomáš

Hlavně by to meli přejmenovat. Když není Česka, tak je to lživí název. více

18. 1. 2013 | 20:45 | ppetr1

ceskou pojistovnu jiz nikdy vice - jedine co u nich jeste mam je pojistka manzelky za 20kc - jak psal nekdo vyse,alespon na pohreb to bude. tak zkostnatelou spolecnost jsem v dnesni dobe jeste nevidel ! více

16. 1. 2013 | 20:25 | Host

Slečna Vám totiž pozapomněla,říct,že z nové smlouvy má provizi, u změny staré těžko.... více

15. 1. 2013 | 10:45 | JML

mm: Domů mi následně přišel dopis Oznámení o zániku pojistné smlouvy, předchozí smlouvu mi tedy slečna na přepážce zrušila. Co se týče pojistných podmínek (VPPOS, DPPO, ZPP), tak ty se dle mých znalostí od roku 2005 u České...více

14. 1. 2013 | 23:24 | mirek

Máte samozřejmě pravdu .Vždycky je to o lidech a "lovci provizí ",stejně jako i ti ,kteří mají pojišťování nejen jako práci a obživu ale i koníčka jsou ve všech společnostech . více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Exploatace, Reeskont, Clearing, penzijní společnosti, odstoupení od smlouvy, operátoři, petr brousil, dtest, specifikace, nákup nemovitosti, Objem projektů, Zapakatel.cz, týdenní výkonnost, ctp, česká vláda, odúmrť, žlutá linka, příspěvek na zapracování

4Z48668, 1AZ5001, 1AZ5001, 5B67050, 5B67051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK