Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit

| rubrika: Jak na to | 18. 8. 2009 | 23 komentářů
Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit
Některé zboží se dá v Česku koupit jen formou podomního prodeje. Toto nakupování má ale svá rizika. Zákazník, který podlehne šarmu a obchodním taktikám agenta může koupit něco, co třeba vůbec nechtěl.

Třetinu mé domácí pracovny zaplní čistící systém Rainbow a agentka firmy. Předvedení vysavače jsem absolvovala již dříve, mohu alespoň srovnávat. Tehdy mě odradila příliš vysoká cena. Tato agentka je dobrá obchodnice, svou práci dělá evidentně s chutí. Chce prodat a inkasovat provizi. Kolik, to je obchodní tajemství. Svůj šarm a obchodní taktiku prokázala ostatně už při prvním telefonátu, kdy začala její snaha o prodej dalšího kusu "úžasného" vysavače.

Nejprve se ve sluchátku ozval hlas kamarádky, novopečené majitelky vysavače Rainbow. Pak předala telefon agentce: „Kdy k vám mohu v tomto týdnu přijít, abych vám vysavač nezávazně předvedla? Vaší kamarádce to pomůže, dostane zdarma speciální bonus!“ vyzval mě příjemný hlas. Odmítnout a zamáčknout telefon v takové chvíli moc nejde.

Anketa

Jaké máte zkušenosti s podomním prodejem?

Agentka vloží nádobku s vodou do vysavače a zmáčkne spínač. Ve vodě bude končit vysátý prach. „Doma máte malou popelnici,“ říká s poukazem na tradiční lapání nečistot do sáčků. Zato voda se vylije snadno a je za pár haléřů, rozehrává agentka argumentaci. Potřebuje získat co nejvíce souhlasných přitakání a konečné klientovo rozhodnutí: „Ano, to chci.“ Její argumenty na spoustu lidí zabírají: každý má přece zájem pečovat o své zdraví, chce mít doma provoněný a pročištěný vzduch, domácnost bez prachu a roztočů.

Koupit ale nechci. Začínám proto vznášet námitky. „Váš vysavač je moc velký a hlučný, s tím svým jsem spokojená, má spoustu filtrů,“ vytvářím si prostor pro odmítnutí: Agentka to nevzdává. Mám přinést svůj vysavač, aby mě přesvědčila, že její vysává lépe. Porušuji základní pravidlo, které bych porušit neměla. Do bytu jsem si pustila naprosto cizího člověka a ještě ho nechala v místnosti samotného. Podomní prodejce by nikdy neměl zůstat ani na chvilku o samotě. Vlastní vysavač jsem si měla předem připravit, teď pro něj musím dojít do komory.

V Česku se podomním prodejem živí stovky lidí. Předvádějí sady nádobí, nože, příbory, nejrůznější vysavače, kosmetiku a další zaručeně skvělé a technicky jedinečné zboží. Stejně jako Leo Popper, jehož prodejní taktiky a triky při podomním prodeji vysavačů vykreslil Ota Pavel v povídce Smrt krásných srnců, jsou i oni dobře vycvičeni. Mistrně zvládají obchodní tahy, kterými se snaží zlákat zákazníka ke koupi. Často si tak lidé koupí něco, co by si jinak nepořídili.

Předvádění začíná. Na místě, kde vysával starý vysavač, dokázala agentka s přístrojem Rainbow vyluxovat ještě pořádnou dávku prachu. Špínu zachytila do černého kousku látky vloženého mezi dva díly vysávací hubice. Postupně pak před klienta navrší ústřižky látky se špínou ze sedačky, postele i nového koberce v předsíni.

Cílem podomního prodavače není jen prodat vysavač, ale také nasbírat během předváděcí akce i co nejvíce kontaktů na další potenciální kupce . I k tomu použila agentka hned na začátku jednoduchý trik. Vybalila dárek – dva americké nože vyrobené v Číně. „Kdo z vašich přátel a známých by mohl mít o tyto nože zájem?“ vyzvala mě. Nadiktovat jsem mohla deset jmen včetně telefonních kontaktů. Kontakty jsou cennou devizou, penězi se za dárek neplatí. „Bez souhlasu přátel jejich telefonní číslo nemohu dát,“ existuje jednoduchá obrana.

Další obchodní trik, který agentka používá, je slevová nabídka . Letos má podobu šrotovného. Kdo se zbaví starého vysavače, dostane slevu devět tisíc korun. Za rozhodnutí koupit hned lze dostat i další bonus, zdarma přídavný naklepávač na hloubkové čištění koberců za bezmála dvacet tisíc korun. A zdarma je možné získat i elektrický kartáč v hodnotě sedm tisíc korun. Za ten chce agentka další dva kontakty. Přátelům a známým je přitom nutné zavolat hned.

Cena po všech slevách je i tak poměrně značná. Dosahuje 49 900 korun. „Vysavač se ale dá pořídit na leasing, navíc má čtyřletou záruku,“ argumentuje agentka. Cifry ukazuje v prezentaci, kterou má sebou. Ale pozor, jde o cenu bez DPH, další taktika. V kupní smlouvě se vyšplhá na více než 59 tisíc korun. Tentokrát agentka neuspěla. Nicméně koho cena neodradí a vysavač chce, nesmí v tomto začít spěchat. Čas na seznámení s obchodními podmínkami je minimálně stejně důležitý, jako poznat technické a užitné přednosti výrobku.

Před podpisem kupní smlouvy je potřeba pečlivě pročíst detaily obchodních podmínek a zeptat se na všechny nejasnosti. Například zda je nutné uhradit najednou celou částku nebo zaplatit formou splátek, a jaké sankce hrozí v případě opoždění splátky. Kromě pokuty za prodlevu může totiž dlužník o vysavač přijít. Zboží se stává jeho majetkem až po uhrazení celé částky a při více než patnáctidenní prodlevě může prodejce od kupní smlouvy odstoupit. Důležité je informovat se také na záruční i pozáruční servis a podmínky za jakých lze od smlouvy odstoupit. Vrátit vysavač je například možné bez potíží do 14 dnů jen tehdy, pokud není používaný. Jinak se kupující vystavuje riziku, že zaplatí výměnu všech použitých dílů.

Koupili jste někdy nějaké zboří od podomního prodejce? Na jaká úskalí jste narazili? Podělte se o zkušenosti s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+28
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 9. 2010 0:22, Jana

Bohužel jsem včera koupila vysavač Raibow.Ráno jsem ho chtěla vrátit,protože se mi to rozleželo v hlavě,jakou dělám blbost,ale bylo mi řečeno,že mám smlouvu na firmu,proto se na mě nevztahuje občans. zákoník.Vypadá to,že ho budu splácet ještě dlouho.....

Reagovat

 

+13
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 8. 2009 16:44, pf

pani evo nechci vam kazit iluze ale kouknete sem http://www.mujweb.cz/www/patrikchrz/

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (23 komentářů)

26. 6. 2015 | 10:06 | babka

Kdyby Rainbow fungoval jako vysavač, jak ho Eva neustále tituluje, určitě bych si nedávno nepořídila už druhý a neměla ho prakticky celá naše rodina. Možná jste se, Evo, měla víc soustředit na to, co vám obchodnice povídá,...více

1. 4. 2014 | 20:34

80% HDP? :D :D no to snad ne více

30. 1. 2014 | 18:24 | Beda

Je zajímavé, že v Americe tvoří hdp 80% právě přímý-podomní prodej, za což jím tam prezident děkuje. Ano nemám problém, když mi někdo přijde a odborně předvede, jakýkoliv přístroj. Mimochodem mám Rainbow již dvacet let a...více

19. 11. 2013 | 21:50 | Navzdylola

Vysavač Rainbow doma máme, přiše milý obtloustlý pán a přesně jak říkáte, prvně ctěl abyjste vysáli kus koberce, pak ho po nás vysál tímto "zázračným" vysvačem. A ouha, za tolik prach c ó měl na kapesníčku by se styděla kdeckterá...více

12. 5. 2013 | 10:07 | čegevara

tento stroj zatiaľ nemám, ale mal som doma jeho prezentáciu a vážne nad tým uvažujem, že ho kúpim. Nie som naivný kupujúci a všetko si nechám prejsť hlavou. Je fakt, že cena je vysoká, ale je fakt, že aj jeho výkony sú špičkové...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dobrovolná nezaměstnanost, Deflátor, Rovnováha firmy, monte dei paschi di siena, podnikání, eet, evropská unie, euro, wood & company, růst inflace, KBC, peněžitá podpora v mateřství, IVG Immobilien, Roman Mentlík, DEZA, BBC, Spotřební úvěr, autorské honoráře

6C31210, 3A07436, 5J67363, 2T78760, 6C31210

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK