Prodej nebo pronájem nemovitosti je zásadní krok s vážnými dopady a pojí se s ním silné emoce. Podle čeho se potenciální prodejci či pronajímatelé rozhodují, které realitní kanceláři dají důvěru? Odpovědi našel průzkum Quantum reality – Realitní kanceláře Praha. Zúčastnilo se ho 685 respondentů, kteří v anketě odpovídali například na to, podle jakých klíčů určují důvěryhodnost realitní kanceláře nebo kde tyto informace získávají.
Nejdůležitější jsou podle výsledků průzkumu osobní reference. Většina respondentů dá na zkušenosti svých známých a přátel, díky kterým si můžou udělat představu o průběhu spolupráce.
Druhým nejčastějším zdrojem referencí jsou internetové vyhledávače, diskuzní fóra a sociální sítě, skrze které mohou pátrající leckdy i kontaktovat autory komentářů a doptat se jich na detaily. Mnoho dotazovaných dále uvedlo, že zásadní vliv na jejich rozhodování mají i názory odborníků z realitních kanceláří publikované v médiích.
Tváře táhnou
Vedle referencí spokojených zákazníků realitní kanceláře jsou podstatné i výsledky a pověst konkrétních makléřů, kteří mají o klienta pečovat. Víc než 71 procent dotázaných dokonce uvedlo, že jsou pro ně výsledky a pověst konkrétního makléře důležitější než značka realitní kanceláře. Víc než 68 procent dotazovaných si myslí, že by realitní makléř měl být i certifikovaným odhadcem nemovitostí. Jako téměř nepodstatné se pro rozhodnutí naopak ukázalo být to, kolik makléřů ta která kancelář má.
Víc než polovina dotazovaných dále jako rozhodující faktor uvedla aktivní členství kanceláře v některé z profesních organizací, které své členy zavazují například k dodržování etického kodexu nebo pravidel ochrany klientů. Tedy například v Asociaci realitních kanceláří, která v současnosti sdružuje téměř stovku realitních kanceláří, nebo ve sdruženích Realitní komora České republiky či Česká komora realitních kanceláří.
Zkušenosti především
Respondenti se také přiznali, že kvalitnější služby očekávají od těch kanceláří, které jsou na trhu déle a mají víc zkušeností. Moderní design webových stránek naopak příliš důležitou roli nehraje. Pouhých šest procent dotazovaných shledalo důležitou viditelnost značky – tedy to, kolik má billboardů, inzerátů nebo televizních reklam.
Výsledky průzkumu nám potvrdily, že na realitním trhu hraje důležitou roli důvěryhodnost. Lidé hledají především spolehlivého partnera s prokazatelnými zkušenostmi – ať už jím má být realitní kancelář, nebo konkrétní makléř.
Sdílejte článek, než ho smažem