Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Manažerská štafeta: Martin Kasa zpovídá Petra Ocáska

| rubrika: Rozhovor | 9. 11. 2010
Manažerská štafeta: Martin Kasa zpovídá Petra Ocáska
Podnikatel Martin Kasa, který úspěšně prodal internetový obchod KASA.cz a koupil asi třetinu akcií internetového porovnávače cen Srovname.cz, zpovídá Petra Ocáska (na snímku). Co ho vedlo k prodeji části firmy Beneta.cz, co si myslí o internetovém podnikání a jaké jsou jeho další plány či vize?

Petře, vím že jsi nedávno prodal firmu BENETA.cz, ve které jsi dlouho působil. Proč?

Nešlo o prodej celé firmy, ale aktiv. Prodali jsme tu část firmy, která se věnovala výrobě software: tedy související klienty, zaměstnance a know-how. Z pohledu obratu i počtu zaměstnanců jsme však prodali většinu firmy, takže to hodně lidí chápe jako prodej celé firmy.

A důvod prodeje byl tedy jaký?

Těch důvodů bylo hodně a souvisejí spolu.

Za prvé – software není moje srdeční záležitost a věděl jsem, že i když mám vizi, nemám sílu a motivaci ji realizovat. A nepodařilo se mi najít člověka ani strategického partnera, se kterým by to šlo.

Za druhé – ta firma ve výsledku vypadala úplně jinak, než jak jsme si představovali na začátku. Dělala to, co chtěli naši klienti, ne to co byla vize majitelů. Což je samozřejmě důsledek naší nezkušenosti. Když jsme vznikli, všichni zakladatelé a první zaměstnanci byli studenti. Brali jsme každý kšeft, který šel okolo a měl něco společného s programováním. Já jsem před třemi lety převzal řízení firmy a snažil jsem se to změnit, což se mi ale podařilo jen částečně. Ta setrvačnost je obrovská a já byl měkkej a nedůslednej.

Takže tento krok mně umožnil dělat, co mne baví a Beneta se vrátila, respektive postupně se vrací k tomu, proč byla založená – k prodeji vlastních řešení a vlastního know-how. Snáze se to prodává do zahraničí, snáze se dosahuje prvních pozic a je to snadněji škálovatelné bez přímé úměry na počet zaměstnanců.

Mimochodem, tohle ořezání jsme udělali již třikrát. V roce 2005 jsme předali společnosti ÚVT oddělení správy a prodeje HW, v roce 2008 vyčlenili do firmy beVirtual naše podnikání ve virtuálních světech a nyní (v létě 2010) vývoj software do Ret Constellation.

Jaký byl rozhodující impuls pro založení prvního podnikání?

Hned dvakrát v tom hrál roli Tomáš Kapalín. Studoval na stejné škole jako já (informatiku na ČZU). Sháněl jsem hosting pro mé studentské projekty a on mi nabídnul nějakou šílenou cenu. Takže jsem se to raději naučil, pořídil dva servery a začal prodávat webhosting. Asi o rok později ho zlanařil Seznam jako obchodního ředitele – a tak jeho společník Pavel Jeřábek zůstal najednou bez člověka, který se staral o obchod. Slovo dalo slovo a tak jsme po nějaké době, ještě s Martinem Dvořákem, založili Benetu.

Za to, že jsem u podnikání zůstal dodnes, může moje hlava a srdce – chci věci dělat lépe než ostatní a jinak než ostatní. Samozřejmě je to i o svobodě volby lidí, se kterými budu pracovat a klientů, pro které budeme pracovat. Z legrace říkám, že když jsem byl někde zaměstnaný, tak mne do dvou měsíců vždy vyhodili nebo povýšili – podle toho, jestli tam byli připraveni na kritiku a na změny. Ba ne, jednou mne vyhodili, protože jsem chodil pořád pozdě.

A dosud jsi v podnikání chyboval jak, když bys to měl zpětně zhodnotit?

Měli jsme se zaměřit na méně cílů. Nemohli jsme být nejlepší, když jsme měli rozehranou hru na deseti šachovnicích. Měli jsme mít jasně rozdělené role a zodpovědnosti. A do klíčových oblastí (finance, marketing, výroba) dosadit ty správné lidi – tohle jsem se bohužel do dneška nenaučil.

Vůbec celá BENETA.cz byla pro mne obrovská zkušenost. Spočítali jsme, že jsme prací pro klienty strávili zhruba 23 tisíc dní. Tolik dní jsme já a moji společníci měli důvěru desítek zaměstnanců a více než tisícovky klientů. Cením si toho, že v Benetě zůstalo hodně klientů celých osm let a většina z nich zůstala i po rozdělení. Také toho, že jsme dlouhodobě mohli pracovat třeba pro Generali či Candy, nově třeba pro Palladium.

Ale přál bych si, aby si někdy vyzkoušeli, jak velká zodpovědnost to je.

Co jsi dělal než jsi se dostal k podnikání?

Jéžiš, toho bylo hrozně moc. První bylo mytí nádobí. Bylo mi čtrnáct a za měsíc práce jsem dostal myslím 2.800 korun. Byla to pro mne obrovská suma, možná 10x větší než měsíční kapesné. Čuchnul jsem si k penězům a v sedmnácti jsem chodil na noční do pekárny a stavěl známým počítače. Ve stejném roce jsme si chtěli vzít se dvěma spolužáky ze střední škoy asi 700tisícový úvěr na internetové kavárny, ale rodiče nám to rozmluvili. Za což jsem rád, asi bychom zkrachovali. Pak jsem byl krátce v Německu a viděl, co je to hodně pracovat a dostat hodně peněz. A už se to se mnou vezlo.

A teď trochu k tobě osobně - oblíbené motto?

Citát od Steva Jobse, když v roce 1938 lanařil do své firmy jako CEO (výkonného ředitele) tehdejšího ředitele Pepsi. Řekl mu: "Do you want to spend the rest of your life selling sugared water or do you want a chance to change the world?" A toho se držím.

A jak bys chtěl změnit svět ty?

Zařídit světový mír. Ne vážně: Vymyslím stroj na teleportaci. Hodně na tom vydělám a změním svět.

No dobrá ... Zní to reálně. A kdybys měl někomu poradit, jak změnit svět?

Začněte u sebe. Buďte trochu sobečtí a dělejte práci, která vás baví. Prostě žijte pro to, čemu věříte. Pak bude svět lepší.

A jaká je tvoje rada, jak vydělat peníze?

Obecně myslím, že největší peníze vydělané s dobrým pocitem jsou v řešeních opravdových reálných problémů v oblasti zdravotnictví, životního prostředí a bydlení. Například, desítky procent lidí mají na něco alergii, příšerně je to štve a jsou ochotni za vyřešení jejich problému zaplatit. Nebo v dohledné době bude možná pětina obyvatel ČR v důchodu – a mnoho z nich bude mít peníze na to, aby si zaplatili kvalitní péči.

Petře, děkuji za rozhovor a za otevřenost. A rezervuj mi, prosím, jeden teleport, až ho vynalezneš.

Já díky za pozvání na kafe.

Petr Ocásek

Je spolumajitelem několika společností působících v oblasti vývoje internetových aplikací, služeb internetového videa a e-byznus koučingu. Sám pomáhá jako konzultant rozvíjet internetové podnikání svých klientů. Poznat jste ho mohli jako organizátora různých networkingových akcí, přednášejícího a moderátora. V současné době se však více věnuje sám sobě, své rodině a kritice podnikání ostatních. Mezi jeho koníčky patří sebevzdělávání, jízda na kajaku na divoké vodě, windsurfing, lyžování, snowboarding a asi dalších osm sportů.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotřební jednotka domácnosti, Sazba P plus, Očekávaná výnosnost, pavel bělobrádek, eet, e-shopy, miloš zeman, vánoce, KB 8,00/04, realizace, expirace, tarify pro mladé, co-brandované karty, alokační poměr, back office, giovanni guidi, pokuta, peter bukov

5B24756, 4AH3531, 5E12272, 5B24756, 8B21777

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK