Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Báječné ceny na létajících strojích

Báječné ceny na létajících strojích
Chcete cestovat levněji než autobusem? Za pár stovek korun letenka do Německa, Itálie či Velké Británie? Ne, nejsou to letenky k stání, stačí využít nabídek nízkonákladových aerolinií.

Nízkonákladové letecké společnosti objevily Prahu a pražské ruzyňské letiště se stalo jedním z jejich nejoblíbenějších cílů. A tak se i českým turistům naskýtá možnost levného létání. První, co pasažéra napadne, je přirozeně otázka, jak mohou dosahovat tak příznivých cen? Při detailnějším průzkumu vysvitne hned třináct důvodů:

  • Aerolinie užívají unifikovaný letadlový park, skládající se častokrát jen z jediného typu, čímž šetří náklady na výcvik posádek i provoz.
  • Většina společností sází na nová letadla, u kterých se počítá s nižšími náklady na údržbu.
  • Společnosti jako EasyJet a Ryanair objednávají letadla řádově v desítkách kusů a získávají tak u výrobců výrazné slevy.
  • Letadla nízkonákladových společností nabízejí většinou maximální možný počet sedadel, rozestupy mezi sedadly jsou sníženy na minimum.
  • Ve srovnání s běžnou leteckou společností jsou stroje využívány intenzivněji. Jsou rychleji odbavovány a tedy více ve vzduchu. Dobu, za kterou je letadlo odbaveno, se v Evropě podařilo zkrátit na 25 až 30 minut, v USA stihnou Southwest Airlines na některých letištích vyložit a naložit cestující i natankovat za deset minut. Časových úspor dosahují aerolinie i tím, že létají na menší letiště, kde letadla na zemi méně popojíždějí. Díky slabšímu provozu je na těchto letištích dostatek slotů a snižuje se nebezpečí zpoždění letadel.
  • Taktikou některých společností, například Ryanairu, je provozovat linky na neznámá letiště, kam jiné pravidelné linky nelétají. Tím se vytvářejí nová pracovní místa a za to získávají aerolinie velmi výhodné podmínky zejména v oblasti letištních poplatků.
  • Zas něco z Ameriky
    Koncept levné letecké přepravy pochází z USA, kde v roce 1971 vznikla první nízkonákladová aerolinie na světě Southwest Airlines. S deregulací odvětví počátkem 80. let nastal čas expanze. Dnes jsou Southwest Airlines čtvrtou největší leteckou společností v USA. Úspěšný obchodní model se rozšířil do Irska, kde v roce 1985 zahájila lety s jedním malým vrtulovým letounem společnost Ryanair, dnes druhá největší evropská nízkonákladová aerolinie. Její úhlavní konkurent a současná evropská jednička, britský easyJet, byl založen v roce 1985. Stejně jako v USA umožnila rozvoj levného létání v Evropě liberalizace odvětví, která smetla mnoho omezení. Skutečný boom nastal po 11. září 2001. Nízkonákladové aerolinie zaznamenávají od té doby růst počtu přepravených cestujících v desítkách procent a neustále vznikají nové. Největší - Ryanair a easyJet - mají ambice stát se aeroliniemi se základnami rozesetými po celé Evropě. Nízkonákladové společnosti létají také v Japonsku, Austrálii, Jihoafrické republice či Brazílii, letos má vzniknout ve Spojených arabských emirátech první arabská nízkonákladová aerolinie.
    Platy pilotů, stevardek a dalších zaměstnanců nízkonákladových společností jsou ve srovnání s klasickými aeroliniemi nižší.
  • Nízkonákladové aerolinie létají vždy jen na tratích, kde je dostatečná poptávka. V Evropě se jedná zejména o linky do turisticky zajímavých míst.
  • Protože vždy zajišťují přepravu jen z bodu A do bodu B, nemusejí se zabývat návazností mezi jednotlivými lety a časy odletů tak mohou být přizpůsobeny poptávce.
  • Další úspory jsou dosaženy maximálním zjednodušením poskytovaných služeb na palubě letadla: tedy žádné noviny, žádné občerstvení či nápoje zdarma, vše si musí cestující v případě zájmu dodatečně zaplatit. Společnost se pak nemusí zabývat přípravou nebo nákupem jídla.
  • Díky omezenému občerstvení se nemusejí letadla tak často uklízet.
  • Služby poskytované na zemi jsou omezené, společnosti nepotřebují rezervační kanceláře, prodej letenek probíhá prostřednictvím internetu či telefonního centra.
  • Cestující nedostávají klasické tištěné letenky, ale při odbavení se prokazují jen rezervačním kódem. Úspory na tisku a distribuci jsou zjevné, navíc není třeba vyplácet provize cestovním kancelářím za zprostředkování prodeje.

Za hubičku jen hodně dopředu

L etět s nízkonákladovými aeroliniemi se vyplatí, pokud plánujete svůj let dlouho dopředu, i několik měsíců předem. Za nejnižší ceny je totiž obvykle nabízeno jen 25 až 30 procent kapacity letadla a nejlevnější letenky bývají rychle vyprodány. Krátkou dobu před odletem jsou ceny častokrát vyšší než u tradičních leteckých společností. Průzkumy uvádějí, že průměrná cena letenky dosahuje u německých nízkonákladových aerolinií 60 eur, u Ryanairu 54 eur.

Při rezervaci prostřednictvím internetu je dobré vyzkoušet několik různých dnů odletu - například o víkendech bývají ceny vyšší než uprostřed týdne. Pozornosti by neměly uniknout další příplatky. Nejlepší je porovnat veškeré náklady na let s nízkonákladovou společností s nabídkou běžné letecké společnosti. Je-li nabídka tradiční letecké společnosti cenově přibližně stejná, radí se dát přednost jí. Získáte o něco vyšší garance letu, o něco vyšší standard služeb a navíc můžete sbírat míle. Řada tradičních aerolinií již reagovala snížením cen.

V západní Evropě se vyrojilo mnoho stížností a nízkonákladové společnosti se staly terčem organizací na ochranu spotřebitelů. Vytýkají jim, že v několika případech společnost zrušila zcela let a cestujícím vrátila peníze bez zajištění náhradní přepravy. Protože většina pasažérů již zaplatila ubytování a další služby v cílové destinaci, byla nucena si zakoupit letenky u jiných společností. A ti s nejlevnějšími letenkami museli hodně doplatit. Pasažéři si také stěžovali i na několikahodinová zpoždění.

DESTINACE ZEMĚ SPOLEČNOST FREKVENCE NEJNIŽŚÍ NABÍZENÁ CENA JEDNOSMĚRNÉ LETENKY Z PRAHY 1) NEJNIŽŠÍ SKUTEČNÁ CENA ZPÁTEČNÍ LETENKY 2)
Benátky Itálie Volareweb 4x týdně 315 Kč 1 983 Kč
Bristol Velká Británie easyJet denně 1 025 Kč 4 650 Kč
East Midlands Velká Británie bmi baby denně 1 125 Kč 8 071 Kč
East Midlands Velká Británie easyJet denně 1 225 Kč 4 775 Kč
Kolín nad Rýnem Německo Germanwings denně 600 Kč 2 400 Kč
Košice Slovensko SkyEurope 5x týdně 990 Kč 2 790 Kč
Leeds/Bradford (od 4.9.) Velká Británie Jet2 4x týdně 836 Kč 5 038 Kč
Londýn/Stansted Velká Británie easyJet 20x týdně 725 Kč 2 850 Kč
Manchester
(od 1.10.)
Velká Británie bmi baby 13x týdně 1 700 Kč 3 168 Kč
Newcastle Velká Británie easyJet denně 725 Kč 3 950 Kč
Stockholm Švédsko snowflake 3x týdně 2 018 Kč 6 740 Kč

1) bez letištních poplatků a dalších přirážek
2) včetně letištních poplatků a všech dalších příplatků, cena nabízená v týdnu 20.10. - 26.10.2003

Levně z Prahy

Tipy pro let s nízkonákladovou společností
  • Nízkonákladové společnosti udávají ceny za jeden let, zvýhodněný zpáteční tarif neexistuje. Oblíbeným trikem některých společností je vyšší cena za let zpět.
  • Rezervujte si letenku přímo na webových stránkách aerolinie. Cena při rezervaci přes call centrum je vyšší stejně jako při koupi v cestovní kanceláři.
  • Rezervaci letenky proveďte co nejdříve. Buďte flexibilní při výběru data a času letu, abyste získali letenku za nejnižší cenu.
  • Počítejte s tím, že k ceně letenky se připočítávají letištní poplatky. Některé společnosti účtují administrativní poplatek či příplatek za platbu kartou. Poplatky mohou převýšit cenu samotné letenky.
  • Věnujte pozornost cílovému letišti. Nízkonákladové aerolinie často létají na menší letiště, která leží dále od cílového města. Počítejte pak s dalšími náklady na dopravu.
  • Buďte na letišti včas. Většina společností si vyhrazuje právo zrušit rezervaci, pokud se nedostavíte k odbavení dříve než 30 minut před odletem.
  • Změna letenky je spojena s vysokými poplatky, při změně jména cestujícího většina společností vyžaduje doplacení rozdílu na aktuální cenu platnou v době změny.
  • Nechávejte si e-mailem zasílat informační newsletter, sledujte zvláštní nabídky a v případě zájmu reagujte co nejrychleji.

Jako první v České republice začala létat do Ruzyně společnost Go v září 1999, kdy otevřela linku z londýnského letiště Stansted. Loni se přidaly společnosti bmi baby z East Midlands a SkyEurope z Bratislavy, easyJet, který mezitím pohltil společnost Go, otevřel linky z Bristolu a East Midlands. Letos se rozmach levných linek začíná podobat boomu – z Kolína nad Rýnem přepravuje pasažéry společnost Germanwings, ze Stockholmu Snowflake, v červnu zahájil Volareweb lety z Benátek a v září začne léta Jet2 z letiště Leeds/Bradford ve střední Anglii. Kromě toho easyJet začátkem srpna otevřel další linku - tentokrát z Newcastlu. SkyEurope nově létá do Prahy z Košic namísto z Bratislavy.

Klienti zahraničních společností na linkách do Prahy jsou většinou domácí, podíl Čechů je zatím nízký. Poměrně bohatou nabídku levných linek z Prahy lze využít především k několikadenním výletům. Ale kdo chce letět hodně levně, ať momentálně shání letenky pro podzimní měsíce. Ceny včetně letištních poplatků se pohybují od 1200 korun za zpáteční let do Kolína nad Rýnem až po 3775 korun za let do Newcastlu. Letět z Prahy s přestupem do některé další destinace je s nízkonákladovou společností poměrně komplikované – řada letů opouští Prahu večer a návaznost na další lety je špatná.

Výjimkou jsou lety na londýnské letiště Stansted, kam létá z Prahy easyJet třikrát denně. Tam lze výhodně přestoupit na linky do Irska či dalších měst ve Velké Británii. Například celková zpáteční letenka z Prahy do Belfastu v Severním Irsku by stála včetně poplatků tři a půl tisíce korun, do Edinburgu nebo Glasgowa necelé čtyři tisíce korun. Cenově zajímavé je spojení s islandským Reykjavíkem s islandskou společností Iceland Express. Zpáteční letenka z Prahy přes Stansted vyjde přibližně na sedm tisíc korun. Skvělé! Nicméně - nízkonákladové společnosti negarantují návaznost letů.

Nízkonákladové aerolinie otevírají leteckou přepravu prakticky pro každého, i s kapkou toho dobrodružství, které k létajícím strojům asi patří.

Důležité informace o letním cestování najdete v naší letní příloze Za hranice všedních dnů.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 7. 2003 16:30, pivko

no podle me patri temto aerolinkam budoucnost na kratkych evropskych letech. dnes uz nejsou 60. leta, kdy byla cesta letadlem povazovan za svatek a servirovali tam pomalu kaviar a sampanske i na letu z prahy do bratislavy. zaoceanske lety jsou neco jineho, nebot tam vetsinou byva problem prestupu, ale treba na lince praha londyn tim easyjet opravdu micha a nuti silne zlevnovat CSA i BA.

a navic, kvalita sluzeb a to zejmena, co se letusek a servisu behem letu tyce jiz nekolik let klesa i u tradicnich aerolinii, takze, kdyz jsem ted na jare poprve letel s easyjetem, nebyl jsem vubec prekvapen. jedine, co me trosku nastvalo bylo zpozdeni, ale to se stane i tradicnim dopravcum. jinak mi jejich pristup prisel jako profesionalni a krome toho, ze na palube chteli za pivko penize :) i stejny jako u klasickych aerolinek.

jedine, na co by tyhle nizkonakladove aerolinky mohly dojet je bezpecnost letu, myslim, ze ke zniceni jejich reputace by stacilo jedno letadlo spadle nekde v evrope. tradicni dopravci by to jiste vyuzili a zacali by tvrdit, ze nizkonakladove aerolinky setri na bezpecnosti, jako se to stalo v roce 1996 v USA valujetu (i kdyz ten snad pry skutecne mel s bezpecnosti problemy).

Reagovat

 

+44
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 7. 2003 12:31, Petr

Odbavení a kontrolu (zavazadel) dělá většinou letiště, takže s tím nemá low-cost aerolinka nic společného. Papírové letenky už v USA hromadně zrušily i klasické aerolinky a třeba Lufthansa teď etix propaguje i v Evropě. Papírový lístek Vám vytisknou za příplatek cca USD 20.

Místo mezi sedadly bylo na nedávných letech s easyJetem, RyanAirem, ČSA a Air France stejné. Představa, že si v economy s klasickou aerolinkou nějak natahovat nohy, je mylná. Že piloti vydělávají nějak výrazně méně není pravda, vydělávají o něco méně, protože většinou létají pouze na 737, takže nepotřebují drahý výcvik na čtyřmotorové 747 nebo na úplně jiný typ letadla (Boeing vs. Airbus). Kontroly a servis techniky jsou dány mimo jiné výrobcem letadel a v Evropě i hodně regulované ze strany státu, stejně tak jsou daná pravidla na požadavky na piloty (zdravotní stav, školení).

V zásadě: nikdo Vám low-cost aerolinky nenutí. :-)

Reagovat

 

-11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (BarboraJ 29. 07. 2003 07:53)

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

30. 7. 2003 | 12:31 | Petr

Odbavení a kontrolu (zavazadel) dělá většinou letiště, takže s tím nemá low-cost aerolinka nic společného. Papírové letenky už v USA hromadně zrušily i klasické aerolinky a třeba Lufthansa teď etix propaguje i v Evropě. Papírový...více

29. 7. 2003 | 7:55 | BarboraJ

Navaznost
V poslednich dvou letech jsem sluzeb nizkonakladovych aerolinii vyzil desetkrat, z toho 6 krat byl let zpozden o 4-6 hodin. Z toho vyplyva, ze tyto lety maji smysl jen v tom pripade, kdy vam moc nezalezi...
více

29. 7. 2003 | 7:55 | BarboraJ

Copak místo pro nohy
ale s mým břichem nikdy nedopnu pás a nemohu sklopit stoleček
více

29. 7. 2003 | 7:53 | BarboraJ

Hm... Neznámá letiště,minimální odbavení a tedy i kontrola,maximální množství sedadel kam si sotva nacpete nohy.Levný a tedy i jistě "kvalitní"personál včetně pilotů.Ať žije bezpečnost - děkuji nechci.

více

28. 7. 2003 | 16:30 | pivko

no podle me patri temto aerolinkam budoucnost na kratkych evropskych letech. dnes uz nejsou 60. leta, kdy byla cesta letadlem povazovan za svatek a servirovali tam pomalu kaviar a sampanske i na letu z prahy do bratislavy....více

Oblíbená témata

ceny, Cestování, zahraničí

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Expat, Renting, Bludný kruh chudoby, podnikání, andrej babiš, euro, martin stára, petr fiala, pašování, IVG Immobilien, evropské akcie, irena vlčková, univerzity, bezpečnostní chyba, darování, Martin Skalický, asociace provozovatelů mobilních sítí, kartové asociace

7U32574, 8B12900, 5E63456, 2C38023, 2AC5486

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK