Schlingova nová auta

Schlingova nová auta
Populistický návrh ministra dopravy na dotaci na nákup nových aut má sice mizivou šanci na přijetí, nicméně vedle majitelů ojetin ho uvítají i výrobci automobilů a různí vynalézaví obchodníčci. Je to tak jednoduché. Sešrotovat vrak, dostat dotaci, koupit auto a honem s ním do bazaru.

 automobil

 cena (Kč)
 Škoda Fabia Junior  249 900 
 Renault Twingo  231 900
 Citroen Saxo  239 000
 Suzuki Swift  219 900
 Daewoo Matiz  210 900
 Fiat Seicento  219 900

Až jednu miliardu korun ze státního rozpočtu je připraven ministr dopravy Jaromír Schling věnovat na podporu tohoto projektu. Ministerstvo vychází z toho, že návrh by se měl týkat zhruba jedenácti tisíc automobilů starších patnáct let a nenávratná dotace na jejich výměnu za nové má činit až devadesát tisíc korun. Finanční příspěvek bude poskytnut jen těm, kteří zakoupí nový automobil v ceně do 250 000 korun. Dlužno podotknout, že v této cenové kategorii se výrazně pohybovaly domácí automobily. Jaké vozy si budete moci koupit, ukazuje tabulka.

Myšlenka je to krásná. Budeme motivovat lidi, aby své vraky zamořující ovzduší vysokými emisemi, vyměnili za moderní automobily. Jenže na tuto bohulibou činnost mají daňoví poplatníci věnovat částku, která se přibližně rovná jedné šestině vybrané sumy ze silniční daně. Již jsme si zvykli, že stát přerozděluje. Nyní chce dát peníze těch, kteří buď mají nová auta (pokud je stroj starý 14 let považován za nový) nebo nemají žádná, těm, kdo mají štěstí vlastnit patnáctiletý vrak. Budiž, ať mají nové vozítko. Co se však také může stát?

Hody pro překupníky

Představme si, že každý s patnáct let starým autem dostane dotaci 90 000 korun při nákupu nového. Není nádherný způsob, jak zdvojnásobit, ztrojnásobit či dokonce zečtyřnásobit hodnotu vaší staré škodovky aniž byste museli natankovat plnou nádrž? Již vidím pány v obleku obcházející domky nebo inzeráty v novinách nabízející výhodný odkup vašeho starého automobilu. Buďte si jisti, že zájem o veterány nevznikl diky jejich výborným jízdním vlastnostem.

Postup chytrého podnikavce by mohl být následující. Za pár tisícovek koupí vaši starou šunku (milovanou stodvacítku nebo ruského dravce Moskviče), bez morálních výčitek ji nechá sešrotovat a s potvrzením v kapse si půjde na ministerstvo pro dotaci. Pak koupí třeba Škodu Fabii Junior 1,0 (pozn. jedna z mála Fabií pod 250 000 Kč) a se ziskem ji prodá v autobazaru. Informovali jsme se o cenách nových ojetin a například bazar AAA Auto Praha by za výše zmíněnou škodovku dal zhruba 210 tisíc korun. Tedy o čtyřicet tisíc méně než stojí nový vůz. Nákup starého a jeho likvidace bude stát mezi 10 a 20 tisíci. Jenže je zde devadesát tisíc od státu, což znamená čistý zisk 20 – 30 tisíc korun.

Nemám nic proti zisku různých překupníků, i když o morální stránce jejich obchodů se dá s úspěchem pochybovat. Již jen proto, že jejich čachry jsou založeny na asymetrii informací. V případě auta nebude mít stará babička představu o reálné hodnotě svého starého vozítka v garáži a pro chytrého obchodníka nebude problém ji přesvědčit o ceně. Zaplatí například hodnotu, kterou sice auto má, ale jaksi zapomene započíst „vnitřní hodnotu“, kterou je část státní dotace. Překupníci pouze využívají možností, které jim situace na trhu nabízí. V případě zmiňované dotace by to též mohli zkusit. Ministr Schling jim dá příležitost a navíc z našich daní.

Komu to pomůže?

Pomineme–li různé překupníky, kdo bude na této dotaci profitovat? Podle ministerstva dopravy by to měli být občané České republiky. Tisková mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová říká, že návrh je především v zájmu občanů. Umožní jim totiž nahradit staré auta novými, nikoli ojetinami. Alespoň doufejme. Nabízí se totiž otázka. Má ten, kdo vlastní 15 let staré auto, dostatek financí na nové a pomůže mu 90 tisíc? V případě leasingu by to neměl být problém, jenže opět otázka. Budou stačit příjmy těchto lidí na úhradu splátek? A navíc, podle Ludmily Roubcové je na leasingových společnostech, jestli chtějí na systému participovat.

Majitelé autobazarů však připravované změny příliš nevítají. Podle Romana Šuberta ze společnosti Media Action, která mediálně zastupuje největší český autobazar AAA Auto, se nejedná o příliš šťastný návrh. Důvodem je jednostranné zvýhodnění prodejců nových aut.

Zapláčou možná pracovníci technické kontroly (STK), ubude vraků na silnicích a tím i různých dárků za další razítko do technického průkazu. Majitelé autoopraven se spíše zaradují. Staré vraky sice byly samá porucha, ale většinu z nich si majitel opravil sám. Opravu nového vozu laik nezvládne a ceny za práci jsou podstatně vyšší.

Otázkou je, jak budou reagovat samotní úředníci ministerstva dopravy. Přibyly by jim peníze, o kterých mohou rozhodovat. Na druhé straně jim přibude práce. Podle teorie byrokracie úředník přivítá změnu, jen pokud mu zvýší užitek. Že nedostane v důsledku tohoto opatření přidáno, je jasné. Pak by podle této teorie mělo být jeho cílem udělat pravidla co nejvíce komplikovaná a svůj příjem zvýšit formou různých dárků nebo obálek.

Přivítali byste i vy návrh ministra dopravy? Máte doma staré auto? Myslíte, že devadesát tisíc korun stačí většině majitelů vraků na koupi nového auta? Zdá se vám ministrův plán reálný? Podělte se s námi o své názory.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 32 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 3. 2002 10:08, ipotesil

Jakkoliv nejsem příznivcem vlády starců, pravověrnost diskutujících mne zaráží... Všem, kdo se chtějí vystěhovat bych radil Španělsko. Minulý rok jsem měl příležitost mluvit s našinci z této evropské země. Docela se divili, proč máme 17 let starou rachotinu a říkali, že u nich bych měl možnost o nějaký příspěvek na malé auto v rámci sociálních programů na podporu mladých rodin požádat. Opravdu nevím podrobnosti, třeba by někdo zjistil...
Jinak si ovšem myslím, že "Schlingova auta" jsou samozřejmě předvolební slib z kategorie nesplnitelných vějiček typu "Klausových dvacetitisícových platů k roku 2000" s tím rozdílem, že tady by šlo o použití prostředků ze státního rozpočtu. A proto, i kdyby byla upřímná vůle eventuální příští vlády ČSSD tento slib splnit, těžko by s ním prorazila přes pravověrné...

+33
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 3. 2002 12:46, Phill

Tuto sbirku bych si urcite zakoupil!!!!!!!!!!

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (32 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Moneta schválila dividendu devět korun za akcii

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Moneta schválila dividendu devět korun za akcii

Valná hromada Moneta Money Bank, které se zúčastnili držitelé 74,59 procenta akcií, dnes schválila rozdělení čistého zisku za rok 2023. Z částky 5,4 miliardy korun akcionářům vyplatí... celý článek

Půlení bitcoinu je za námi. Klesnou odměny za ethereum? Týden v kryptu

20. 4. 2024 | Tomáš Krause

Půlení bitcoinu je za námi. Klesnou odměny za ethereum? Týden v kryptu

Halving bitcoinu máme za sebou, Hongkong schválil ETFka a naše vláda pravidla krypta. Ethereum diskutuje o snížení odměn a Cardano se bratříčkuje s Huawei. Je tu další Týden v kryptu. celý článek

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

19. 4. 2024 | Martin Pleštil | 7 komentářů

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

Obliba investování v Česku roste. I s takovými výdělky je ale spojena nepříjemná povinnost – daně. Poradíme, co si jako běžný investor musíte ohlídat a kdy přiznání řešit nemusíte.

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Těžba bitcoinu po halvingu: Vyplatí se to ještě?

16. 4. 2024 | PR text

Těžba bitcoinu po halvingu: Vyplatí se to ještě?

V letošním roce dostanou těžaři za každý nalezený blok méně bitcoinů. Největší americká banka J.P. Morgan vidí v tomto odvětví riziko, ale zároveň rozpoznává potenciál ve snížení ceny... celý článek

Partners Financial Services