Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jsme loajální nebo hloupí?

Jsme loajální nebo hloupí?
Český bankovní klient se vyznačuje jednou základní vlastností – i přes stálé zvyšování cen je značně loajální. To v Anglii je situace jiná. Britové nebrečí, ale táhnou do boje za lepší ceny a vyšší kvalitu. Přidáme se k nim také?

Opakované vlny zdražování poplatků, ne vždy kompenzované adekvátním nárůstem kvality, se na českém bankovním trhu staly v posledních letech zcela běžnými. Hlavním argumentem bank je růst nákladů a nutnost dosažení nutné rentability. Jenže klienti se na to dívají zcela jinak. Naříkají, že je banky okrádají. Na druhou stranu si to nechávají líbit. Stupeň loajality se v jejich případě postupně zvyšuje, což bankám otevírá možnost dalšího navýšení cen. Jenže každý hrnec jednou přeteče, jako ten britský. A výsledek – změna banky.

Angličané jdou do boje

Poradenská společnost KPMG provedla koncem roku 2002 průzkum mezi hlavními poskytovateli hypoték a kreditních karet, maloobchodníky i samotnými klienty. Výstupy této analýzy jsou docela zajímavé. Průměrná délka hypotéky klesla ze sedmi na pět let. V porovnání s Českou republikou, kde se tato doba pohybuje mezi 15 a 20 lety, vypadají hypotéky ve Velké Británii velmi krátké. U nás zatím nic nenasvědčuje tomu, že by klienti zvažovali změnu hypoteční banky před splatností hypotéky. Stejné je to s kreditními kartami – Britové jsou připraveni měnit vydavatele karty po dvou až pěti letech, Češi zůstávají věrní své finanční instituci po delší dobu.

Pro britské banky znamená situace jediné. Klienti se nebojí změnit banku, pokud jiná nabídne lepší podmínky. Pouze šest procent respondentů se zmínilo o tom, že by pocit věrnosti nebo viny by jim zabránil ve změně poskytovatele hypotéky. Je tedy nutné nabízet zákazníkům stále to nejlepší a bojovat o ně. Aby také ne, z odhadů britských finančních institucí vyplývá, že získání a zavedení nového zákazníka stojí banku pětkrát až dvanáctkrát více peněz než obsluha stávajícího klienta. Konkurence na britském trhu spolu s připraveností klientů změnit svoji banku žene sazby z úvěrů stále níže.

A co Češi?

Trend zvyšování kvality bankovních služeb na českém trhu již začal, pravý boj o klienta se teprve čeká. Jeho začátek oddalují i poslední statistické údaje. Zatímco před třemi lety bylo možné zaznamenat tendenci změnit banku u devíti procent klientů, dnes jsou to pouhá čtyři procenta. Je to skutečně dáno tím, že jsme stále více spokojení? Na to částečně odpovídá studie společnosti AISA, kterou si v loňském roce nechala zpracovat GE Capital bank (profil, názory). A tady jsou výstupy.

I přes zavádění přímých kanálů komunikace s bankou stále lpíme na možnosti návštěvy poboček. A jejich krátká otevírací doba okořeněná dlouhými frontami výrazně snižuje naši spokojenost. Ještě více nás trápí výše poplatků a mizerné úročení vkladů. Zato samotný přístup personálu bank a kvalita služeb obecně jsou na tom v našich očích daleko lépe. To je vcelku zajímavý výstup, obzvláště ve srovnání s názory čtenářů v diskusích, kde velmi často kritizují přístup svých správců financí. Ale k radikálnějšímu řešení ve formě změny banky nepřistoupí.

 

Vysvětlivky: ČS - Česká spořitelna; KB - Komerční banka; GE CB - GE Capital Bank,
PS - poštovní spořitelna

zdroj: VOC AISA 2002, GE Capital Bank

Uvedený index odráží jak míru spokojenosti klientů, tak i jejich rozhodnutí, zda zvažují změnu banky. Jeho velikost sleduje společnost AISA systematicky již několik let. Poslední graf pak ukazuje vývoj indexu v průběhu loňského roku.

Vývoj indexu spokojenosti a loajality zákazníků bank v roce 2002

Vysvětlivky: ČS - Česká spořitelna; KB - Komerční banka;
GE CB - GE Capital Bank, PS - poštovní spořitelna

zdroj: AISA 2002, GE Capital Bank

Jaký je tedy závěr? Jednoznačně smíšený. Český klient je v anonymních diskusích či kruhu svých přátel nespokojený, v průzkumech a statistikách velmi loajální a stálý. Nabízí se tedy otázka: Jsme zdravě loajální anebo hloupí či nesmělí? V porovnání s Brity spíše hloupí, s ohledem na evropský průměr indexu naopak konvergujeme k evropskému standardu. A k němu patří i růst kvality služeb bank, který si jako cíl pro letošní rok vzala většina šéfů bank na našem trhu. Tak co, budeme jim věřit?

Myslíte si, že jsme jako klienti málo průbojní a zbytečně si necháváme si líbit jakékoli zdražení? A jak se díváte výsledky průzkumu společnosti AISA? Věříte, že zobrazují skutečného českého klienta? Neváhejte a přidejte se do diskuse také váš názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-72
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 4. 2003 10:52, Harry

Naprosty souhlas. Asi krome lidi, kteri se pohybuji ve financnictvi, se nikdo s vyberem banky moc nepara a prevlada lenost neco zarizovat a menit. Zajimave, ze zrovna konzervativni Britove to umi. Asi jsou vice pragmaticti nez konzervativni. Druhym faktem jsou poplatky za ruseni a zalozeni uctu a jak jiz bylo receno "prilis podobne" poplatky a podminky na nasem krachy proridlem bankovnim trhu.

Reagovat

 

+31
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TGP 10. 04. 2003 12:20)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 4. 2003 12:20, TGP

A divíte se? Všichni tady jen implementují byznys modely z Francie, Belgie či Rakouska a moc prostoru pro vlastní kreativitu nemají. To tak ještě možná eBanka, ale to by musela mít důvěryhodné akcionáře a ne ty, které má dnes...

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Petr 09. 04. 2003 10:28)

Další příspěvky v diskuzi (20 komentářů)

19. 5. 2003 | 3:05 | zappa

No ono o lenost az tak moc nepujde. Ja jsem sice liny, ale jak na co, na vyber banky ne. Tak jsem si udelal pruzkum na webovych strankach bank, par jsem jich v nasem krajskem meste obesel osobne a dospel jsem k zaveru, ze...více

17. 4. 2003 | 18:43 | CSrypatschek

...jsem veliký skeptik, tedy hlasuji pro hlupáctví bémiš populace v bémiš prostoru, to když vidím ty fronty šedivých ksichtíků stát spořádaně vždy po 10. v měsíci ve frontách právě před bankomaty České spořitelny ! Ale i...více

16. 4. 2003 | 10:06 | Viktor

Souhlas. Jsem taky cerstve u ZB a zatim spokojenost. Potreboval jsem nestandardni podminky a nic nebyl problem. Uvazoval jsem i o KB (a dalsich bankach) a musim rict, ze tak neschone a neprijemne lidi jako jsou v KB bych...více

15. 4. 2003 | 21:41 | Ervín

No, já mám dva účty a manželka jeden. Nepodnikám více

15. 4. 2003 | 21:39 | Ervín

Celkově národ je takový jací jsou jeho lidé, jednotlivci. Když někdo je pohodlnější za cenu nepříjemností, je to jeho věc. Když někdo sebere trošku odvahy (jako já) a změní banku přijde na to, že si do té doby mohl nadávat...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Nominální úroková míra, Spotřební koš, Revolvingový spotřební úvěr, psd2, neveřejná nabídka, daňové úniky, mobilní operátoři, t-mobile, AČSS, soutěžní kvíz bankovky, Daniel Münich, IVG Immobilien, hodnocení příjmů, poplatek za recept, nemocnice, sjednocení sazeb, lukáš škopek, náhrada škod

1T11691, C00LPAD5, 1T11691, 1T11691, 4P75572

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK