Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Silnice po zimě? Horor! Co dělat, když si kvůli výmolu poškodíte auto

| rubrika: Jak na to | 25. 4. 2013 | 4 komentáře
Děr na silnicích je jak hub po dešti. Když do nějaké vletíte, můžete si nárokovat náhradu škody, i když nemáte havarijní pojištění. Připravte se ale, že vám pojišťovny můžou dělat pořádné drahoty.
Silnice po zimě? Horor! Co dělat, když si kvůli výmolu poškodíte auto

Pokud vidíte auto, které na silnici kličkuje jako zajíc, nemusí to nutně znamenat, že si řidič před cestou dopřál skleničku něčeho ostřejšího. Možná se jen vyhýbá výmolům, kterými jsou teď naše vozovky poseté. Případů, kdy kvůli díře na silnici dojde k poškození vozidla, rok od roku přibývá. Podle informací od pojišťoven a silničářů dokonce v řádu desítek procent! „Nejčastěji se tímto způsobem poškodí plášť pneumatiky a disku. Může ale také dojít k pokřivení tlumiče, popřípadě těhlice. Auta mají kvůli výmolům často rozhozenou geometrii, kterou je třeba srovnat v odborném servisu,“ popisuje aktuální nesnáze českých řidičů Jindřich Novák z makléřské pojišťovací společnosti Alcaton.

Pokud není před poškozeným úsekem silnice dopravní značka, která řidiče informuje o špatném stavu vozovky, můžete žádat náhradu škody i v případě, že nemáte sjednané havarijní pojištění. Zvlášť při závažnějším defektu není vůbec jednoduché peníze z pojišťovny dostat. Další možnost je ovšem volat ke zodpovědnosti (a tedy k placení škod na automobilu) vlastníka komunikace: tedy Ředitelství silnic a dálnic, kraj nebo obec.

Výmol: Jak postupovat při nehodě

  • Bezpečnost především: Nejdřív nejlépe zajistěte místo nehody výstražným trojúhelníkem a vezměte si výstražnou vestu.
  • Zjistěte, zda je na silnici značka Nerovnost na silnici, Práce na silnici nebo další. V případě, že místo bude označeno dopravní značkou, pravděpodobně vám pojišťovna ani správce komunikace nic nevyplatí. Pokud úsek označený nebude, volejte policii.
  • Zdokumentujte místo nehody. Vyfoťte výmol a poškození na vozidle z co nejvíce stran. Pořízená dokumentace vám poslouží při prokazování škody.
  • Vyplňte formulář o nehodě. Každý účastník nehody je povinný sepsat záznam o dopravní nehodě, který se následně předává pojistiteli. Záznam musí obsahovat identifikační údaje místa a času nehody, účastníky, příčinu a průběh.
  • Kontaktujte pojišťovnu a řiďte se jejími radami. Pokud máte vozidlo havarijně pojištěno, zkontaktujte nejdříve pojišťovnu, kde vám sdělí přesné informace, jak postupovat.
  • Při vyšetřování pomůže i to, když vaše auto odtáhne odtahová služba rovnou do servisu, kde poškozené části vozidla nafotí, spraví a vystaví fakturu.
  • Zjistěte vlastníka komunikace. Dálnice a rychlostní silnice spadají pod Ředitelství silnic a dálnic, ostatní komunikace jsou v majetku kraje či obce.
  • Předložte správci komunikace své důkazy. Pro uplatnění škody zašlete vlastníkovi komunikace písemnou žádost. Žádost by měla obsahovat: údaje o místu nehody, způsobené škodě, technické údaje vozidla (VTP), vaše osobní údaje (ŘP), fotodokumentaci a doklad za opravu.
  • V případě, že vlastník komunikace chybu a vámi hlášenou škodu neuzná, vymáhejte náhradu soudní cestou. Počítejte však s finančními náklady na soudní výdaje, které v případě neúspěchu budete muset uhradit. 

Zdroj: Výmoly.cz

Většina řidičů se nakonec vzdá

Jedním z nešťastníků, kteří poznali stav českých silnic po letošní zimě „na vlastní kůži“, je Patrik Svoboda. „Vracel jsem se domů z práce a na pražské ulici Radlická se mi v hlubokém výmolu roztrhla pneumatika. Když jsem to sepisoval s policií, tak mi říkali, že se to na téhle silnici ve stejný den stalo i několika dalším lidem,“ popisuje nepříjemný karambol poškozený řidič a dodává: „Byl to dost velký náraz, takže jsem si kromě výměny pneumatiky musel v servisu zkontrolovat, jestli nemám poškozený tlumič a rozhozenou geometrii. Doufám, že mi to nakonec všechno proplatí.“

Podle pojišťovacího makléře Jindřicha Nováka to ale bude mít hodně složité. „Obávám se, že pojišťovna zaplatí jen poškozenou pneumatiku a s tím spojenou práci. Naopak rovnání geometrie a prohlídku tlumiče si bude muset majitel hradit bohužel sám. Pojišťovny většinou argumentují tím, že není jasná příčinná souvislost mezi nehodou a poškozením.“ Zároveň dodává, že v takovém případě představuje pro řidiče jedinou šanci soudní spor. A na to prý pojišťovny často spoléhají. Časové průtahy a hrozba placení nákladů na právníky, případně u prohraného sporu i výloh, totiž většinu poškozených od soudu nakonec odradí. Úplně všechny ale ne: „Jestli se budou cukat, půjdu klidně k soudu. Už jsem tuhle možnost probíral i se svým advokátem. Pojišťovna mě už několikrát podobně vypekla. Nenechám ze sebe dělat věčně hlupáka,“ nevzdává se Patrik Svoboda.

Nejhorší díra v Česku

Od roku 2011 funguje internetová stránka Výmoly.cz, která nabízí rozsáhlou databázi děr na českých silnicích. Každý řidič se tak může podívat, zda ho po cestě nebude čekat nějaké nepříjemné překvapení. Zároveň může databázi obohatit o fotku vlastního „úlovku“. Tvůrci projektu zdůrazňují, že jejich cílem je také informovat odpovědné správce silnic o aktuálním stavu výtluk a postupně monitorovat aktivity silničářů a změny v problematických úsecích. „Za letošní necelé čtyři měsíce jsme nasbírali bezmála tisíc nových zničených úseků s výtluky. Loni to přitom bylo 850. Podobně je to i s uživateli. Na konci roku 2012 jsme jich měli pět set padesát, k dnešnímu dni jich evidujeme už přes třináct set,“ říká jeden z autorů projektu Petr Čaník. O popularitě stránek Výmoly.cz svědčí také to, že se v letošním roce rozšiřují na Slovensko a do Maďarska. K dispozici je také mobilní aplikace pro chytré telefony, s ní můžete kromě jiného vyfocenou díru poslat rovnou silničářům.

Výmoly.cz navíc ve spolupráci s pojišťovnou Generali každoročně vyhlašují anketu o Nejhorší díru Česka. V loňském roce si anticenu odnesla silnice III/35112 u obce Okřešice v okrese Třebíč, která spadá pod Krajskou správu a údržbu silnic Vysočina. I v letošním roce najdeme v čele prozatímního žebříčku vozovky, kterým je lepší se velkým obloukem vyhnout.

Anketa

Máte pro stav silnic pochopení?

Líp jen tak nebude

Abychom našim silničářům jen neláli: je nutné přiznat, že letošní zima byla pro české vozovky extrémně špatná. Vinou počasí tak došlo k mnohem větším škodám, než bylo běžné dříve. „Škody na komunikacích pro letošní zimě jsou výrazně horší než v minulé sezóně. Je to dáno délkou zimy a jejím průběhem, např. častým střídání teplot,“ vysvětluje Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy. Na opravu pražských silnic je prý vyhrazeno 180 milionů korun, což je stejná částka jako v předešlém roce. Některé regiony jsou na tom ale s rozpočty mnohem hůř, takže volí levnější prozatímní opravy, nebo se dokonce musí rozhodovat, které silnice letos údržba vůbec nepotká.

Nervy řidičů tak budou kvůli špatnému stavu vozovek prověřovány i nadále. A rozhodně se neblýská na lepší časy. „Silnice jsou bohužel stále v horším a horším technickém stavu. Jezdí na nich navíc větší množství vozidel. Nákladní auta jsou často přetížená. A kvůli špatnému opravování se výmol na svém místě objeví po pár měsících znovu,“ nehledí do budoucna s příliš velkým optimizmem Jindřich Novák ze společnosti Alcaton. A Petr Čaník k tomu dodává: „Současná situace není dobrá. Málo peněz, korupce, neefektivní systém rozdělování financí na opravy, kvůli čemuž se opravovat začíná mnohdy až na podzim. Pokud se tohle nezmění, tak se ze začarovaného kruhu jen tak nedostaneme.“

Občanská kontrola podle Výmoly.cz

Foťák má dneska prakticky každý mobil. Je velice snadné soustředit fotografie problémových míst na jediné místo. A díky tomu sledovat, jak si s problémy správci silnice dokážou poradit.

Kde jsou silničáři nejaktivnější?

Nejaktivnější kraje při opravování nahlášených výmolů. Celorepublikový průměr je 39 % opravených výmolů z celkového množství nahlášených.

1. Moravskoslezský kraj (53 % nahlášených výmolů opraveno)
2.–3. Jihočeský kraj (49 %)
2.–3. Liberecký kraj (49 %)
4. Středočeský kraj (48 %)

Zdroj: Výmoly.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+12
Ano
Ne

Diskuze

28. 4. 2013 | 16:04

Loni se mi stalo něco podobného jako Patrikovi. A co myslíte? Měl jsem co dělat, aby mi vůbec proplatili novou pneumatiku. Srovnání geometrie auta mi odmítli proplatit. více

27. 4. 2013 | 23:36 | Michal Kolesa

Jako řidič strávím více času focením, sháněním papírů, objednáváním servisu, čekáním na opravu pak další čekání jak se vyjádří pojišťovna a správce komunikace.
Nač takový obstrukce ?
více

25. 4. 2013 | 9:30

Dokud se bude myslet jen na to, jak si nacpat vlastní kapsy, lepší to nebude. Vše je jen o nekvalitně odvedené práci. Silnice se udělá tak, aby vypadala, ale zde něco vydrží to už se nesleduje. Proč taky, vždyť ta firma pak...více

25. 4. 2013 | 7:54 | stahor

Je s podivem, že se smiřujeme s tím, že lépe nebude, protože... a jedním z argumentů je korupce.Jedna rada- tvrdě tuto korupci trestejme, příkladem by mohla být Čína, a hned by bylo líp. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Fondy fondů, Reálný hrubý domácí produkt, Vyměřovací základ, doplňkové penzijní spoření, daňové odpočty, petr brousil, třetí pilíř, transformované fondy, celkový výnos, vytěsnění, BlackStone, Zahraniční akcie, pastelkovné, diskreční trading, dělba moci, adventní věnec, úklid, javier estrada

6S99733, 4S42021, 3B19559, 3B19559, 8T21716

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK