Kolik uživatelů má internetbanking Komerční banky (produkt Mojebanka) |
prosinec 2001 |
29 tisíc |
březen 2002 |
37 tisíc |
červen 2002 |
45 tisíc |
polovina srpna 2002 |
51 tisíc |
Internetovou aplikaci Mojebanka uvedla Komerční banka na trh minulý rok v dubnu, krátce před svou privatizací. Na poli přímého bankovnictví pro retailové klienty to byl její druhý produkt po telefonním bankovnictví - Expresní lince. Ta byla poprvé nabídnuta klientům banky v polovině roku 1998. Tato služba dokázala za své čtyři roky existence získat 220 tisíc uživatelů (banka má 1,24 milionu klientů), internetovou aplikaci zatím používá "pouhých" 51 tisíc klientů banky, přičemž téměř dvě třetiny z nich jsou malé a střední společnosti. Při spouštění aplikace banka jako jedna z mála přiznala, že vytvoření Mojíbanky stálo přes sto milionů korun.
Kolik stojí účet v Komerční bance |
Vedení účtu (měsíčně) |
791 |
Internet (měsíčně) |
v ceně |
Transakce |
1,90 / 3,90 / 4 / 62 |
Výběr z bankomatu |
53 |
Roční náklady4 |
1662 |
Vysvětlivky: 1 Expreskonto - poplatek za vedení účtu zahrnuje i výpisy, službu Mojebanka (internetové bankovnictví), Expresní linku (telefonní bankovnictví) a první platební kartu zdarma 2odchozí položka elektronicky v rámci banky / do jiné banky / příchozí položka v rámci banky / do jiné banky 3výběr z vlastního bankomatu, z cizího stojí 25 korun 4součet poplatků za vedení účtu, internetové bankovnictví a deset operací měsíčně (odchozí i příchozí položky, všechny platby zadané elektronicky – vždy průměr hodnot v rámci banky/do cizí banky) a čtyř výběrů z vlastního bankomatu. Podrobněji můžete najít poplatky spojené s účtem A-konto zde, informace o cenách produktu Expreskonto najdete tady a na poplatky spojené s účtem IDEAL se můžete podívat sem. |
Mojibanku si můžete v KB pořídit k existujícímu účtu (k účtu IDEAL stojí 49 korun měsíčně, k podnikatelským účtům je za 245 korun) nebo si ji koupit jako balíček Expreskonto. Ten stojí 79 korun měsíčně a v jeho rámci k internetu získáte i Expresní linku a první embosovanou platební kartu zdarma. Další možností je balíček A-konto. Ten stojí 200 korun měsíčně a v jeho rámci získáte kromě mojí banky i Expresní linku, embosovanou platební kartu (VISA nebo EC/MC), kartu American Express a k tomu všemu ještě kontokorent.
Pokud zvolíte některou z levnějších variant vedení účtu, budete muset za platební karty platit, embosovaná karta (VISA / EC/MC / American Express) stojí 700 korun za rok. Expresní linku lze dokoupit za 49 korun měsíčně (pokud chcete obě varianty přímého bankovnictví, pořiďte si rovnou Expreskonto, vyjde vás levněji). Narozdíl od řady konkurečních telefonních bankovnictví umožňuje Expresní linka provádět řadu transakcí, ke kterým je jinak třeba chodit na pobočku. Můžete si například nastavovat parametry svojí platební karty, reklamovat transakce kartou provedené a řada dalších drobností. Zajímavostí je například i možnost nakupovat po telefonu podílové listy dceřinné IKS KB (banka to nabídla jako první, dnes už to má ale i konkurence).
Jaké je internetové bankovnictví Komerční banky:
Instalace:
O službu musíte požádat prostřednictvím internetu, kde vyplníte žádost o vytvoření certifikátu. S vytištěným "otiskem" této žádosti se dostavíte na pobočku, kde s vámi sepíší smlouvu. Samozřejmě musíte být klientem banky a mít u ní otevřený běžný účet (pokud ho nemáte, určitě vám ho rádi založí). Samotný certifikát si poté stáhnete z internetu. Můžete si jej uložit na disketu a libovolně jej přenášet k použití na jiných počítačích.
Přihlášení:
Při prvním přihlášení provede počítač test vašeho počítače a nainstaluje součásti Mojíbanky. Pak už jen zadáte cestu k certifikátům a heslo a můžete dovnitř. Naši hodnotitelé byli většinou s přihlašováním spokojeni, jen Tomáši Merglovi se nelíbila horní polovina stránek "zaplácnutá" zbytečnými ikonami.
Ovládání a vzhled:
Práce s aplikací je díky její přehlednosti relativně snadná. Podobný názor měli i naši porotci. Dvěma z nich se však nelíbily nejasné názvy jako "předavízo" nebo "dávkové příkazy". Kromě názvů může trochu "vadit" i množství možností, které aplikace nabízí, k zorientování tak budete potřebovat více než jednu první návštěvu. Samotný grafický vzhled je shodný s tím, jak vypadají stránky banky. Janu Rosenauerovi z Radiožurnálu se jen nelíbilo "množství" grafiky, která je podle něj na úkor dat. Svůj názor si můžete udělat sami ze screenshotů.
Provádění transakcí:
Kromě běžných příkazů k úhradě umožňuje systém ještě posílání plateb v dávkách, zadávání inkas a také provádění zahraničních plateb. Drobnou nevýhodou (jde ale spíše o zvyk) platebních příkazů je jejich dvojí potvrzování, nejdříve ho musíte podepsat a pak ještě odeslat. To byly také jediné výtky, které k platbám měli naši porotci. Nelíbilo se to Markétě Kaclové z Českého rozhlasu a Janovi Rosenauerovi.
Co dělá aplikaci Komerční banky výjimečnou v kontextu ostatní konkurence, jsou zahraniční platby. Ty sice najdeme u Citibank a u HVB (verze, kterou jsme testovali my, je neměla). Jenom Komerční banka však nabízí online k dispozici rozsáhlou databázi bank a usnadňuje tak výběr zahraniční banky (můžete si to prohlédnout ve screenshotech).
Internetové bankovnictví KB v kostce |
Aplikace umožňuje provádět tyto operace: zjistit zůstatek a historii účtu zadat příkaz k úhradě (jednorázový) zadat příkaz k inkasu odesílání plateb v dávkách zahraniční platby stažení výpisu z banky a další
Zabezpečení: certifikátem, který je možno libovolně přenášet na disketě či jiným způsobem
Požadavky na hardware/software: alespoň Pentium, 32 MB RAM, operační systém Windows 95 a vyšší nebo NT, Internet Explorer 5.01 a vyšší, Java virtual machine 5.0 a vyšší, 200 MB místa na disku |
Ostatní operace (výpisy apod.):
Stejně jako v jiných aplikacích i v Mojíbance si můžete prohlédnout transakční historii a kromě ní si také můžete stáhnout elektronickou verzi výpisu. Další doplňkovou funkcí je možnost pojmenování jednotlivých účtů, vytváření profilů, nastavování různých limitů a podobné operace. Příjemné je, že systém disponuje rozsáhlou nápovědou.
Podobně jako jinde, i Mojebanka nabízí různé informace Komerční banky (například kurzovní lístky, úrokové sazby, informace o vývoji na světových kapitálových trzích), které ale můžete najít i na homepage, proč je tady hledat v internetbankingu.
Využili byste jako klienti banky do detailu propracovaný systém zahraničních plateb? Je pro vás osobně zabezpečení certifikáty přijatelné nebo byste volili jinou metodu? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.
Na článku spolupracoval Dušan Hradil.
Od středy 10. července vám každý týden představíme jednu z deseti aplikací internetového bankovnictví nabízených na tuzemském trhu. V polovině září si budete moci přečíst, jak jednotlivé banky dopadly ve velkém srovnávacím testu. Jako první jsme vám představili internetové bankovnictví Citibank, jako další byly přezentovány aplikace České spořitelny, ČSOB, eBanky, GE Capital Bank a HVB
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
26. 8. 2002 12:23, dudde
Každý dělá chyby. Za ně ať zaplatí. O tom hňupství, nevím co je horší, zda něčí právníci, kteří podepíšou špatnou smlouvu ohledně jejich centrály, nebo špatně fungující mechanismus včetně managementu v KB, které přišlo o 7-8 mld. Kč. Co se týče poplatků, myslím, že to dopadne tak jak je to v čechách běžné. Vytvoří opravné položky a odnese to akcionář. Mimo jiné si zkuste porovnat ceny u inet bankingu. 49,- Kč/měs. u KB, CSAS 10 Kč/měs. I kdyby zvýšily poplatek o 100% budu na 40% ceny KB.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
23. 8. 2002 18:07, XY
Vy prostě za každým článkem, který něco objektivně chválí vidíte úplatky, že? Navíc lze vidět, že absolutně nevíte, co je opravdovým obsahem činnosti zvané Public Relations.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (23 komentářů) příspěvků.