Proč má akcie v jednom okamžiku jinou hodnotu než v okamžiku jiném? Faktorů působících na cenu akcií je hodně. Může to být cokoliv od oznámení výsledků hospodaření až po ekonomickou recesi. Vše je ale nakonec výsledkem nabídky a poptávky. Abyste dokázali být úspěšní, je potřeba zaměřit se na celek a vyvarovat se toho, abyste se soustředili jen na jeden nebo dva faktory.
Abyste lépe rozuměli tomu, proč ceny akcií rostou a klesají, vysvětlíme si následující:
- tvorbu nabídky a poptávky,
- kdo jsou investoři na akciových trzích a na trzích CFD,
- jaké faktory investoři sledují, když oceňují akcie.
Nabídka a poptávka na akciových a CFD trzích
Cenu akcií určuje poptávka a nabídka. Nabídku představuje počet akcií nebo CFD, které jsou dostupné investiční veřejnosti. Poptávku představují akcie nebo CFD, které investoři chtějí koupit nebo prodat.
Zde vidíte klasický graf nabídky a poptávky. Poptávku představuje dolů skloněná čára, která vede zleva doprava, a nabídku představuje čára rostoucí, přerušovaná. Průsečík obou linek znázorňuje místo, kde trh akceptuje cenu akcie nebo CFD, je tedy výsledkem rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou.
Jak poptávka, tak nabídka mohou růst a klesat, v závislosti na tržních podmínkách. Pojďme se podávat na to, jak tyto změny mohou ovlivnit hodnotu akcie nebo CFD v případě:
- rostoucí poptávky,
- rostoucí nabídky,
- klesající poptávky,
- klesající nabídky.
Jak rostoucí poptávka ovlivňuje cenu akcií nebo CFD
Rostoucí poptávka po akciích nebo CFD zvyšuje hodnotu této akcie nebo CFD.
Podívejme se na graf nabídky a poptávky. Jak poptávka roste, její křivka se posouvá na grafu doprava. A díky tomu se průsečík obou křivek, nabídky i poptávky, posunuje výše. Z toho plyne, že rostoucí poptávka po akcii nebo CFD zvyšuje hodnotu této akcie nebo CFD.
Poptávka se může zvýšit, když společnost oznámí lepší než očekávané výsledky. Například, když Apple Inc. oznámí, že výnosy překonaly očekávání firmy díky prodejům jejich nového zařízení, iPodu, obchodníci zadají nákupní objednávky v naději, že společnosti bude v tomto úspěšném trendu pokračovat.
Jak rostoucí nabídka působí na ceny akcií a CFD
Rostoucí nabídka snižuje hodnotu akcie nebo CFD.
Př pohledu na graf je zřejmé, že jak se nabídka zvyšuje, křivka se posunuje na grafu doprava. a to způsobuje, že průsečík klesá směrem dolů. To nám říká, že rostoucí nabídka snižuje cenu akcie nebo CFD.
Nabídka akcií se může zvýšit například tehdy, když hlavní index na trhu odstaní akcii ze svého seznamu. Honeywell, průmyslový podnik, dříve býval součástí indexu Dow Jones Industrial Average. Díky ekonomickým podmínkám na trhu ale význam společnosti Honeywell klesl, a tak se Dow Jones rozhodl odstranit ho ze svého hlavního indexu. V důsledku toho musí manažeři, kteří spravují fondy, které kopírují index Dow Jones, prodat akcie společnosti Honeywell, což zvýší nabídku těchto akcií na trhu.
Jak klesající poptávka ovlivňuje cenu akcií nebo CFD
Klesající poptávka po akciích nebo CFD snižuje hodnotu těchto akcií nebo CFD. Pokud poptávka klesá, křivka se posouvá doleva. A to posunuje průsečík mezi nabídkou a poptávkou dolů. Z toho plyne, že klesající poptávka snižuje hodnotu akcie nebo CFD.
Poptávka po akciích nebo CFD může klesnout, když se trhem šíří o společnosti špatné zprávy. V roce 2004 byl například výrobce léčiv, společnost Merc&Co. přinucen stáhnout z trhu lék na artritidu Vioxx, a to na základě zprávy, že u pacientů, kteří lék užívají, zvyšuje riziko srdečního infarktu. Investoři se začali obávat, že ztráta příjmů z prodeje Vioxxu a případné soudní spory by dramaticky ovlivnily ziskovost Mercu. Přímým důsledkem tak byl pokles ceny akcií.
Jak klesající nabídka ovlivňuje cenu akcií nebo CFD
Klesající nabídka akcií nebo CFD zvyšuje hodnotu akcií nebo CFD. Při pohledu na graf je zřejmé, že jak se na nabídka snižuje a křivka se posouvá doleva, tak průsečík obou os, tedy rovnovážná cena se posouvá výše. Z toho plyne, že snižování nabídky zvyšuje cenu akcií nebo CFD.
Nabídka akcií může klesnout, pokud společnost začne skupovat zpět své vlastní akcie. Firmy, které mají k dispozici dostatek hotovosti a mají pocit, že jejich akcie jsou podhodnocené, často kupují zpět své vlastní akcie, aby pomohly jednak akciím vzhůru a jednak investují do společnosti.
Účastníci trhu s akciemi a CFD
Akcie a CFD dokáží na trhu propojit mnoho rozdílných skupin a lidí, kteří spolu obchodují a jedni ovlivňují druhé skrz změny v nabídce a poptávce. Kdyby se však tyhle rozdílné skupiny sešly, žádný z účastníků trhu by se s druhým neukázal jako totožný. Na trhu má každý svůj systém a individuálně jsou nastaveny také jeho potřeby. To vše působí na jeho investiční rozhodování. Někdo vstupuje do rychlých obchodů, které za chvíli opět uzavírá, někteří obchodují tak, že akcie nebo CFD kupují na dlouhou dobu a pouze je drží. Někteří účastníci trhu mají obrovské prostředky, které musí investovat, zatímco druzí mají malé individuální účty. Pochopení potřeb a cílů různých účastníků trhu vám může pomoci lépe rozumět tomu, co se na trzích děje a lépe využít tržních pohybů ve svůj prospěch.
Účastníky trhu rozdělíme na dvě hlavní skupiny:
- institucionální investory,
- individuální investory.
Institucionální investoři jsou velcí a profesionální hráči, kteří zpravidla obhospodařují velké sumy peněz. Do této skupiny se obvykle řadí podílové fondy, hegde fondy, penzijní fondya další. Vzhledem k jejich velikosti a vlivu byste při tvorbě vlastních očekávání ohledně nabídky a poptávky měli sledovat právě tuto skupinu.
Individuální investoři jsou lidé jako vy. Možná se obchodováním akcií a CFD živí, možná je obchodování jen vedlejším zdrojem příjmu, aby zvýšili svoje bohatství. Tato skupina by neměla hrát ve vašich analýzách důležitou roli.
Trhem hýbou institucionální investoři. Mají k dispozici tolik peněz, že mohou ovlivnit růst nebo pokles ceny akcie, když se rozhodnou nakoupit nebo prodat. Jistě si umíte představit, že investor, který poptává 1 000 000 kusů akcií zvedne cenu spíše než ten, kdo poptává 100 kusů akcií.
Většina institucionálních investorů podléhá řadě nařízení a pravidel a investuje do konkrétní třídy aktiv. Některé fondy jsou například známy jako large-caps. To znamená, že mohou nakupovat pouze firmy, jejichž tržní kapitalizace je větší než 5 miliard amerických dolarů. Jiné fondy jsou zaměřené na technologie. Ty pak nakupují pouze akcie technologických firem jako jsou například Microsoft (MSFT:xnas) nebo Google (GOOG:xnas).
Pokud pochopíte, jak institucionální hráči řídí portfolia, můžete snáze odhalit vlivy poptávky a nabídky a v důsledku toho pochopit změny v cenách akcií. Samozřejmě pokud nesedíte přímo v jejich kanceláři, nikdy to nepochopíte zcela přesně. Ale pokud víte, co tihle lidé sledují, když se rozhodují o obchodu, můžete sledovat ty samé indikátory a můžete si tak udělat snadněji představu o tom, jaké budou jejich další kroky.
Připraveno ve spolupráci se Saxo Bank.
Sdílejte článek, než ho smažem