Média: Pacientům ukážeme, kolik stojí zdravotní péče

| rubrika: Rozhovor | 14. 5. 2009 | 26 komentářů
Média: Pacientům ukážeme, kolik stojí zdravotní péče
Od března funguje v Česku nová zdravotní pojišťovna. Do roka musí mít 50 tisíc klientů, jinak přijde o licenci. Láká je na preventivní programy a lepší komunikaci o nákladech na zdravotní péči, říká Emil Buřič, šéf zdravotní pojišťovny Média.

Jako nová zdravotní pojišťovna vstupujete na trh, který je do značné míry rozdělený. V čem budete lepší než stávající pojišťovny?
Zdravotní pojišťovny si zatím mohou konkurovat nanejvýš formou nejrůznějších preventivních programů. Ten náš obsahuje například příspěvky na očkování všech věkových skupin proti nejrůznějším chorobám. Chceme konkurovat také odlišnou komunikací a prezentací zdravotního pojištění.
Oproti konkurenci budeme informovat klienty, kolik stojí jejich zdravotní péče. Tento přehled bude k dispozici na našich webových stránkách, kde se naši klienti mohou přihlásit pod svým heslem do zabezpečené části, kde uvidí veškeré informace, které se ho týkají. Uvidí čerpanou péči a její hodnotu, ale může zde jednoduše měnit i vybrané osobní údaje, jako jsou čísla bankovního účtu, mobilního telefonu, korespondenční adresu.

Proč je nutné, aby pacient věděl, kolik péče stojí?
Třeba aby si zdravotní péči mohli patřičně cenit a porovnat tyto výdaje se svým platem a s částkou, kterou odvádějí na veřejné zdravotnictví. My mu tyto informace budeme poskytovat nejen přes internet, ale i prostřednictvím zpráv SMS či emailem. Každý náš klient se tak průběžně dozví, na kolik přišla například jeho léčba angíny, chirurgický steh či týdenní pobyt v nemocnici se zlomeninou.

Na jaké klienty se zaměřujete?
Nevybíráme si. Zajímají nás klienti ze všech věkových kategorií. Naše klientská centra jsme zřídili v nákupních galeriích v každém krajském městě, kde chodí nakupovat všechny vrstvy společnosti – mladí, senioři, rodiny s dětmi.

Jak budete plnit sliby o štědré prevenci, když ministerstvo zdravotnictví chce v rámci protikrizových opatření omezit pojišťovnám výdaje na preventivní programy?
Pokud tento návrh projde, budeme se muset přizpůsobit a preventivní program omezit stejně jako ostatní pojišťovny. V každém případě chceme, aby všichni naši klienti čerpali preventivní programy vždy v plném rozsahu a čerpání nebylo zbytečně administrativně náročné.

Jak motivujete lékaře, aby spolupracovali s vaší pojišťovnou?
Finančně. Odměnu budou dostávat třeba za to, že budou vykonávat naše preventivní programy. Chceme totiž, aby preventivní péče o vlastní zdraví pacienta nezatěžovala a neobírala o čas. Motivujeme proto praktické lékaře, aby například v případě očkování neposílali naše klienty do lékárny a zpět do čekárny, ale aby měli injekce přímo v ordinaci. Aplikaci vyúčtují přímo naší pojišťovně, takže pacient nebude muset s účtem za očkování do pojišťovny.

Do roka musíte mít 50 tisíc klientů, abyste nepřišli o licenci. Kolik klientů už máte?
K dnešnímu dni máme zhruba 16 tisíc klientů, což je za pět týdnů poměrně značný nárůst. Rozhodující podíl na tomto náboru mají naše klientská centra v obchodních nákupních centrech. Do půl roku chceme mít padesát tisíc klientů.

Jiná nová zdravotní pojišťovna Agel taky zažila dobrý rozjezd a nyní se musí kvůli recesi sloučit s Hutnickou zaměstnaneckou pojišťovnou. Neskončíte za rok či za dva také tak?
Takové úvahy jsou hodně předčasné. Nicméně obecně platí, že jestliže je cílem fúzí zlepšení kvality péče o pojištěnce, je takové sloučení v pořádku.

Objevují se i politické hlasy, že deset zdravotních pojišťoven je mnoho, jejich chod je příliš drahý a po volbách by se měly všechny sloučit do jediné. Jaký je váš názor?
Nechápu, proč by u nás nemohl fungovat stávající systém. Pojišťovnám je ale nutné dát nástroje, aby se mohly odlišit a aby klientům mohly dát hmatatelnou možnost volby. Například v Nizozemsku nebo Německu je možnost dávat slevu na pojistném nebo vracet část pojistného za respektování preventivních prohlídek a za ochranu svého zdraví. Pokud by existovala jen jedna pojišťovna, byla by to jen přerozdělovna peněz a nakupování zdravotní péče by ztratilo smysl. Pojišťovny by měly mít právo vybírat pro své pacienty co nejlepší péči, od nejlepšího odborníka, za nejlepší cenu, v nejkratším čase. Konkurence je zdravá, navíc může přinést i řadu zlepšení, nové pohledy a invenci.

Kvůli recesi, růstu nezaměstnanosti i pomalejšímu zvyšování platů hlásí některé pojišťovny propad ve výběru pojistného. Jak jste na tuto situaci připraveni?
Pojišťovnu jsme připravovali rok a půl bez ohledu na ekonomickou situaci, ve které se nachází svět, Evropa a Česká republika. Pojišťovna nemůže být stavěná na momentální rok nebo dva roky. Je to instituce, která má fungovat desetiletí. Musí se připravit na období hojnosti i na dobu špatnou. Krize se nás ale nedotýká, zatím nemáme desetitisíce pojištěnců, teprve je nabíráme a výdaje jsou postupné. Až se dostaneme do stadia, kdy budeme spokojeni s počtem klientů, bude recese za námi.

Kolik nakonec chcete mít klientů?
Chceme se přiřadit po bok větších pojišťoven a do dvou až tří let získat okolo 200 tisíc klientů.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+25
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 26 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 5. 2009 8:17, Ondřej

Nezaměňujte tuto pojišťovnu s pojišťovnou, kterou oznámil Kellner. Média rozhodně nekončí... A lékaři ji také zrovna neignorují, naopak, sdružení praktických lékařů pro děti a dorost akceptovalo smlouvu o úhradách zdravotní péče...

+16
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 5. 2009 10:16, Paranoik.

No, naštěstí i tato quasipojišťovna již ohlásila stažení všech svých aktivit, takže na trhu zdravotních služeb nebude rozšiřovat naivní blábolení o tom, že každý pacient musí vědět, kolik,stojí každý jeho steh.....
Krize je opravdu očistná vůči takovým naivitám.
Všichni lékaři, pokud vím, tuto ZP ignorují.

-23
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

zdravotní pojišťovny

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.