VZP testuje program péče o pacienty. Proč s ním přicházíte až nyní?
O podobné projekty jsem se pokoušel už v minulosti, ale teprve nyní dozrála doba na jejich skutečné uplatnění. Pojišťovny dosud fungují spíše jako úřady než aktivní zdravotní pojišťovny. Jejich rolí je financovat zdravotní péči, která je daná zákonem. Náš program Akord je aktivita navíc. VZP postupně přestává být jenom úřadem, daleko více se zajímá o potřeby svých pojištěnců. Až dosud byl hlavním partnerem pojišťovny lékař. Pokud pojišťovna jeho výkon správně zúčtovala, učinila to, co jí ukládá zákon. Pojišťovny tu ale nejsou kvůli lékařům, klíčový je občan.
Na jakém principu jste nový program kvality péče postavili?
Naším cílem je, aby pacient ušetřil čas, nechodil na zbytečná vyšetření, péče o něj byla lépe organizovaná a náklady efektivně vynaložené. Chceme se dívat, jak jsou pacienti léčeni a přemýšlet o tom, co by se dalo zlepšit. Zajistit, aby lékaři mezi sebou lépe komunikovali, předávali si informace o pacientovi, rozhodovali o léčbě na základě již získaných informací a předávali si navzájem nové informace o zdravotním stavu pacienta. Pacient má přitom právo nečekat v ordinaci na to, až na něj přijde řada, a má možnost dohodnout si s lékařem návštěvní hodinu. To by přitom mělo ve veřejném systému fungovat standardně.
Máte vyčísleno, jaké úspory chcete pomocí nového programu péče dosáhnout?
Nejde o samotné úspory, jde o přesun peněz. Pokud se na jedné straně ušetří, zbývá více financí na kvalitní péči o pacienty, kteří ji potřebují. Očekáváme, že lepší organizací by se mohlo efektivněji využít 10 procent výdajů VZP, což je zhruba 14 miliard korun
Lékařům zapojeným do programu Akord poskytujete servis dat. Jaký?
Hlavní oblast informací se týká léčivých přípravků a dále způsobů vyšetření, aby se lékař mohl porovnávat s ostatními, jak léčí. Může tak třeba zjistit, že používá antibiotika, která již nezabírají a existují účinnější léky. I ve vyšetřovacích metodách dochází k vývoji. V některých případech ale přetrvává zvyk praktiků postupovat podle zaběhaných vyšetřovacích metod, přitom je to již zbytečné obtěžování pacientů. Jde nám o jakýsi proces kontinuálního sebevzdělávání. To nyní českému zdravotnictví chybí. Lékaři, kteří pracují samostatně, sice chodí na pravidelné semináře, učí se nové věci, ale v každodenní praxi již nemají zpětnou vazbu. A tu jim chceme dát.
Akord umožňuje, aby praktik svého pacienta objednal ke specialistovi. Jaká je podle vás optimální objednací lhůta?
Vždy to bude záviset na naléhavosti případu. Proto je dobré, že se neobjedná pacient sám, ale vyšetření mu zajistí praktický lékař, který dokáže specialistovi odborně vysvětlit, nakolik je případ naléhavý. V tom vidíme významný přínos pro správné načasování vyšetření. A pokud se lékaři nepodaří ve správný čas dostat pacienta ke specialistovi, je to úkol pro pojišťovnu, abychom problém řešili a postarali se o naše klienty.
Proč jsou objednací lhůty na odborná vyšetření někde nepřiměřeně dlouhé?
V řadě případů není délka čekání způsobena nedostatkem lékařů. Celé to vzniklo tím, jak jsou nastavené úhradové mechanismy. Ty na jedné straně nemotivují praktického lékaře, aby se o pacienta staral, a na druhé straně motivují odborného lékaře, aby si vzal do péče i méně komplikované případy, o které by měl pečovat praktik. Pro specialitu jsou ale tito pacienti výhodní, protože za ně od pojišťovny inkasuje stejně, jako za složité komplikované případy.
Znamená to, že řešením je změna v motivaci praktických a odborných lékařů?
Nechci dopředu prozrazovat chystané změny. Současné úhradové mechanismy v mnoha případech zdeformovaly přirozené chování lékařů. Pokud je lékař motivován výkonem, pak jich vykáže co nejvíc. A pokud je placený paušálem, snaží se pracovat co nejméně. V tom je potřeba najít správnou rovnováhu. Specialisty chceme motivovat tak, aby se starali o složité pacienty a s odlivem méně komplikovaných případů nepociťovali finanční ztrátu. Zároveň jde o to, aby se praktičtí lékaři ujali pacientů, kteří patří do jejich péče. Nyní řešíme odborné mantinely, které pacienty by měli ošetřovat specialisté a kteří by měli být v péči praktiků. Pak lékařům nabídneme úpravy smluv, abychom dosáhli systémové změny.
Jak motivujete lékaře, aby se do programu Akord zapojili?
Zapojení do AKORDU je spojeno s navýšením odměny lékaře, která je přiměřená novým nárokům. Po lékařích chceme, aby si vedli dokumentaci v elektronické podobě, aby s námi komunikovali elektronicky. Zrušili jsme papírovou komunikaci. Za to navyšujeme kapitační platbu praktickým lékařům pro dospělé o čtyři koruny a pro děti a dorost o pět korun za měsíc. Je to vlastně odměna za to, že si lékaři pořídí počítače a každý den s nimi pracují a elektronicky komunikují i se specialisty. Pokládáme to za důležitý krok. Digitální forma komunikace je praktická, rychlá a přesná.
Máte zmapováno, kolik praktiků stále nepoužívá elektronický způsob komunikace?
Jen 10 až 15 procent z celkového počtu 8 tisíc smluvních praktických lékařů nám posílá svá vyúčtování elektronickou formou. Do programu Akord, který od ledna testujeme ve čtyřech krajích, se přihlásila už více než čtvrtina praktiků. Počet lékařů komunikujících po internetu se tak skokem zdvojnásobil.
Kdy rozběhnete Akord naplno?
Od 1. července rozšiřujeme celý projekt na dětské lékaře po celé republice. Po roce chceme zkušenosti vyhodnotit. Počítáme, že během tří let by měl celý projekt fungovat celoplošně na všech lékařských úrovních v celém českém zdravotnictví.
Budete se snažit nastavit i základní podmínky, jak by se měl smluvní lékař pojišťovny vůči pacientovi chovat?
Ano, chceme nastavit standardy chování. Více než třetina praktických lékařů takto funguje, chceme, aby takto fungovali všichni. Pacient, který přijde k lékaři kdekoliv v České republice, má právo na standardní chování lékařů.
Jak by si měly zdravotní pojišťovny konkurovat? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 4. 2009 15:42, Roman
To: SocPredator
Jak to, že není vydět do vyúčtování, které lékař předkládá pojišťovně? Já si už pět let pravidelně nechávám posílat přehled úhrad, které lékaři na mě vykázali, a vždy se pečlivě podívám, jestli je tam to, co tam má být a ne to, co tam být nemá. Zatím jsem neshledal rozdíl, počet návštěv i výkony odpovídaly skutečnosti.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
10. 4. 2009 11:44, SocPredator
Peníze nejsou, protože není vidět do vyúčtování, které lékař předkládá pojišťovně. Nová pojišťovna Média sice toto chce umožnit, ale sázím, že 50000 lidí nezískají a licenci nedostanou. A ty, kteří k ní přejdou, čeká další změna a byrokracie, takže se na to každej vybodne.
Mají sice něco navíc, ale nic zásadního to není. Třeba příspěvek na kontaktní čočky je naprd, lepší by byl příspěvek na HA :-)
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.