V jednom oddělení prosperující firmy se střídali noví pracovníci jako na běžícím pásmu. "Jsou mladí, získali u nás zkušenosti, teď chtějí víc a šli za lepším," říkalo se po firmě. Personální audit odhalil, že za odliv schopných lidí může vedoucí oddělení. Po jeho výměně došlo ke změně a tým pod novým vedením přispěl k výraznější prosperitě firmy. Předejít podobným případům může "99 tipů pro úspěšné vedení lidí".
Autor Hartmut Laufer, jehož úspěšná knihavyšla nyní i nás, vede institut pro rozvoj managementuv Berlíně, pracuje jako trenér vedoucích pracovníků ve firmám a státní správě a své znalosti předává i studentům jako vysokoškolský profesor. Vedení lidí si vyzkoušel i na vlastní kůži, kdy pracoval třeba jako stavbyvedoucí rozsáhlého stavebního projektu nebo šéf oddělení v bance.
"Odborné znalosti nebo pouhá autorita zastávaného úřadu již nestačí, aby pracovníci akceptovali vedoucí a vedoucí naopak vedli pracovníky k optimálním výkonům. Ani tradiční manažerské zásady a metody již ne vždy vyhovují dnešním podmínkám Mnohem více záleží na tom, aby vedoucí přizpůsobili své chování novým a rychle se měnícím okolnostem. Místo praktikování detailně předem daného stylu vedení je dnes aktuální reagovat na konkrétní situaci. To se ovšem snadno řekne, ale hůře dělá." píše autor hned v úvodu své knihy.
Tipy, jak se naučit být úspěšným a uznávaným šéfem, servíruje autor čtenářům krok za krokem. Doporučuje postavit základy řízení lidí na uvědomění si, že vztah nadřízený a podřízený, ve kterém se uplatňuje mocenská autorita, je již minulostí. "Vedoucí a pracovníci jsou v mnohem rovnoprávnějším vzájemném postavení a jednají spolu partnersky. Ani jeden se již neobejde bez dobré vůle druhého," popisuje Laufer významnou změnu, která ve společnosti nastala.
Šéf třetího tisíciletí vnímá proto vedení lidí aktuálně. "Řemeslu vedoucího je třeba se učit jako každému jinému," doporučuje Hartmut Laufer. Přidává více než dvě desítky vlastností a schopností, které je dobré si osvojit pro úspěšné vedení lidí, například schopnost nadchnout, motivovat i řešit konflikty. Schopný vedoucí manažer má být ochotný riskovat, se smyslem pro spravedlnost a férovost. Velmi důležitá je nyní podle Laufera empatie, schopnost umět se vžít do pocitů jiných lidí a ostatním projevovat přiměřenou důvěru. S větší či menší emoční inteligencí, tak zvanou EQ, se člověk sice rodí, do určité míry se dá i získat.
Například pro nalezení správného stylu vedení lidí Laufer jasně formuluje pět tipů jak na to. Každé doporučení detailně rozebírá a dává do souvislostí i s jinými tipy. Postupně navádí čtenáře jak orientovat pracovníky na cíle, motivovat je k výkonu, odstranit jejich odpor a jak si získat jejich důvěru. "Vedoucí je v neustálém konfliktu – na jedné straně musí poskytnout pracovníkům důvěru předem a na druhé straně se musí pojistit před případným neúspěchem," vysvětluje autor složitost vedení lidí. "Zklamat pracovníky je někdy nevyhnutelné. Klamat je však neodpustitelné." píše ve své knize.
"Zatímco se považuje za samozřejmé, že se na podřízené pracovníky deleguje práce, záleží na vedoucím, do jaké míry je ochotný přenést na ně i odpovědnost a poskytnout jim odpovídající pravomoci," říká Laufer. Proto je třeba aby vedoucí pracovníci pochopili výhody toho, proč delegovat odpovědnost a překonali v sobě i vlastní nechuť poskytnout lidem ve svém týmu patřičnou odpovědnost. Vést pracovníky k podnikatelskému myšlení a samostatné práci musí být přitom pro vedoucího manažera nebo ředite nejvyšším cílem.
"Bez kontroly by byl ale úspěch práce ponechán náhodě. Kontrolování je tedy nevyhnutelnou součástí vedení," upozorňuje autor knihy „99 tipů pro úspěšné vedení lidí“. Zároveň dává i pokyny, jak má vedoucí své pracovníky hodnotit a jaká kritéria má přitom volit, aby bylo hodnocení účelné, i jak má s lidmi ve svém týmu vést rozhovory. "Rozhovor je nejúčinnějším nástrojem vedení lidí," zdůrazňuje Hartmut Laufer.
Kniha upozorňuje rovněž na chyby, kterých se může šéf dopustit na poradách, které jsou nejdůležitějším nástrojem vedení lidí. Podle Laufera plní porady i důležitou sociální funkci. Vytvářejí kontakty a mohou mít pozitivní dopad na celkovou pracovní atmosféru. Při poradách dochází ovšem také ke konfliktům, kdy mají účastníci rozdílné názory a chtějí nebo musejí dospět ve společné diskusi ke shodě. Autor zdůrazňuje, že je důležité, aby účastníci neodcházeli z porady znepřáteleni. Musejí totiž i po poradě společně bez třenic pracovat a zasadit se o plnění závěrů porady."Zajistěte pozitivní začátek a konec porady," zní 99 tip autora knižní novinky nakladatelství Grada.
Co podle vás dělá dobrého šéfa? Podělte se o názor a zkušenosti.
Sdílejte článek, než ho smažem