Poslat dopis? Na poště si počkáte i hodinu.

Miroslav Zeman | rubrika: Komentář | 28. 5. 2009 | 4 komentáře
Poslat dopis? Na poště si počkáte i hodinu.
Chcete poslat či převzít balíček, dopis či požádat o výpis z rejstříku kontaktního místa CzechPointu na pobočce České pošty? Čekat můžete i více než hodinu. Některé pobočky České pošty totálně zklamaly.

Česká pošta se stále drží na třetím místě naší ankety serveru www.mojepoplatky.cz o nejškodlivější monopol v České republice. V anketě již hlasovalo bezmála 1600 čtenářů. Česká pošta patří dle čtenářů k podnikům s nejhoršími službami. Jedná se o rozsáhlý, centrálně řízený moloch, který není schopen účinně řídit své jednotlivé pobočky a prostřednictvím nich poskytovat občanům kvalitní služby.

Redakce serveru www.mojepoplatky.cz navštívila několik poboček České pošty v Praze a v několika menších městech. Cílem bylo potvrdit nebo vyvrátit stížnosti občanů na některé konkrétní pobočky a jejich služby. Stížnosti, které k nám do redakce přicházejí, byly až na výjimky pravdivé.

Některé pobočky byly špičkové

Setkali jsme se s moderně působícími pobočkami, jako například v Sokolově. Mladý kolektiv zaměstnanců u přepážek, ochota, fungující vyvolávací systém, minimální fronty i ve špičkách, a pokud se již fronta utvoří, je zrychleno odbavování na přepážkách tak, aby čekací doba nepřesáhla patnáct minut.

Pozitivně působila také pošta v Kynšperku nad Ohří v Západočeském kraji, kde se nevytvářely žádné fronty, zaměstnankyně u přepážky vše vyřídila rychle a ochotně se znalostí věci. V malém městě tak tato zaměstnankyně vytváří pozitivní obraz pošty a to vše pouze díky své ochotě a schopnostem.

Pobočky v Praze téměř kolabují. Jejich klienti také

Naopak pobočka pošty v Praze Stodůlky – Lužiny nepřekvapila a plně potvrdila několik stížností občanů, kteří mají s touto pobočkou negativní zkušenosti. I v době odpolední špičky fungovala pouze polovina přepážek, což je dle vyjádření lidí ve frontě standard. V hale pošty se nacházelo 79 čekajících lidí. Z toho polovina musela stát. Čekací doba navíc byla dlouhá, na odeslání obyčejného doporučeného dopisu jsme museli čekat 57 minut! Problém navíc nebyl jen ve velkém množství lidí, ale v organizaci práce zaměstnanců, kdy vyzvednutí balíku trvalo i osm minut. Tato pošta navíc potvrdila neschopnost jakkoliv vyjít vstříc svým klientům, když byli se stížnostmi odkázáni na vedoucí pošty, která však nebyla přítomna.

Vyhazují se statisíce korun

Na této pobočce bylo před nedávnem investováno do vyvolávacího a pořadního systému, který se následně neosvědčil, protože se paradoxně prodloužila čekací lhůta. Proto pobočka po měsíci znovu zavedla klasické fronty. Investice tak byla vynaložena zcela neúčelně a spíše než zbytečné vyhazování peněz by této pobočce a jí podobným, pomohlo přijetí kvalitních a schopných zaměstnanců, zlepšení organizace práce, včasná reakce na opakující se špičky.

Stejnou zkušenost, i když již ne tak negativní jsme zažili na pobočce ve Stodůlkách. Zde alespoň fungoval číselníkový pořadní systém, který však nezměnil nic na tom, že se zde vytvářely fronty. Čekací doba činila v našem případě 38 minut.

V Praze jsme nemohli vynechat hlavní poštu v Jindřišské ulici, která prokázala, že i přes velké množství čekajících lidí je schopna odbavovat rychle a plynule, což se od výkladní skříně České pošty dalo očekávat.

Pošta je špatně řízený podnik, ale má šanci

Náš test několika poboček potvrdil, že centrální řízení pošty je na velice slabé úrovni, neschopné ovlivnit svým rozhodováním a vlivem kvalitní fungování jednotlivých pobočkových článků České pošty. Nejdůležitější organizační rozhodování je tak na jednotlivých pobočkách.

Investice například na pobočkách na sídlištích v Praze jsou navíc na minimálních úrovních a často se s finančními prostředky plýtvá nebo jsou vynaloženy neúčelně. Organizační schopnosti vedoucích poboček jsou na nedostatečné úrovni, kdy nejsou odpovědní pracovníci schopni například v době špiček přijmout adekvátní organizační opatření ke zrychlení odbavování klientů, ať už se jedná o zrychlení práce, otevření více přepážek či pomoc zaměstnanců ze zázemí při odbavování klientů.

Prostě větší a delší fronty než na některých pobočkách České pošty už dnes uvidíte málokde.

Autor je redaktorem serveru www.mojepoplatky.cz .

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Oblíbená témata

Česká pošta, pobočky, test

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Známka za 7,50 bude stát 8 korun

6. 8. 2008 | Eva Sovová | 9 komentářů

Známka za 7,50 bude stát 8 korun

S padesátníky se dá v obchodech platit do konce prázdnin. Od září ale zdraží v obchodech jen nákupy za hotové. Poštovní známka za 7,50 nadále platí, ale bude stát 8 korun, složenky... celý článek

Co s poštou o prázdninách, když nejste doma

2. 7. 2008 | Eva Sovová | 5 komentářů

Co s poštou o prázdninách, když nejste doma

Přetékající poštovní schránka může být tipem pro bytové zloděje. Kdo ji chce mít o dovolené pokud možno prázdnou, může si nechat přeposílat poštu na letní adresu kdekoliv v Česku.

Jak si změnit SIPO při přechodu k jiné bance

21. 3. 2008 | Věra Tůmová | 21 komentářů

Jak si změnit SIPO při přechodu k jiné bance

Více než 40 let používají Češi SIPO, Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva. Platí jím koncesionářské poplatky i služby organizacím. S tím, jak se na tuzemském trhu rozšiřuje nabídka... celý článek

Jeden formulář, jeden úřad a podnikání může začít

5. 12. 2007 | Eva Sovová | 2 komentáře

Jeden formulář, jeden úřad a podnikání může začít

Místo celodenního obíhání několika úřadů, stačí už zajít jen na jeden. Tak vypadá zakládání živností v Centrálních registračních místech na živnostenských úřadech. V budoucnu by měl... celý článek

Partners Financial Services