Založit si dnes živnost už není zdaleka tak složité, jako třeba ještě před dvěma roky. Alespoň pokud jde o čas strávený obíháním úřadů. Představte si třeba, že si chcete otevřít obchod. Už více než rok stačí, abyste vyrazili na nejbližší místně příslušný živnostenský úřad s občanským průkazem a tisícikorunou. Pokud s sebou vezmete i aktuální výpis z rejstříku trestů, bude to plus pro vás. Nicméně úřad si ho může z rejstříku trestů vyžádat za vás.
Na živnostenském úřadě, který má zároveň status tzv. Centrálního registračního místa (CRM), zaplatíte tisícikorunový poplatek za vydání živnostenského listu a vyplníte desetistránkový formulář. Živnost máte založenou, na další úřady už není třeba chodit.
Přihlášky k nejrůznějším daním na finančním úřadě, k placení sociální pojištění na příslušné Okresní správě sociálního zabezpečení, či přihlášení k placení zdravotního pojištění u příslušné zdravotní pojišťovny jsou součástí několikabarevného jednotného registračního formuláře. Úředníci v registračním místě je příslušným úřadům rozešlou do pěti dnů za vás.
Dosavadní zkušenosti potvrzují, že využitím Centrálních registračních míst, se dá při jednom ohlášení živnosti
ušetřit až jeden pracovní den. „Centra vznikla proto, abychom přenesli některé povinnosti podnikatelů na úředníky,“ říká Karel Machotka, ředitel odboru podnikatelského prostředí Ministerstva průmyslu a obchodu. Adresář
všech 242 CRM je zveřejněn na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu (
www.mpo.cz). O jejich existenci ovšem zatím podle průzkumů ví jen asi polovina živnostníků.
„S chystanou novelou živnostenského zákona, nejspíš v polovině roku 2008, bude jednotný registrační formulář výrazně jednodušší než dosud. Zatím jeho podobu schválila vláda, nyní musí projít parlamentem a senátem,“ říká Karel Machotka z Ministerstva průmyslu a obchodu.
Toto zjednodušení přinese další úsporu času i odstranění zbytečných duplicit a chyb. Cílem je, aby budoucí podnikatelé nemuseli vyplňovat spoustu papírových formulářů. „Chceme, aby v nejbližší budoucnosti podnikatelé již jen kontrolovali správnost informací doplněných do elektronického systému. Všechny údaje již v registrech zaznamenané budou mezi sebou ověřovat jen úředníci. Podnikatelé tak nebudou muset znovu dokládat to, co již úřadům dříve oznámili,“ vysvětluje Machotka.
Centrální registrační místa se začínají stávat také součástí programu CzechPoint, který letos odstartoval ministr vnitra Ivan Langer. Tedy myšlenky vybudovat po celé republice dostatečné množství kontaktních míst, kde mohou lidé na počkání získat ověřené výpisy z centrálních registrů.
Do programu CzechPoint se zapojila také Česká pošta a Hospodářská komora.
Pro výpis z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku a živnostenského rejstříku už není třeba chodit na příslušné úřady, ale stačí využít poštovní přepážky a pobočky Hospodářské komory.
„Lidé mohou získat ověřené výpisy z obchodního a živnostenského rejstříku, stejně jako výpis z katastru nemovitostí nyní na 75 kontaktních místech České pošty www.cpost.cz.
V ostatních pobočkách je možné o vystavení ověřených výpisů požádat a do pěti dnů zašleme patřičný doklad na adresu žadatele doporučeným dopisem,“ přibližuje Dita Václavíková, tisková mluvčí České pošty. Do konce roku 2008 pošta plánuje, že na počkání bude službu poskytovat 2000 poštovních přepážek v celé republice.
Největší zájem mají nyní lidé především o výpisy z katastru nemovitostí, které získalo prostřednictvím pošty již 18 tisíc žadatelů. Chodit na poštu pro výpis z živnostenského rejstříku se podle Dity Václavíkové teprve živnostníci učí, nicméně o výpisy na poště roste zájem s každým měsícem.
Podle informací Marie Plívové, mluvčí Hospodářské komory, mohou živnostníci a podnikatelé získat ověřené výpisy z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku a živnostenského rejstříku také na pobočkách Hospodářské komory, a to ve všech krajích. Kontaktní místa ověřovatelských kanceláří jsou zveřejněna na webových stránkách www.komora.cz.
Sdílejte článek, než ho smažem