Jak udělat z dobrého úmyslu nepoužitelnou věc, ukazuje nové pravidlo ohledně vracení kreditu. Mělo posílit postavení spotřebitelů, ale mobilní operátoři takovou pomoc prakticky zablokovali.
Novela zákona o elektronických komunikacích od začátku letošního dubna kromě jiného nařizuje operátorům, aby nově vraceli případný nevyčerpaný kredit, pokud o to klient do 30 dnů od vypovězení smlouvy požádá – tedy při přenosu čísla předplacené karty ke konkurenci.
V podobných situacích totiž spotřebitelé přicházeli řádově o desítky až nižší stovky korun. Pro operátora to byl v součtu slušný bonus.
Jenže velká část těchto peněz se k lidem ve skutečnosti nedostane ani po novele. Zákon totiž operátorům umožnil, aby takovou službu zpoplatnili, pokud to předem uvedou ve svých podmínkách. Zpoplatnění musí odpovídat skutečným nákladům, které operátorovi kvůli vrácení zůstatku prokazatelně vznikly.
Český telekomunikační úřad teď upozornil, že všichni tři největší operátoři možnost zpoplatnění využili. A poplatky nejsou zrovna nízké. Úřad, který nad činností operátorů dohlíží, proto chce jejich výši prověřit.
Nejvíc si účtuje společnost O2, a to 199 korun. Vodafone chce 149 korun a T-Mobile 118,95 koruny. Poplatek ve výši 198 korun má i virtuální operátor Tesco Mobile, naopak třeba konkurenční Sazka mobil od dubna sazebník neměnil a nový poplatek nezavedl.
Například operátor Vodafone však argumentuje tím, že částka 149 korun pokrývá jenom část nákladů spojených s vrácením kreditu.
„Jde například o poplatek za provedení platby (v případě převodu složenkou) a zejména náklady na interní zpracování žádosti. Předplacené karty jsou anonymní, proto musíme prověřit, komu vlastně budeme proplacený kredit posílat a zda jde opravdu o oprávněnou osobu. Toto ověření je důležité mimo jiné jako prevence proti praní špinavých peněz, ověření nám ukládá zákon. Neznáme vlastníka předplacené karty, což by umožnilo z anonymního prostředí převádět na konkrétní osoby s pomocí pár SIM karet značné částky,“ vysvětluje Ondřej Luštinec, mluvčí Vodafonu.
„Vrácení kreditu není plně automatizovaný proces. Náklady reprezentují cenu práce zaměstnanců, kteří se na vyřízení žádosti podílejí, ať už se jedná o evidenci žadatele, vyřízení platby nebo kontrolu DPH,“ říká Jiří Janeček z tiskového oddělení T-Mobile. Podle něj také není pravda, že by T-Mobile poplatek zavedl nově. „Výše poplatku se v posledních minimálně pěti letech neměnila," dodává.
Dubnová novela umožnila především snazší změnu operátora. Výrazně snížila nebo i zcela zrušila pokuty za výpověď smlouvy se závazkem, zrychlila přenos čísla ke konkurenci a nechává celý proces na novém operátorovi. Změny platí i pro dříve uzavřené smlouvy.
Čtěte podrobnosti: Operátora už změníte snadněji. Musí vrátit i kredit
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 5. 2020 12:32, zákazník = ovce na oholení
Asi jako když vám přijde z penzijní pojišťovny informace, že vám dluží 180 Kč, takže si je máte přijít na pobočku vyzvednout, za což vám bude naúčtován poplatek 59 Kč. Ovšem pokud byste je chtěli poslat na účet, musíte o to požádat notářsky ověřenou písemnou žádostí.
V této zemi přežívá rakousko-uherská byrokracie okořeněná o totální neúctu k zákazníkovi.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
23. 5. 2020 17:10, czhunter
Finančním poradcem jsem se chtěl stát minimálně od doby, kdy jsem viděl filmeček Rada nad zlato.
Ne ... vlastně nechtěl.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.