Ministerstvo pro místní rozvoj nabádá lidi, aby byli obezřetní při nákupu dovolené. Pořadatelem zájezdu může být pouze cestovní kancelář. Cestovní agentura může prodej zájezdu pro cestovní kancelář zprostředkovat, není však oprávněna zájezdy pořádat.
Jen v případě koupě zájezdu pořádaného cestovní kanceláří bude zákazník požívat vysoké úrovně ochrany. Je například zajištěn jeho návrat zpět do vlasti v případě úpadku cestovní kanceláře, nebo že budou zákazníkům vráceny všechny vložené finance a že cestovní kancelář zákazníkovi pomůže v případných nesnázích,“ upozorňuje ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Zájezd si může zákazník od cestovní kanceláře zakoupit dvěma způsoby, a to buď koupí zájezdu přímo od cestovní kanceláře, která je pořadatelem zájezdu, nebo koupí zájezdu prostřednictvím cestovní agentury. Pro oba případy platí, že zákazník musí být, než si zájezd závazně objedná, nebo před uzavřením smlouvy o zájezdu, informován o způsobu zajištění pro případ úpadku.
Vyžadujte proto po prodejci, aby vám před koupí zájezdu předal standardizovaný formulář, v němž jsou všechny potřebné informace a údaje o pořadateli zájezdu,“ říká ministerská mluvčí Veronika Vároši.
Podle ní by si měl každý v seznamu cestovních kanceláří, který vede ministerstvo pro místní rozvoj, ověřit, že pořadatel vybraného zájezdu je cestovní kanceláří a že tato cestovní kancelář má splněny všechny požadavky vztahující se k zajištění pro případ svého úpadku. Smlouva o zájezdu musí být vždy uzavřena jménem cestovní kanceláře, která zájezd pořádá.
Tip: Chcete dovolenou, šéf je proti. Na co máte nárok?
Cestovní kanceláře si podle ministerstva mají lidé ověřovat i jinak. „Doporučujeme, aby si spotřebitelé před výběrem cestovní kanceláře ověřili její důvěryhodnost, např. prostřednictvím uživatelských hodnocení jiných zákazníků. Stejně tak je vhodné vyhledat si před podpisem smlouvy nezávislé informace a hodnocení hotelů nebo dalších služeb, které jsou součástí zájezdu,“ říká Vároši.
Pokud si pro svou dovolenou zvolíte zájezd organizovaný zahraniční cestovní kanceláří, požádejte rovněž o doklad o pojištění proti úpadku, případně jeho ekvivalent (např. bankovní záruka), vydaný v zemi původu cestovní kanceláře,“ dodává mluvčí.
V případě, že zájezd nesplňuje podmínky sjednané ve smlouvě, je vhodné služby reklamovat již na místě u delegáta cestovní kanceláře a požadovat nápravu. Není-li přesto náprava zjednána, lze služby reklamovat u cestovní kanceláře i po návratu.
V případě sporu o oprávněnost reklamace se lze s žádostí o mimosoudní řešení spotřebitelského sporu obrátit na Českou obchodní inspekci, v případě cestovních kanceláří z jiných evropských států pak na Evropské spotřebitelské centrum,“ upozorňuje Vároši.
Sdílejte článek, než ho smažem