Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak zavést bezproblémové parkování a nepodmíněný příjem jednou ranou

| rubrika: Komentář | 30. 9. 2016 | 18 komentářů
Jednoduše: nahradit parkovací socialismus parkovacím trhem.

V srpnu se rozšířily modré zóny po Praze 5 a 6, v září po Praze 3, v říjnu bude následovat Praha 8 a příští rok zavede rezidentní parkování v bílých zónách i Brno-střed. Vyhrazení ulic pro auta lidí s trvalým bydlištěm je politicky geniální. Nejvíc totiž zabolí cizáky, kteří zastupitelstvo nevolí; voliči naopak ocení, když jejich ulice konečně přestanou sloužit jako odkladiště vozů původně parkujících v těch čtvrtích, které zóny zavedly dřív. V důsledku ale rezidentní parkování komplikuje pohyb po městě všem motoristům: za snazší parkování ve vlastní čtvrti se platí obtížnějším parkováním všude jinde. A každá cesta má dva konce.

Dá se parkovací tragédie obecní pastviny, ústící v dlouhé kroužení ulicemi a hledání volného místa, řešit nějak jinak než zónami pro rezidenty? Dá: parkování na ulicích, alespoň těch věčně přetížených, zpoplatnit. Všem, bez ohledu na trvalé bydliště.

Anketa

Když se vracíváte večer z práce, zaparkujete v pohodě?

Aby místa neblokovali ti, kteří auto zas tak moc nepotřebují

Že je to technická utopie? Není. V éře mobilních plateb to jde zařídit i bez nákladného vztyčování a opečovávání parkovacích automatů co padesát metrů.

Že je to ždímání rezidentů? Nemusí být. Parkování lze nacenit podobně degresivně jako cestování hromadnou dopravou: že hodina stojí třicet korun, ještě neznamená, že rok musí stát čtvrt milionu. Může to být pět, deset, patnáct tisíc.

Tady je prostor pro první kouzlo, které by motoristům ušetřilo čas a nervy: cenu parkování lze měnit tak, aby ulice nebyly ve špičkových časech úplně plné, ale téměř plné. Tedy odradit od cesty autem toho člověka, pro kterého zrovna teď cesta není zase tak důležitá, aby v cíli nechal dejme tomu stokorunu, a ušetřit tak místo pro toho, kdo má naléhavější poslání. Vyžadovalo by to dlouhý sběr dat a ladění, ale výsledkem by bylo parkování bez stresu (a zbytečných emisí).

Ulice patří všem. Tak ať na nich všichni vydělávají

Že je to antisociální? Předně je nutné připomenout, že přesně takhle funguje trh s bydlením. Pokud z něj někdo vypadne, hrozí mu, že umrzne; pokud někdo vypadne z nově vytvořeného trhu s parkováním, prostě bude cestovat jinak. Mrzuté, ale ne tolik, jako umrznutí.

To ale samo o sobě námitku, že je systém antisociální, samozřejmě nevyvrací. Pro chudé důchodce nebo mladé rodiny může být tržní cena parkování nedostupná, a přitom auto můžou potřebovat víc, než někdo, komu patří pět činžáků. I to se ale dá řešit. Lze se ostatně inspirovat trhem s bydlením: stejně jako jsou sociální byty pro potřebné, je možné pro potřebné vyhradit i parkování. Parking first.

Zároveň se otevírá prostor pro druhé kouzlo, díky kterému by ze zpoplatnění parkování těžili úplně všichni, včetně místních politiků. Totiž: rozdělit poplatky zpátky obyvatelům městské části jako skromnou formu nepodmíněného základního příjmu. Z hausnumer vychází, že by to mohlo být několik tisíc korun ročně, za které by si lidi mohli koupit tramvajenku, umořit jimi část poplatků za parkování, anebo si na jeden krásný večer objednat trpasličí estrádu.

Anketa

Zpoplatnit ulice podle Kašpárka?

Námitku můžeme taky obrátit: antisociální je, když se obce (a tedy občané) připravují o bezpracný příjem z vlastního majetku, za jehož využívání se dnes platí tím nejcennějším, totiž časem při hledání volného místa. Těch školek, co by se za to… atd.

Že je navržený systém levicový? V této základní podobě vůbec ne: to jen ironií osudu zrovna politici z pravicových stran prosazují automobilový socialismus, který v ulicích velkých měst ústí v problémy, v jaké tak socialismus ústívá. Navržený systém je především tržní.

Levicovou, zelenější variantu si ovšem můžeme představit: je možné odpustit poplatky sdíleným vozům, zvýšit dlouhodobé předplatné hummerům nebo rozdávat výnosy v lokálních měnách, aby lidé podpořili místního zelináře místo KFC. (Osobně by se mi víc zamlouval jednodušší, nevýchovný model.)

Přemýšlím nad tím už dlouho a opravdu, ale opravdu jsem ještě nepřišel na to, proč bych neměl dostat Nobelovku za ekonomii.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+60
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 9. 2016 11:31, kodiak medvěd

Celá myšlenka rezidenčních parkovacích zón je na hlavu postavená. O co opírá rezident své výsostné právo na výhradu parkování na veřejném prostranství? O to, že v daném místě bydlí? No a co? Patří mu snad to veřejné prostranství? Nikoli, je veřejné. Pořídil sis bydlení bez parkovacího místa nebo garáže? No to máš smůlu, na veřejném prostranství buď místo najdeš nebo nenajdeš. Třeba se lidi časem naučí vybírat si bydlení podle toho, jestli je k němu parkování a ne podle toho, jestli má dvoumetrový balkon do zaplivaného dvorku. A nebo si na tom dvorku uklidí a budou parkovat na svém.

Reagovat

 

+79
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 9. 2016 15:35, sony

Řidiči by měli pochopit, že žádná parkovací místa nejsou nafukovací. Co třeba vybírat parkovací poplatky formou paušálu? Mohl by být součástí jiné úhrady, např. povinného ručení a byl by omezen na jedno místo pro domácnost a jedno místo pro zaměstnance,lišil by se výší podle velikosti obce a místo by mělo být trvale označeno. "Cizáci" by měli smůlu, na ně by se dostalo jenom na soukromých parkovištích, která by patřila např. obchodním domům, nemocnicím, úřadům, průmyslovým objektům a jiným podnikům, případně by je zřizovaly obce a cenu by si regulovali sami.

Reagovat

 

-28
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

10. 10. 2016 | 9:04 | vch

Jako zavést parkovací daň? Ono je těch daní málo. více

7. 10. 2016 | 12:43 | Omasta

To jen vy tady špekulujete, jak to zpoplatnit líp. Normální myslící rezident začne uvažovat, zda by spolu s ostatními sousedy nemohl postavit vícepatrové parkovací místa ve dvoře. Bohatší spoluobčané začnou uvažovat o místě,...více

7. 10. 2016 | 12:26 | Omasta

Právě, že teprve teď po zpoplatnění parkovacích míst nastaly vhodné podmínky pro investory, aby vybudovali hromadné parkovací budovy. Anebo aby si majitelé domů vybudovali parkovací prostory v domech, protože nyní už jim...více

7. 10. 2016 | 12:26 | Omasta

Právě, že teprve teď po zpoplatnění parkovacích míst nastaly vhodné podmínky pro investory, aby vybudovali hromadné parkovací budovy. Anebo aby si majitelé domů vybudovali parkovací prostory v domech, protože nyní už jim...více

5. 10. 2016 | 13:26 | Ondřej Tůma

Poplatky 130* miliard korun ročně, které řidiči a provozovatelé aut odvedou státu výhradně na věcech spojených s provozem automobilů, jsou vám málo?
*Stát si vezme: - 112 miliard Kč ročně na DPH a SD na PHM (CSS a...
více

Oblíbená témata

auto, bydlení, parkování

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK