Jančurova kouzelná krabička taxikáře neumravní
24. 1. 2014 | Michal Kašpárek | 16 komentářů

Taxametry s turbem nejsou problém technický, ale společenský. Proto bacha na koumáky s „geniálním řešením“.
Pražák, který se vrací taxíkem z baru třikrát týdně, v tom nejspíš dovede chodit. Jenže naprostá většina lidí využívá taxislužbu svátečně, když už není zbytí. I když jde o mimořádný výdaj, nemusíte se nechat obrat. Totéž platí pro mimopražské, kteří do metropole zavítají pomálu. Jak neutratit za taxík v hlavním městě majlant? Poradíme.
Komu na útratě nezáleží a klidně se nechá oškubat, ať mávne na taxík na ulici a pozdraví cizí řečí. Neznalý turista je pro nepoctivého taxikáře ideální kořist. Taxikář „z ulice“ má navíc vůbec největší manévrovací prostor, když vás chce obrat. Cestu nikdo další nemonitoruje, taxikáře nikdo nehlídá. Platit by měla cena na dveřích, dá se s ní ale fixlovat. Stejně jako s taxametrem. A najde se dost nepoctivců, kteří to dělají.
Proto taxíka radši volejte přes dispečink – číslo na solidní a prověřenou taxislužbu byste měli mít preventivně uložené v mobilu. Výhod je dost. Auto si objednáte na konkrétní místo a čas. Předem víte, za jaké ceny taxislužba jezdí. Dispečer by už při objednávce měl na vyžádání aspoň orientačně říct, na kolik cesta vyjde. Pohyb objednaných aut je monitorován, když budete chtít službu reklamovat, půjde to snáz. A když v autě něco zapomenete, budete mít větší šanci se věci dopátrat.
Příznivci moderních technologií to mají ještě snazší. K mání je několik šikovných mobilních aplikací. Například Liftago – jednoduše zadáte, odkud a kam chcete jet, a potvrdíte stiskem tlačítka. Odešlete tak poptávku nejbližším volným řidičům. V řádu vteřin přicházejí nabídky – vybírat můžete podle ceny, dojezdového času, předešlých hodnocení taxikáře, typu auta nebo třeba možných způsobů platby. Jakmile nastoupíte, ukáže aplikace optimální trasu a zapne kontrolní taxametr. V cíli zaplatíte a v aplikaci řidiče ohodnotíte. Už proto má motivaci poskytnout dobrý servis.
Za otestování stojí i služby WunderCar a Uber.
Nízká sazba za kilometr ještě nemusí znamenat terno. Příklad: jedete po Praze deset kilometrů, tříkorunový rozdíl v sazbě udělá třicet korun. Na zemi je nenajdete, ale cena taxíku jen na tom nestojí. Hlídejte taky nástupní sazbu a cenu za minutu čekání. Platit budete i za čekání v zácpě.
Než se řidič rozjede, musí zapnout taxametr, na kterém zřetelně uvidíte, kolik jste ujeli kilometrů a jak naskakuje cena. Hlídejte, jestli běží normálně a přiměřeně. Turbo na taxametru patří k obvyklým fíglům, jak cenu vyšponovat. Kdo má šikovnou aplikaci, může údaje z taxametru porovnat s realitou změřenou aplikací.
Z Janka Rubeše se během několika měsíců stala hvězda české investigativní novinařiny a persona non grata mezi nepoctivými pražskými taxikáři. Nepíše přitom pro Respekt, Mladou frontu ani Reportér. Jeho seriál Praha vs prachy běží v seznamácké internetové televizi Stream. Nejsledovanější epizoda má sta tisíce přehrání. A další naskakují stejně rychle, jako koruny na taxametru při jízdě z Pařížské.
Řidič je povinen vystavit vám na požádání účtenku z taxametru – na ručně vyplňované doklady z bločku nemusíte přistupovat. Ověřte si podle dokladu, jestli řidič nepřekročil maximální cenu – nástupní sazba je v Praze shora omezena částkou čtyřicet korun, cena za kilometr nesmí přesáhnout dvacet osm korun, za minutu čekání si smí taxikář účtovat nanejvýš šest korun. Na účtence by také měl být uveden název taxislužby a jméno řidiče. Mimo jiné proto, abyste věděli, na koho si případně stěžovat.
Potřebujete taxík z pražského Letiště Václava Havla? Přímo před terminály smějí jen vybrané taxislužby. Jde o prověřené společnosti, na nepoctivce byste narazit neměli. Nabídka ale nemusí být nejlevnější. Klidně můžete postupovat stejně jako jindy. Zavolat na dispečink oblíbené taxislužby nebo porovnat nejvýhodnější nabídky přes mobilní aplikaci. Taxík vás nabere opodál – třeba na expresním parkovišti letiště. I na letišti samozřejmě platí, že byste neměli kývnout na pokoutné nabídky verbířů z ulice, číhat můžou i v okolí terminálů.
Když se vás bude snažit taxikář obrat, vytočte linku 156 a přivolejte k incidentu městskou policii. Když řidič ujede a účtenku nedá, zapamatujte si registrační značku, případně aspoň název taxislužby, který bývá uveden na autě.
Pokud jste předraženou cenu už zaplatili, můžete podat podnět ke kontrole České obchodní inspekci nebo podat stížnost na provozovatele taxíka příslušnému živnostenskému úřadu nebo magistrátu. Potřebovat budete kromě SPZ auta taky účtenku z taxametru nebo jiné důkazy – nahrávku, svědka. Příslušné orgány můžou řidiči udělit sankci, ale nepomůžou vám k penězům, o které vás okradl. Těch byste se museli domáhat u soudu, což je zdlouhavé a dost možná se to ani nevyplatí. Důkazní břemeno navíc bude ležet na vás.
Tím spíš důkladně zvažujte, do kterého taxíku nastoupíte.
Jakou cenu má vaše nemovitost?
Získejte na pár kliknutí jediná certifikovaná data o realitním trhu a rozhodujte se na základě správných informací.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 7. 2015 8:57, Zlatý Fanouš
Již 40 / čtyřicet / let se dělá v pražské Taxislužbě pořádek a vymýšlejí se různé zkoušky, taxametry, označení a stále nic !!!!! Přitom všude ve Světě je to dávno vyřešené a funguje to !!!!!! Za nepoctivost, musí následovat odebrání licence a bude pořádek !!!!! To musí ale někdo takto řešit a né vymýšlet nesmysly !!!!!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
14. 7. 2015 1:32, jezevec
neskutečná sbírka hovadin.
jak je to doopravdy?
1) cena se dohaduje předem a při nastoupení. tím je cena sjednaná, okradení vyloučeno, taxametr netřeba. nezajímá vás čekačka zácpy ani vlezné.
2) účtenka tím pádem též netřeba (sorry andreji)
3) s ohledem na (1) se nemusíte bát mávnout. naopak. často chytnete zoufalce, co už půl hodiny marně krouží, nebo "lítací" tágo bez štaflu a dispečinku které samozřejmě je o tohle levnější.
článek psal někdo kdo jezdí taxlem jednou za rok ... zavolat na tágo měšťáky, svatá prostoto!!!
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.