Jančurova kouzelná krabička taxikáře neumravní

| rubrika: Komentář | 24. 1. 2014 | 16 komentářů
Taxametry s turbem nejsou problém technický, ale společenský. Proto bacha na koumáky s „geniálním řešením“.

Radim Jančura našel zbraň proti podvádějícím taxikářům: celostátní satelitní sledování. Zprávě nechybí oblíbený podnikatel-kritik poměrů, chytrá technologie ani vděčný problém, takže tři palce nahoru. Nebo ne?

Za mě tři palce dolů. Za prvé: jak mám velké srdce, tak v něm pro lidi napálené taxikáři není místo. Drtivá většina klientů se řadí do střední a vyšší třídy a na těch několika desítkách nebo stovkách korun nevykrvácí. Všichni jsou svéprávní a můžou se na cenu zeptat dopředu, vygooglovat si osvědčený dispečink, a když se budou hodně strachovat, zapnout si v mobilu kontrolní aplikaci. Jízda taxíkem je služba jako jakákoliv jiná — proto taky stejně jako jakékoliv jiné podnikatele hlídá taxikáře obchodní inspekce. Jestli to v praxi nedělá, hledejme příčinu. Nevymýšlejme extra ochranu někoho, kdo už má několik jednoduchých možností, jak si pohlídat, že bude platit regulovanou cenu.

Anketa

Už vás natáhl taxikář?

Centrální mozek s vrozenou obrnou

Druhý palec jde dolů za samotné technické provedení, které vypadá jednoduše — ale není. Město je živý organismus a nejkratší cesta nebývá vždy ta nejrychlejší, občas dokonce není průjezdná vůbec. Jak budou úředníci při zpětných kontrolách zjišťovat, jestli byl tady opravdu zablokovaný sjezd a onde kolona? Povedou si taxikáři knihu překážek?

Jančura se na sledovací systém dívá ryze technicky: bude prý stát jen několik desítek milionů, které padnou na počítačové servery. Omyl: počítač sám nikomu pokutu nenapaří. Úředníci se budou s taxikářem hodiny přetahovat nad tím, proč před měsícem nejel od Wilsonova nádraží na Ruzyni Strahovským tunelem, ale přes Letnou.

Samotné desítky milionů za techniku jsou pak podhodnocená cena: jen v Praze má koncesi 4500 lidí a sledovací zařízení by potřeboval každý jeden z nich. Zaplatí systém taxikáři samotní, a tedy zase jejich zákazníci, nebo stát, čili i ti, kteří taxíkem vůbec nejezdí? Nevíme. Jednu ze dvou špatných možností vybere až Jančurův návrh zákona.

Anketa

Je v pořádku, že se regulují ceny za taxislužby?

Udělátka versus vekslácká mentalita

Zatímco u dopravního magnáta se záliba v technických „řešeních“ ještě dá pochopit, tragické je, že tohle myšlení přejímají i média a úřady. Ignorují širší obrázek a skutečné problémy — protože to znamená vidět spoušť, kterou nemůže vyléčit naládování dat do cé-em-el.

Problém nejsou samotné taxametry s turbem. Problém je vekslácká mentalita lidí, kteří tu podnikají a pracují ve službách. Problém je neschopnost obchodní inspekce hlídat stávající pravidla — ať už za to může korupce, lenost, nebo naopak podstav. Problém je pasivita zákazníků: zdrbat brigádnici v kavárně kvůli špatné velikosti kávy umí kdekdo, ale taxikářům přirážky očividně procházejí.

Další problém je zdražování hromadné dopravy a rušení spojů, čemuž média věnují zhruba stejný prostor jako šidícím taxikářům. (Nepochopitelně: nepoměr přepravených „člověkokilometrů“ je obrovský.) Pokrytecké magistráty lidem s nízkým příjmem vzkazují: postarejte se, jak umíte, jezděte třeba na kole. Lidem s nadprůměrnými příjmy zatím garantují, že budou na letiště nebo z restaurace cestovat za ceny nižší než tržní. Často dokonce levněji než ve srovnatelných evropských městech. Auta i benzin přitom stojí všude stejně a jediné, na čem se dá ušetřit, jsou tak lidé — takže pak taky dostanete to, co si zaplatíte. Bude to v teplákách a o Kantově mravním zákonu to nikdy neslyšelo.

Neznamená to, že je vše marné a stát a úřady by měly složit ruce do klína. Vyzkoušet se dá spousta věcí. Od posílení kontrol, přes zmírnění cenových regulací a uvolnění pravidel pro gastarbeitery, až po navýšení investic do městské dopravy, aby jízda taxíkem nebývala tak často jedinou možnou volbou.

Šizení zákazníků je ale problém složitý, rozlezlý a tak trochu náš všech. Nemůžete čekat, že by šel vyřešit přes noc, shůry a ještě kouzelnou krabičkou. I kdyby ji vynalezl Podnikatel roku 2005.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+77
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 1. 2014 8:17, Pavel F.

Autor je naprosto mimo. Nerozlišuje mezi okrádáním a nabídkou. Problém nevidím v cenách, pokud taxikář (jestli to cenová regulace dovolí) nabídne 99,- Kč/km a najde si své zákazníky, tak je to v pořádku. Pokud ale nabídne svoji službu za 25,- Kč/km a na konci cesty stojí 1km třeba 150 Kč, tak to je okrádání a to v pořádku rozhodně není. A proti tomuto Jančura bojuje a za to má můj palec nahoru.

+94
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 1. 2014 12:29, pb.

To nikomu není nápadné, že taxikář potřebuje licenci, regulace je zde už nyní vyšší, než jinde, a volá se po dalších kontrolách, kouzelných krabičkách a vyšších postizích a stejně nikdo nevěří, že to něco vyřeší?

Řekněte mi, který normální člověk by se pouštěl do podnikání v takovém prostředí? Akorát magor.

Zrušte regulaci, licence, přestaňte dávat nesmyslné pokuty za banální prohřešky (chybějící účtenka) a jsem přesvědčen, že za pár let dnešní problémy s taxikáři zmizí...

-27
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.