Jančurova kouzelná krabička taxikáře neumravní

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 24. 1. 2014 | 16 komentářů
Taxametry s turbem nejsou problém technický, ale společenský. Proto bacha na koumáky s „geniálním řešením“.
Jančurova kouzelná krabička taxikáře neumravní

Radim Jančura našel zbraň proti podvádějícím taxikářům: celostátní satelitní sledování. Zprávě nechybí oblíbený podnikatel-kritik poměrů, chytrá technologie ani vděčný problém, takže tři palce nahoru. Nebo ne?

Za mě tři palce dolů. Za prvé: jak mám velké srdce, tak v něm pro lidi napálené taxikáři není místo. Drtivá většina klientů se řadí do střední a vyšší třídy a na těch několika desítkách nebo stovkách korun nevykrvácí. Všichni jsou svéprávní a můžou se na cenu zeptat dopředu, vygooglovat si osvědčený dispečink, a když se budou hodně strachovat, zapnout si v mobilu kontrolní aplikaci. Jízda taxíkem je služba jako jakákoliv jiná — proto taky stejně jako jakékoliv jiné podnikatele hlídá taxikáře obchodní inspekce. Jestli to v praxi nedělá, hledejme příčinu. Nevymýšlejme extra ochranu někoho, kdo už má několik jednoduchých možností, jak si pohlídat, že bude platit regulovanou cenu.

Anketa

Už vás natáhl taxikář?

Centrální mozek s vrozenou obrnou

Druhý palec jde dolů za samotné technické provedení, které vypadá jednoduše — ale není. Město je živý organismus a nejkratší cesta nebývá vždy ta nejrychlejší, občas dokonce není průjezdná vůbec. Jak budou úředníci při zpětných kontrolách zjišťovat, jestli byl tady opravdu zablokovaný sjezd a onde kolona? Povedou si taxikáři knihu překážek?

Jančura se na sledovací systém dívá ryze technicky: bude prý stát jen několik desítek milionů, které padnou na počítačové servery. Omyl: počítač sám nikomu pokutu nenapaří. Úředníci se budou s taxikářem hodiny přetahovat nad tím, proč před měsícem nejel od Wilsonova nádraží na Ruzyni Strahovským tunelem, ale přes Letnou.

Samotné desítky milionů za techniku jsou pak podhodnocená cena: jen v Praze má koncesi 4500 lidí a sledovací zařízení by potřeboval každý jeden z nich. Zaplatí systém taxikáři samotní, a tedy zase jejich zákazníci, nebo stát, čili i ti, kteří taxíkem vůbec nejezdí? Nevíme. Jednu ze dvou špatných možností vybere až Jančurův návrh zákona.

Anketa

Je v pořádku, že se regulují ceny za taxislužby?

Udělátka versus vekslácká mentalita

Zatímco u dopravního magnáta se záliba v technických „řešeních“ ještě dá pochopit, tragické je, že tohle myšlení přejímají i média a úřady. Ignorují širší obrázek a skutečné problémy — protože to znamená vidět spoušť, kterou nemůže vyléčit naládování dat do cé-em-el.

Problém nejsou samotné taxametry s turbem. Problém je vekslácká mentalita lidí, kteří tu podnikají a pracují ve službách. Problém je neschopnost obchodní inspekce hlídat stávající pravidla — ať už za to může korupce, lenost, nebo naopak podstav. Problém je pasivita zákazníků: zdrbat brigádnici v kavárně kvůli špatné velikosti kávy umí kdekdo, ale taxikářům přirážky očividně procházejí.

Další problém je zdražování hromadné dopravy a rušení spojů, čemuž média věnují zhruba stejný prostor jako šidícím taxikářům. (Nepochopitelně: nepoměr přepravených „člověkokilometrů“ je obrovský.) Pokrytecké magistráty lidem s nízkým příjmem vzkazují: postarejte se, jak umíte, jezděte třeba na kole. Lidem s nadprůměrnými příjmy zatím garantují, že budou na letiště nebo z restaurace cestovat za ceny nižší než tržní. Často dokonce levněji než ve srovnatelných evropských městech. Auta i benzin přitom stojí všude stejně a jediné, na čem se dá ušetřit, jsou tak lidé — takže pak taky dostanete to, co si zaplatíte. Bude to v teplákách a o Kantově mravním zákonu to nikdy neslyšelo.

Neznamená to, že je vše marné a stát a úřady by měly složit ruce do klína. Vyzkoušet se dá spousta věcí. Od posílení kontrol, přes zmírnění cenových regulací a uvolnění pravidel pro gastarbeitery, až po navýšení investic do městské dopravy, aby jízda taxíkem nebývala tak často jedinou možnou volbou.

Šizení zákazníků je ale problém složitý, rozlezlý a tak trochu náš všech. Nemůžete čekat, že by šel vyřešit přes noc, shůry a ještě kouzelnou krabičkou. I kdyby ji vynalezl Podnikatel roku 2005.

Michal Kašpárek

Autor článku Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 vede web Finmag.cz a edituje tištěný Finmag. Každý pátek posílá... Další články autora.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+77
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 1. 2014 8:17, Pavel F.

Autor je naprosto mimo. Nerozlišuje mezi okrádáním a nabídkou. Problém nevidím v cenách, pokud taxikář (jestli to cenová regulace dovolí) nabídne 99,- Kč/km a najde si své zákazníky, tak je to v pořádku. Pokud ale nabídne svoji službu za 25,- Kč/km a na konci cesty stojí 1km třeba 150 Kč, tak to je okrádání a to v pořádku rozhodně není. A proti tomuto Jančura bojuje a za to má můj palec nahoru.

+94
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 1. 2014 12:29, pb.

To nikomu není nápadné, že taxikář potřebuje licenci, regulace je zde už nyní vyšší, než jinde, a volá se po dalších kontrolách, kouzelných krabičkách a vyšších postizích a stejně nikdo nevěří, že to něco vyřeší?

Řekněte mi, který normální člověk by se pouštěl do podnikání v takovém prostředí? Akorát magor.

Zrušte regulaci, licence, přestaňte dávat nesmyslné pokuty za banální prohřešky (chybějící účtenka) a jsem přesvědčen, že za pár let dnešní problémy s taxikáři zmizí...

-27
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Taxikář nevytiskl účtenku. Obří pokuta platí, řekl soud

19. 1. 2014 | Petr Kučera | 11 komentářů

Taxikář nevytiskl účtenku. Obří pokuta platí, řekl soud

Pokuta ve výši 70 tisíc korun pro pražského taxikáře, který nevytiskl účtenku, definitivně platí. Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud.

Bratislava buduje S-Bahn. Proč to nejde v Praze?

17. 1. 2012 | Luboš Palata | 12 komentářů

Bratislava buduje S-Bahn. Proč to nejde v Praze?

V Berlíně je S-Bahn, „městská železnice“, nejrychlejší a nejpohodlnější způsob dopravy po metropoli. I Bratislava dává levnějšímu S-Bahnu přednost před budováním metra či podzemní tramvaje.... celý článek

Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak

11. 6. 2011 | Martin Vlnas | 10 komentářů

Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak

„Celkem na chod státu přispíváme stovkami milionů korun ročně. Při představě, že třicet procent z toho někdo rozkrade, se mi dělá zle. Pokud to tak půjde dál, jednou uteču a půjdu daně... celý článek

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

4. 6. 2011 | Martin Vlnas | 9 komentářů

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

„Zatím investujeme do charity druhého řádu – veřejné dopravy. Většina toho, co vyděláme, jde teď na vlaky. Věřím ale, že za pět, deset let bychom mohli celý roční zisk odevzdávat na... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.