Podvody při prodejích aut se v novém roce výrazně ztíží. Ministerstvo dopravy totiž od začátku ledna na svém webu zpřístupní databázi, v níž si budou moci lidé, kteří kupují ojeté auto, vyhledat, zda jejich dosavadní majitelé nepřetočili tachometry.
Ministerstvo k tomu použije data, která se zaznamenávají při pravidelných prohlídkách na Stanicích technické kontroly (STK). „K vyhledání bude potřeba VIN vozidla a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkaze,“ uvedl ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný.
Přetáčení tachometrů při prodeji je přitom velkým nešvarem. Výjimečné nejsou ani případy, kdy jsou přetočeny i o statisíce kilometrů.
Jde totiž o velký byznys. „Odhaduje se, že ti, co stáčí tachometry, vydělají jen v Česku ročně na tři miliardy korun. Je to třikrát výnosnější než krádeže aut,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Petr Vomáčka.
Neplatí pro ojetiny z dovozu
Zájemci o koupi ojetého auta ale zatím nebudou moci zjistit skutečný počet ujetých kilometrů u aut, která byla v nedávné době dovezena ze zahraničí, a neprošla tedy v Česku kontrolou na STK. Česko totiž stále plně nevstoupilo do evropského monitorovacího systému Eucaris, který má bránit podvodům s auty.
Podle Pokorného by to ale příliš nepomohlo. Většina států totiž údaje o stavu tachometru při technických kontrolách neeviduje. „V tom jsme v Evropě lídrem,“ podotkl Pokorný. Nicméně už podle něj vyšla evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek, která přikazuje evidovat stav tachometru, a členské státy ji mají splnit do roku 2017. A tato evidence má být součástí systému Eucaris.
Největší problémy s přetáčením tachometrů jsou přitom právě u ojetých aut, dovezených z ciziny. Těch na českém trhu skončí každoročně více než sto tisíc – loni například 126 tisíc.
Jako zpoplatněnou komerční službu to sice jako prověrku nabízejí některé soukromé firmy, ale jejich data nejsou spolehlivá. Oficiální údaje totiž nejsou a musí vycházet z dat, která jim poskytnou například autoservisy.
„Když je auto firemní a je ze zahraničí, máte osmdesátiprocentní pravděpodobnost, že mělo stočený tachometr. Tam auta najezdí v průměru mnohem víc kilometrů než v Česku,“ říká Vomáčka. Právě firmám, které nabízejí zjistit historii vozidla, přitom nová databáze ubere klienty.
V Česku se data z STK sbírají už zhruba devět let. Ministerstvo ale rozhodlo o zveřejnění až nyní. Jejich zpřístupnění přitom nebylo příliš nákladné a nepřesáhlo sto tisíc korun.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
28. 12. 2014 21:45, jezevec
státní systém si bude pamatovat stav tachometru jen z poslední TK? takže podvodník prožene během čtyř dní tři majitele, prostřední z nich tachometr stočí, a všechno je v ažůru? božebože, proč jen pro stát pracují jen pitomci a podvodníci, jako by byl takový problém evidovat podle VIN všechny technické (včetně té dovozní) a všechny majitele.
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.