Tisíce rodičů přitom od letošního ledna přišly o polovinu příspěvku, který začaly čerpat už vloni a s jehož brzkým snížením nepočítaly.
Jestliže rodič začal čerpat příspěvek například v březnu 2010, měl až do letošního listopadu dostávat od státu 7 600 korun měsíčně. Kvůli škrtům ale od ledna 2011 dostává jen polovinu – 3 800 korun, celkově tak může přijít až o 42 tisíc.
Ještě vloni v září přitom ministerstvo práce a sociálních věcí navrhovalo, aby se stávajících příjemců škrty nedotkly. Ve Sbírce zákonů pak zákon vyšel necelé dva měsíce před lednovým snížením. I rodiče, kteří se rozhodli nahradit nečekaný výpadek příjmů přivýdělkem, tedy měli málo času na zajištění práce.
Není jisté, jak by rozhodl...
Poslanci ČSSD v prosinci podali Ústavnímu soudu hned tři návrhy na zrušení zákonů, ani v jednom však výslovně nenapadli snížení rodičovského příspěvku i pro stávající příjemce.
Není proto jasné, zda by ústavní soudci rozhodli stejně jako u zpětného zdanění podpory stavebního spoření.
Oba škrty mají několik shodných znaků, týkajících se zejména narušení principu „oprávněného očekávání“.
Na druhou stranu soud nepopírá právo vlády měnit výši různých příspěvků, pokud jde jen o příspěvky „od teď do budoucna“, ačkoliv se takové změny dotknou i stávajících příjemců.
Ústavní soud by tak zřejmě posuzoval, zda veřejný zájem na „zpětné“ změně pravidel byl silnější než požadavek na ochranu právní jistoty občanů.
Celý text si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem