Již po čtvrté zástupci makléřských společností ohodnotí celoroční činnost tuzemských pojišťoven. Komora pojišťovacích makléřů začala ocenění "Pojišťovna roku" udělovat v roce 2000. "Cítili jsme potřebu provést hodnocení pojišťoven v širším měřítku a nějak ho kvantifikovat," vysvětluje zástupkyně Komory pojišťovacích makléřů Alena Vránová.
Inspiraci našli zástupci komory v britském udílení cen "The British Insurance Awards", které vzniklo již v roce 1995 a během deseti let se stalo celosvětově uznávanou "soutěží" pojišťovacích institucí. Pojišťovny soutěží ve dvaceti různých kategoriích, kterými je pokryt celý sektor. Zástupci tuzemské Komory pojišťovacíh makléřů přiznávají, že se mají od britských kolegů stále co učit.
Vyhlášení výsledků se uskuteční 15. 6. 2004 a náš server, který je internetovým partnerem soutěže, vás s výsledky volby "Pojišťovna roku" obratem seznámí! |
A jak tedy vypadá Pojišťovna roku v tuzemsku?
V sedmi kategoriích se letos utká 38 finančních institucí. Anketní lístky zástupci
Komory pojišťovacích makléřů rozeslali 536 registrovaným makléřům, což o 20 % víc než předešlý rok (v prvním ročníku soutěže jich bylo rozesláno 250). Každý rok se stává, že se nevrátí všechny lístky (v loňském roce například vrátilo vyplněný formlulář pouze 113 makléřských firem ze 450 obeslaných, z toho 30 zasílek se vrátilo zpět s nálepkou "adresát nezastižen"). Zástupci komory si to vysvětlují tím, že některé registrované firmy nepodnikají, tedy fungují jako agenti pro jednu či dvě pojišťovny a nemohou tak nic srovnávat. V některých případech se stalo i to, že makléří místo deseti bodů přidělili 11 či 12, takové lístky nelze zařadit.
Výsledek by mohl potenciálním klientům posloužit jako vodítko při výběru pojišťovny.
Co se hodnotí
Kategorie |
Životní pojištění |
Pojištění občanů |
Pojištění motorových vozidel |
Pojištění průmyslu a podnikatelů |
Spolupráce s makléři |
Specializovaný pojistitel |
Pojišťovna roku |
Ne všechny pojišťovny budou bojovat ve všech skupinách, kterých je sedm. Hlavní kategorií je "Pojišťovna roku", která vyjadřuje celkové hodnocení pojišťovny. Soutěží se ovšem i v dalších kategoriích, Životní a úrazové pojištění, Pojištění občanů, Pojištění motorových vozidel, Spolupráce s makléři a Specializovaný pojistitel.
Jednotlivé kategorie odrážejí hlavní oblasti pojistných produktů. V každé z nich odborníci posuzují kvalitu pojistných podmínek, likvidaci pojistných událostí a cenovou úroveň pojistných produktů.
A co si představit pod kategoriemi Specializovaný pojistitel a Spolupráce s makléři? První jmenovaná se vztahuje na specializované druhy neživotního pojištění, právní ochranu a cestovní pojištění. V druhé se zase hodnotí kvalita informování pojišťovnou o nových pojistných produktech, úroveň spolupráce při sjednávání a správě pojistných smluv a platební disciplína.
Hodnotící systém a jeho objektivita
V každé kategorii může makléřská společnost rozdělit maximálně 10 bodů mezi minimálně 3 pojišťovny. Vyšší počet bodů znamená lepší ohodnocení. Protože makléřským firmám platí pojišťovny na základě provizí z uzavřených smluv, jistě se objeví pochybnosti o objektivitě hlasování. "Pro zachování objektivity doporučujeme ve větších makléřských firmách ještě vnitřní hodnocení jednotlivými zaměstnanci či pobočkami a do hlasovacího lístku pak uvést průměry přidělených bodů," uvádí Vránová. "Jeden člověk totiž nemusí mít dostatečné znalosti o všech partnerech firmy nebo každá pobočka může hodnotit pojišťovnu jinak. Pokud se provede hodnocení na každé pobočce zvlášť a pak se to zprůměruje, získáme objektivní výsledek. Navíc je rozdíl mezi agenty, kteří pracují pro jednu pojišťovnu a makléři, kteří pracují pro klienta a s různými pojišťovnami," dodává.
A které pojišťovny se v minulých letech objevily na předních příčkách? Ve většině kategorií se na prvních pěti místech umístily Allianz pojišťovna (profil, názory), Česká Pojišťovna (profil, názory), Generali pojišťovna (profil, názory), Kooperativa (profil, názory) a Pojišťovna České spořitelny (profil, názory). Ty se také utkaly o vítězství v hlavní kategorii Pojišťovna roku. V loňském roce se absolutním vítězem stala Česká pojišťovna, následovaná Kooperativou na druhém a Pojišťovnou České spořitelny na třetím místě. Generali pojišťovna se pak umístila na místě čtvrtém a Allianz pojišťovna na pátém. V roce 2002 bylo umístění obdobné, pouze pořadí na prvních dvou místech bylo opačné, tzn. Kooperativa byla první a Česká pojišťovna druhá.
Co si o soutěži "Pojišťovna roku" myslíte vy? Může klientům pomoct při výběru pojišťovny? Zaručuje podle vás způsob hodnocení makléři objektivitu soutěže?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
1. 6. 2004 12:12, Ivan Špirakus, Komora pojišťovacích makléřů, www.kopm.cz
tak vypadá rychlé čtení .... v textu je "(v prvním ročníku soutěže jich bylo rozesláno 250)." to znamená v roce 2000, kdy počet makléřů byl mnohem menší. 20% je nárůst proti minulému roku, kdy makléřů bylo přes 400.
Velký nárůst počtu registrovaných makléřů v posledních dvou letech je zřejmě v souvislosti s novým zákonem, kdy již registrovaní mají právo podnikat dle starých podmínek až do 30.6.2005.
Řada těchto firem možná nepodniká vůbec, proto ani anketní lístek neposílá. Hodnocení většinou zasílají firmy, které se na trhu aktivně projevují a mají zájem zlepšit stav na trhu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.