Asistenční služby v krizi neškrtáme

Lucie Weissová | rubrika: FINMARKET | 15. 12. 2022
Když se vám na dálnici porouchá auto, povinné ručení na pomoc nepřispěchá. V takové chvíli se hodí kvalitní asistenční služby, za které si však připlatíte až kolem tisícovky ročně. Je o ně v dnešní ekonomiky napjaté době vůbec zájem? A s čím vším umí pomoci? Odpovídá Aleš Zethner z pojišťovny Kooperativa.
Asistenční služby v krizi neškrtáme

Zdroj: Shutterstock

Ekonomická situace není jednoduchá. Jak se to promítá do zájmu o autopojištění? Osekávají klienti například nadstandardní asistenční programy?

Docela překvapivě žádný dopad zatím nezaznamenáváme. Ještě před pár lety byl podíl klientů ochotných si připlatit za lepší asistenci v jednotkách procent, letos je to výrazně přes polovinu. Doba pokročila, dnes už není zvykem v případě poruchy volat souseda, aby vás odtáhl na laně. Roste skupina klientů, kteří pojištění, zejména povinné ručení, nevnímají jen jako nutné zlo předepsané zákonem, ale jako užitečnou službu, která jim pomůže vyřešit všechny nesnáze na cestách. A podle toho si také pojištění vybírají.

Žádnou změnu v chování tedy neregistrujete?

Je pravda, že v posledních měsících narostl počet podvodných jednání. Loni jsme v pojištění motorových vozidel řešili necelých 300 podezřelých případů a podařilo se nám prokázat podvody v hodnotě asi 20 milionů korun. Za polovinu letošního roku jsme byli téměř na shodných číslech jako za celý předchozí rok. V nepříznivé ekonomické situaci, navazující na pandemii, se zjevně víc lidí pokouší získat nějaké prostředky navíc právě touto cestou.

Aleš Zethner

Aleš Zethner
Zdroj: Kooperativa

Ředitel úseku pojištění motorových vozidel v pojišťovně Kooperativa. Kolem aut se pohybuje celý profesní život. Začínal ve výrobním závodě, který dodával náhradní díly světovým automobilkám, několik let strávil u jednoho z největších distributorů náhradních dílů v Česku. Když se přesunul do finančnictví, nejdřív prošel několika manažerskými pozicemi v leasingových společnostech. Do Kooperativy nastoupil v roce 2012. Je ženatý a má tři děti. Kromě zaměstnání se věnuje svým koníčkům – starým automobilům a motorkám.

A co se týče nákladů na pojištění? Zajímají se lidi, jak je snížit?

Část klientů teď samozřejmě řeší, jak náklady na pojištění snížit. Zejména u havarijního pojištění vidíme snahy o rozložení plateb nebo se zajímají o vyšší spoluúčasti. Snižování limitů nebo i změna pojistitele se ale ve výsledku může pěkně prodražit. Podle mě právě obtížnější období života podtrhuje význam dobrého pojištění obecně. To, s čím se v běžné době vypořádáte sami, může být v období krize neřešitelné.

Lidi si tedy nastavují příliš nízké pojistné limity? Například u povinného ručení je přece řeší zákon.

My se u povinného ručení dlouhodobě snažíme propagovat volbu vyšších pojistných limitů, než jsou ty minimální zákonné, tedy 35 milionů. Teď se sice připravuje zvýšení limitu na 50 milionů, ale náklady škod trvale rostou, takže ani překročení takové sumy není při dopravní nehodě vůbec ojedinělé. Rozdíl pak musí uhradit sám řidič a jedná se často o zcela likvidační záležitost. Z mého pohledu je naprostým minimem limit 70 milionů, ale doporučil bych spíš sto milionů a víc.

A u havarijního pojištění, které je zcela dobrovolné?

U havarijního pojištění je to individuální, protože to má krýt případné škody na našem vlastním vozidle nebo třeba jeho odcizení. Záleží tedy na tom, jestli má majitel finanční rezervu na koupi nového vozu, větší opravu, jestli je na jeho provozu každodenně závislý, zda je schopen některých oprav svépomocí a podobně. Oproti povinnému ručení bude hrát roli třeba i stáří auta. Podle logiky čím starší auto, tím nižší limity havarijního pojištění. Nelze jednoduše říci, že od určitého stáří vozu postrádá havarijní pojištění smysl, určitě je ale namístě zvažovat parametry, které mají potenciál snížit pojistné. Například výši spoluúčasti.

A pak jsou tu různé možnosti připojištění v podobě asistenčních služeb. Jak ty se odrážejí na ceně pojištění?

Každý řidič, který si v Kooperativě sjedná povinné ručení, odjíždí alespoň se základním asistenčním programem zajišťovaným společností Global Assistance. Ten je v ceně pojištění. Postačuje nenáročným řidičům pohybujícím se v okolí jedné lokality. Tento balíček zahrnuje základní služby v omezeném rozsahu. Je limitovaný i počtem zásahů ročně. Stále větší část řidičů si proto volí balíčky vyšší, kde si připlácejí v řádu nižších stokorun, případně naši nejvyšší asistenci Max+, za kterou zaplatí něco málo přes tisíc korun ročně.

Co je k tomu vede?

Poměrně velká část vozidel registrovaných v Česku alespoň jednou ročně vyjede do zahraničí. Pro řadu řidičů je auto pracovní nástroj. Jiní zas jezdí docela málo, ale děsí je představa, že by v noci řešili závadu na cestě z dovolené. Asistence Max+ je v mnoha případech, jako je vzdálenost odtahu či délka práce mechanika na silnici, zcela bez limitu, a pokrývá snad všechny nepříjemné situace, které můžou řidiče na cestě potkat. Nabízí bezlimitní asistenci při poruše, havárii, řádění živlu, vandalismu, částečném odcizení. Ale také zapůjčení náhradního osobního vozidla. Nejen v Česku, ale i v zahraničí.

V evropských zemích, které mají zelenokaretní systém, pokrývá Global Assistance asistenční služby skrz síť partnerů. Kromě toho má na Slovensku a v Německu vytvořenou přímou smluvní síť asistenčních partnerů. A například v Chorvatsku, které je tak oblíbené u českých cestovatelů, udržuje v létě i vlastní kapacity.

A konkrétněji? Platím si asistenční program Max+ a auto mi vypoví službu na dálnici. Co se bude dít?

Jakmile kontaktujete naši infolinku, vyrazí k vám odtahové vozidlo, aby vás odtáhlo mimo dálnici. Pokud je závada snadno odstranitelná, například došlo palivo, tak ji na vhodném místě, benzince nebo parkovišti, odstraníme. V opačném případě určíte místo, kam máme auto přemístit, což se bez omezení vzdálenosti stane. Pokud byste potřebovala pokračovat v cestě, bezplatně přistavíme náhradní vozidlo, které můžete využívat sedm dní.

Jak by situace vypadala bez tohoto programu?

Pokud by měl řidič alespoň základní program a nacházel se v Česku, pak by pro něj vyrazilo odtahové vozidlo a odvezlo ho na nejbližší bezpečné místo, jakým je parkoviště, benzínová pumpa, sjezd z dálnice. I v takovém případě můžeme zajistit další odtah vozidla na určené místo, ale řidič by takovou službu musel zaplatit.

Na zahraniční dálnici by to asi bez asistenčního programu bylo ještě složitější.

Mnohem, kompletní náklady pak řidič nese na svých bedrech. Samozřejmě záleží na mnoha detailech, ale obecně lze říci, že cena za odtah v rámci Česka se průměrně pohybuje v řádu vyšších tisíců, zatímco v zahraničí se jedná o nižší desítky tisíc. Ojedinělé ale nejsou ani extrémy, kdy náklady na odtah převýší hodnotu vozidla.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Lucie Weissová

Vystudovala angličtinu a češtinu na Pedagogické fakultě UK. Na mediálních studiích FSV to dotáhla skoro do finále. Začínala jako copywriter a editor v marketingu, nyní si rozšiřuje obzory ve vydavatelství NextPage Media.... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Povinné ručení je levnější než před třemi lety

19. 10. 2022 | redakce Peníze.CZ

Povinné ručení je levnější než před třemi lety

Průměrná cena typického povinného ručení v Česku byla v září 6617 korun ročně, což je o přibližně o 1100 korun méně než před třemi lety. Ukazuje to index, který sestavuje společnost... celý článek

Silné koloběžky musí mít nově povinné ručení

23. 7. 2022 | Jana Divinová | 44 komentářů

Silné koloběžky musí mít nově povinné ručení

Provozovatele elektrických koloběžek a segwayů čeká nová povinnost: pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Naopak elektrokol se unijní směrnice netýká.

Pojištění pro případ války. Připlatili byste si?

21. 4. 2022 | Petr Kučera | 11 komentářů

Pojištění pro případ války. Připlatili byste si?

Více než dvě pětiny obyvatel Česka by mělo zájem o pojištění majetku i pro případ válečných událostí. Ukázal to průzkum společnosti EMA data z konce března na vzorku 1116 lidí ve věku... celý článek

Kdo vlastní pojišťovny a které jsou české. Přehled

28. 3. 2022 | Jana Divinová | 11 komentářů

Kdo vlastní pojišťovny a které jsou české. Přehled

Komu patří pojišťovny v Česku? Projděte si přehled vlastníků a jejich stručnou historii.

Prodáváte auto? Na tohle si dejte pozor

28. 1. 2022 | Lukáš Chytil | 5 komentářů

Prodáváte auto? Na tohle si dejte pozor

Nezbavujte se odpovědnosti tím, že novému majiteli předáte vozidlo, doklady a plnou moc s tím, že on všechno zařídí.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.