Asistenční služby v krizi neškrtáme

Lucie Weissová | rubrika: BrandInsight | 15. 12. 2022
Když se vám na dálnici porouchá auto, povinné ručení na pomoc nepřispěchá. V takové chvíli se hodí kvalitní asistenční služby, za které si však připlatíte až kolem tisícovky ročně. Je o ně v dnešní ekonomiky napjaté době vůbec zájem? A s čím vším umí pomoci? Odpovídá Aleš Zethner z pojišťovny Kooperativa.
Asistenční služby v krizi neškrtáme

Zdroj: Shutterstock

Ekonomická situace není jednoduchá. Jak se to promítá do zájmu o autopojištění? Osekávají klienti například nadstandardní asistenční programy?

Docela překvapivě žádný dopad zatím nezaznamenáváme. Ještě před pár lety byl podíl klientů ochotných si připlatit za lepší asistenci v jednotkách procent, letos je to výrazně přes polovinu. Doba pokročila, dnes už není zvykem v případě poruchy volat souseda, aby vás odtáhl na laně. Roste skupina klientů, kteří pojištění, zejména povinné ručení, nevnímají jen jako nutné zlo předepsané zákonem, ale jako užitečnou službu, která jim pomůže vyřešit všechny nesnáze na cestách. A podle toho si také pojištění vybírají.

Žádnou změnu v chování tedy neregistrujete?

Je pravda, že v posledních měsících narostl počet podvodných jednání. Loni jsme v pojištění motorových vozidel řešili necelých 300 podezřelých případů a podařilo se nám prokázat podvody v hodnotě asi 20 milionů korun. Za polovinu letošního roku jsme byli téměř na shodných číslech jako za celý předchozí rok. V nepříznivé ekonomické situaci, navazující na pandemii, se zjevně víc lidí pokouší získat nějaké prostředky navíc právě touto cestou.

Aleš Zethner

Aleš Zethner
Zdroj: Kooperativa

Ředitel úseku pojištění motorových vozidel v pojišťovně Kooperativa. Kolem aut se pohybuje celý profesní život. Začínal ve výrobním závodě, který dodával náhradní díly světovým automobilkám, několik let strávil u jednoho z největších distributorů náhradních dílů v Česku. Když se přesunul do finančnictví, nejdřív prošel několika manažerskými pozicemi v leasingových společnostech. Do Kooperativy nastoupil v roce 2012. Je ženatý a má tři děti. Kromě zaměstnání se věnuje svým koníčkům – starým automobilům a motorkám.

A co se týče nákladů na pojištění? Zajímají se lidi, jak je snížit?

Část klientů teď samozřejmě řeší, jak náklady na pojištění snížit. Zejména u havarijního pojištění vidíme snahy o rozložení plateb nebo se zajímají o vyšší spoluúčasti. Snižování limitů nebo i změna pojistitele se ale ve výsledku může pěkně prodražit. Podle mě právě obtížnější období života podtrhuje význam dobrého pojištění obecně. To, s čím se v běžné době vypořádáte sami, může být v období krize neřešitelné.

Lidi si tedy nastavují příliš nízké pojistné limity? Například u povinného ručení je přece řeší zákon.

My se u povinného ručení dlouhodobě snažíme propagovat volbu vyšších pojistných limitů, než jsou ty minimální zákonné, tedy 35 milionů. Teď se sice připravuje zvýšení limitu na 50 milionů, ale náklady škod trvale rostou, takže ani překročení takové sumy není při dopravní nehodě vůbec ojedinělé. Rozdíl pak musí uhradit sám řidič a jedná se často o zcela likvidační záležitost. Z mého pohledu je naprostým minimem limit 70 milionů, ale doporučil bych spíš sto milionů a víc.

A u havarijního pojištění, které je zcela dobrovolné?

U havarijního pojištění je to individuální, protože to má krýt případné škody na našem vlastním vozidle nebo třeba jeho odcizení. Záleží tedy na tom, jestli má majitel finanční rezervu na koupi nového vozu, větší opravu, jestli je na jeho provozu každodenně závislý, zda je schopen některých oprav svépomocí a podobně. Oproti povinnému ručení bude hrát roli třeba i stáří auta. Podle logiky čím starší auto, tím nižší limity havarijního pojištění. Nelze jednoduše říci, že od určitého stáří vozu postrádá havarijní pojištění smysl, určitě je ale namístě zvažovat parametry, které mají potenciál snížit pojistné. Například výši spoluúčasti.

A pak jsou tu různé možnosti připojištění v podobě asistenčních služeb. Jak ty se odrážejí na ceně pojištění?

Každý řidič, který si v Kooperativě sjedná povinné ručení, odjíždí alespoň se základním asistenčním programem zajišťovaným společností Global Assistance. Ten je v ceně pojištění. Postačuje nenáročným řidičům pohybujícím se v okolí jedné lokality. Tento balíček zahrnuje základní služby v omezeném rozsahu. Je limitovaný i počtem zásahů ročně. Stále větší část řidičů si proto volí balíčky vyšší, kde si připlácejí v řádu nižších stokorun, případně naši nejvyšší asistenci Max+, za kterou zaplatí něco málo přes tisíc korun ročně.

Co je k tomu vede?

Poměrně velká část vozidel registrovaných v Česku alespoň jednou ročně vyjede do zahraničí. Pro řadu řidičů je auto pracovní nástroj. Jiní zas jezdí docela málo, ale děsí je představa, že by v noci řešili závadu na cestě z dovolené. Asistence Max+ je v mnoha případech, jako je vzdálenost odtahu či délka práce mechanika na silnici, zcela bez limitu, a pokrývá snad všechny nepříjemné situace, které můžou řidiče na cestě potkat. Nabízí bezlimitní asistenci při poruše, havárii, řádění živlu, vandalismu, částečném odcizení. Ale také zapůjčení náhradního osobního vozidla. Nejen v Česku, ale i v zahraničí.

V evropských zemích, které mají zelenokaretní systém, pokrývá Global Assistance asistenční služby skrz síť partnerů. Kromě toho má na Slovensku a v Německu vytvořenou přímou smluvní síť asistenčních partnerů. A například v Chorvatsku, které je tak oblíbené u českých cestovatelů, udržuje v létě i vlastní kapacity.

A konkrétněji? Platím si asistenční program Max+ a auto mi vypoví službu na dálnici. Co se bude dít?

Jakmile kontaktujete naši infolinku, vyrazí k vám odtahové vozidlo, aby vás odtáhlo mimo dálnici. Pokud je závada snadno odstranitelná, například došlo palivo, tak ji na vhodném místě, benzince nebo parkovišti, odstraníme. V opačném případě určíte místo, kam máme auto přemístit, což se bez omezení vzdálenosti stane. Pokud byste potřebovala pokračovat v cestě, bezplatně přistavíme náhradní vozidlo, které můžete využívat sedm dní.

Jak by situace vypadala bez tohoto programu?

Pokud by měl řidič alespoň základní program a nacházel se v Česku, pak by pro něj vyrazilo odtahové vozidlo a odvezlo ho na nejbližší bezpečné místo, jakým je parkoviště, benzínová pumpa, sjezd z dálnice. I v takovém případě můžeme zajistit další odtah vozidla na určené místo, ale řidič by takovou službu musel zaplatit.

Na zahraniční dálnici by to asi bez asistenčního programu bylo ještě složitější.

Mnohem, kompletní náklady pak řidič nese na svých bedrech. Samozřejmě záleží na mnoha detailech, ale obecně lze říci, že cena za odtah v rámci Česka se průměrně pohybuje v řádu vyšších tisíců, zatímco v zahraničí se jedná o nižší desítky tisíc. Ojedinělé ale nejsou ani extrémy, kdy náklady na odtah převýší hodnotu vozidla.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Lucie Weissová

Vystudovala angličtinu a češtinu na Pedagogické fakultě UK. Na mediálních studiích FSV to dotáhla skoro do finále. Začínala jako copywriter a editor v marketingu, nyní si rozšiřuje obzory ve vydavatelství NextPage Media.... Další články autora.

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Získejte na pár kliknutí jediná certifikovaná data o realitním trhu a rozhodujte se na základě správných informací.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Česká Direct pojišťovna míří za hranice. Vstup do Polska má zelenou

30. 1. 2025 | Petr Kučera

Česká Direct pojišťovna míří za hranice. Vstup do Polska má zelenou

Česká Direct pojišťovna získala od polského regulátora KNF souhlas k zahájení podnikání v Polsku. Česká národní banka schválila transakci už v prosinci.

Finanční produkty roku 2024. Výsledky soutěže webu Finparáda

27. 1. 2025 | Finparáda | 1 komentář

Finanční produkty roku 2024. Výsledky soutěže webu Finparáda

Hledáte nejlepší bankovní účet, spoření, pojištění nebo třeba hypotéku? Inspiraci můžete najít ve výsledcích 14. ročníku soutěže Finanční produkt roku. Pořádá ji analytická společnost... celý článek

Santa holub a iPhone v krávě. Zvířecí perličky z pojišťoven

31. 12. 2024 | Gabriel Pleska

Santa holub a iPhone v krávě. Zvířecí perličky z pojišťoven

Na konci roku pojišťovny tradičně zveřejňují nejkurióznější pojistné příběhy. Co se komu stalo, co lidi chtěli proplatit i jak si o to řekli. My ovšem letos nabízíme průřez nejpodivnějších... celý článek

Při autonehodě vám zemřel blízký. Na jaké odškodnění máte nárok?

27. 11. 2024 | Zbyněk Drobiš

Při autonehodě vám zemřel blízký. Na jaké odškodnění máte nárok?

Ztráta blízkého člověka v dopravní nehodě je velmi těžká, tím ale strasti nekončí. Kromě vyřizování pohřbu či pozůstalosti je tu i otázka odškodnění. Zjistěte, jaká práva a možnosti... celý článek

Limity povinného ručení: jak se mění s novelou zákona?

5. 11. 2024 | Kalkulátor.cz

Limity povinného ručení: jak se mění s novelou zákona?

Povinné ručení musí mít každé vozidlo. Novelizovaný silniční zákon přinesl řadu novinek, jako je zvýšení pojistných limitů, úprava sankcí pro neplatící majitele vozů nebo změna v placení... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services