Dobrého partnera poznám za čtvrt hodiny

Radim Zelený | rubrika: BrandInsight | 13. 12. 2023
„Chceme mít skutečného obchodního partnera v každém městě, ne podřízené manažery poboček,“ říká Petr Zelenka, ředitel partnerské sítě společnosti Next Reality. Ta bude v příštích letech hledat takřka stovku nových partnerů – franšízantů.
Dobrého partnera poznám za čtvrt hodiny

Zdroj: Shutterstock

Velké realitní kanceláře zpravidla fungují buď jako multilevely, nebo jako franšízy. V čem je hlavní rozdíl z pohledu makléřů, kteří pro ně pracují?

V multilevelu máte kariéru centrálně řízenou, pěkně dopředu nalinkovanou. Makléř v multilevelu postupuje podle obratu, čímž si vydobude lepší procenta. Má tedy přesně vymezeny mantinely, ve kterých se pohybuje.

Pro franšízanta to neplatí?

Franšízant má větší volnost. Od nás jako franšízora nemá kariéru striktně danou, ale jen doporučenou. Podmínky pro konkrétní franšízu si lze dohodnout tak, aby vyhovovaly oběma stranám. Každá lokalita je trochu jiná. Čím dál je od Prahy, tím je specifičtější. A tomu může franšízant přizpůsobit marketing, který bude tato specifika odrážet. To je podstatné proto, aby se franšízantovi i jeho makléřům dobře pracovalo, aby byli v lokalitě vidět.

Proč jste v Next Reality vsadili právě na franšízy?

My jsme na ně nevsadili, ale „dozráli“ jsme k nim. Vzešli jsme z multilevelu, osm let jsme vytvářeli klasickou pobočkovou síť. Pak se ale růst firmy přibrzdil a my chtěli jít dál. Začali jsme uvažovat o franšízovém modelu, který byl v té době cool. Do dvou let jsme koncept sítě Next Reality Partner rozjeli. Ukázalo se to jako jednoznačně správná cesta, jen za poslední tři roky se růst ztrojnásobil, každý rok jsme se rozrostli o 10 až 12 nových kanceláří. Dnes jich máme 57. Konečné číslo by ale mělo být mnohem vyšší a nabíráme dál.

Jaký by měl nový franšízant být?

Nechceme mít podřízené manažery poboček, ale toho nejlepšího možného partnera v každém městě. Měl by to být tedy podnikavý člověk. Také komunikačně zdatný, protože jako manažer musí umět předávat informace svému týmu. Musí rovněž umět přijmout odpovědnost, kterou majitel franšízy má, být organizačně schopný, mít schopnost motivovat tým lidí, kteří s ním budou pracovat. A postupně jim předávat i odbornost. Při startu mu samozřejmě maximálně pomůžeme se vším potřebným.

Petr Zelenka

Next Reality

Je ředitelem partnerské sítě a členem představenstva Next Reality. V obchodě, managementu a řízení projektů se pohybuje od roku 2005. V Next Reality pak od roku 2015. Kromě budování partnerské sítě zde také projektově řídí obchodní divizi Next Develop a spoluvytváří projekt Chytře bydlím. Petr je celoživotní optimista a sportovec. Je ženatý a má jedno dítě.

Je pro vás důležitá i osobní rovina?

Dokonce velmi důležitá. Vždycky mě zajímá osobní příběh budoucího partnera, co má za sebou. Z toho, jak o tom vypráví, jak se prezentuje, dnes už dokážu během čtvrt hodiny poznat, zda si v komunikaci budeme navzájem vyhovovat. Bez toho by to nešlo.

A co zkušenosti z oboru realit?

Ty jsou výhodou, nikoliv nutností. Pro mě je mnohem důležitější odhodlání vybudovat firmu, začít podnikat a postupně získat do spolupráce nové kolegy-makléře. Tu odbornost, nejde-li o člověka z realit, pak získá, v tom není problém. Máme ucelený vzdělávací program pro makléře a manažery. V rámci naší Next Akademie zajistíme a připravíme – ať už makléře, či franšízanta – na kompletní certifikační zkoušky, které u nás absolvuje. Bez těch podle zákona o realitním zprostředkování v realitách podnikat nelze.

Každý budoucí majitel realitní kanceláře určitě zvažuje, zda začít na vlastní pěst, nebo se spojit se silným hráčem. Proč dát přednost franšíze?

Nespornou výhodou kvalitního franšízového projektu je známost značky, dlouholeté know-how, znalost realitního prostředí, vlastní informační systém, interní vzdělávací akademie, vlastní právní oddělení nebo marketingové oddělení na centrále. Plusem je určitě i možnost využít velkoobchodní podmínky u dodavatelských služeb, jež centrála nasmlouvá. Ať už jde o inzerci, telekomunikační služby, operativní leasingy na auta nebo třeba ocenění nemovitostí. Dokážeme tedy do cen promítnout naši velikost a 18 let praxe. A zakládáme si i na tom, že franšízantům dokážeme doručit také obchodní příležitosti od spolupracujících partnerů. Například od finančních poradců Partners nebo v rámci realitní skupiny od Českomoravského realitního fondu.

Za to ale bude muset centrále určitě něco platit…

Ano, každý náš franšízant odvádí mezi 10 až 15 procenty, podle obratu franšízy za daný měsíc, minimálně je to 10 tisíc korun. Tento model je stejný pro všechny napříč celou republikou. Zásadní ale je, že u nás tyto roční odvody vůči centrále máme zastropované. Jakmile franšízant dosáhne kdykoliv v průběhu kalendářního roku hranice odvodu stanoveného pro město dané velikosti, po zbytek roku už neodvádí ani korunu. Z dalších uzavřených obchodů mu již vše zůstává. Může se třeba podělit se svými makléři.

A co počáteční investice?

Vstupní poplatek, či chcete-li jednorázové fee, které je obvyklé u jiných franšízových konceptů, u nás nemáme, respektive činí symbolickou jednu korunu. Zastáváme názor, že toto už je trochu přežité. Dáváme přednost tomu, aby franšízant hotovost, kterou má pro start připravenou, věnoval raději do rozjezdu své kanceláře. K tomu, aby získal nové kolegy. Nebo do marketingu a budování pobočky na začátku. Konkrétní výše nutné vstupní investice závisí hodně na velikosti města, kde franšíza vznikne. Čím větší město, tím větší peníze budou potřeba. Pokud bych to měl nějak zobecnit, bavíme se o nižších desítkách tisíc korun.

Kolik nových franšízantů plánujete v příštích letech přibrat pod Next Reality?

Rádi bychom měli partnera v každém městě České republiky nad 10 tisíc obyvatel, což představuje 150 franšíz po celé republice. Přičemž máme pravidlo, že v každém městě může být jen jeden partner, pokud je to město do 50 tisíc obyvatel. Města se tak postupně zaplňují, některá už jsou „zavřená“. I tak nás ale do cíle čeká ještě daleká cesta, k níž budeme potřebovat další takřka stovku nových partnerů. Samozřejmě chceme udržet i kvalitu realitní služby a profesionální přístup ke klientům. Na to se zaměřujeme s každým franšízantem, který k nám přistupuje.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight: Partnerem článku je Next Reality

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách. Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Externí vedení účetnictví se finančně vyplatí

14. 7. 2024 | PR text

Externí vedení účetnictví se finančně vyplatí

Stojíte před otázkou, zda mít vlastní účetní oddělení nebo se spolehnout na externí firmu? Účetnictví stojí před výzvou neustálých legislativních změn a je mnohdy obtížné držet krok.... celý článek

Začátek podnikání? Nápad mimo mísu je lepší než žádný nápad

28. 6. 2024 | Lucie Kocurová

Začátek podnikání? Nápad mimo mísu je lepší než žádný nápad

Rozjíždíte podnikání, máte živnost či malou firmu nebo je váš skvělý byznysový záměr teprve ve fázi představ a myšlenek, které byste si potřebovali s někým zkušeným utřídit? Business... celý článek

Jak začít budovat e-shop založený na prodeji triček online?

25. 6. 2024 | PR text

Jak začít budovat e-shop založený na prodeji triček online?

Rádi byste začali podnikat v něčem originálním, vřelém a humorném? Internetový obchod s tričky může být skvělý podnikatelský krok. Na internetu je možné oslovit široké publikum a přinést... celý článek

Dlouhodobý pronájem auta: řešení pro firmy i jednotlivce

13. 6. 2024 | PR text

Dlouhodobý pronájem auta: řešení pro firmy i jednotlivce

Dlouhodobý pronájem auta je skvělá alternativa k jeho vlastnictví, zvlášť když ho potřebujete na několik měsíců a víc. Tento druh pronájmu je stále populárnější nejen mezi lidmi, ale... celý článek

Virtuální sídlo má nejen finanční benefity

27. 5. 2024 | PR text

Virtuální sídlo má nejen finanční benefity

Chcete podnikat? Pak musíte mít oficiální sídlo. A to ať už se rozhodnete pro živnost, nebo s.r.o. Obě skupiny mohou bez problémů využívat tzv. virtuální sídla. Je to nejen skvělá příležitost... celý článek

Partners Financial Services