Čas na daňové přiznání končí. Návody, změny a časté chyby
30. 4. 2024 | Petr Kučera
Co je letos jinak? Jaké slevy se dají využít? Do kdy je potřeba odevzdat přehledy OSVČ? Poradíme.
Zdroj: Shutterstock
Komerční spolupráce
Ukázal to průzkum italské Bocconi University v Miláně mezi tisícovkou majitelů takových podniků. Kromě Česka se do průzkumu zapojilo dalších šest evropských států. Potvrzuje se tak dlouhodobý trend – společnosti začínají zohledňovat přístup k životnímu prostředí a do svého fungování se například snaží zapojit znevýhodněné skupiny obyvatel.
V porovnání s rokem 2020 podle dat přibylo firem, které už adoptovaly strategii nebo akční plán týkající se ESG. Zatímco v roce 2020 mělo takovou strategii implementováno 14 procent společností, na konci loňského roku to bylo už 26 procent. Dalších 28 procent firem strategii rozhodně nebo spíš plánovalo v příštích letech implementovat.
Inspirací pro udržitelné podnikání může být firma IN-EKO TEAM z Brna, která vyrábí zařízení na úpravu odpadních vod. Do přírody tak tuto důležitou surovinu vrací v co největší kvalitě. Dalším příklad je digitální odpadové tržiště CYRKL. To umožňuje firmám prodávat nebo kupovat odpady, jako jsou kovy, plasty nebo papír a měnit je na znovupoužitelné zdroje.
Biofarma Sady sv. Prokopa na jihu Čech zase nabízí práci lidem se zdravotním nebo duševním onemocněním a zároveň hospodaří v režimu ekologického zemědělství. Podobných společností bychom ale v Česku našli řadu.
„Každý podnikatel stojí před volbou, jak se jeho firma postaví k zásadní výzvě dneška, ke klimatické změně. Dobrá zpráva je, že pryč jsou doby, kdy to bylo majitelům a investorům jedno. Stále častěji vidíme, že ve svém podnikání dávají důraz nejen na ekonomické, ale i na environmentální a sociální hledisko. A přemýšlí, jak snížit dopad své činnosti na klima a životní prostředí,“ říká Helena Továrková, ředitelka ekologické Nadace Veronica a předsedkyně soutěže na podporu udržitelného podnikání SME EnterPRIZE.
Většina firem v průzkumu uvedla, že zavedení environmentální a sociální obchodní strategie vedlo k větší spokojenosti zákazníků, zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců, vyšší efektivitě, a dokonce zvýšení podílů na trhu.
„Firmy, které přemýšlejí v dlouhodobém měřítku, dobře vědí, že se jim investice do udržitelnosti vyplatí. Jsou tak lépe připraveny na budoucnost, šetří materiál, energie a bodují tím u zákazníků i dodavatelů. A opačný přístup – snažit se jen dohnat ujíždějící vlak – je vždy to nejhorší řešení,“ dodává Helena Továrková.
Pro malé a střední firmy, které při svém podnikání myslí na udržitelnost, funguje v Česku soutěž SME EnterPRIZE. V ní jsou oceňovány společnosti, které v rámci svého podnikání dodržují a prosazují zásady udržitelnosti, a mají tak pozitivní dopad na oblast životního prostředí.
Do národního kola soutěže, které pořádá Generali Česká pojišťovna, se letos zapojila bezmála stovka firem z celého Česka. Přihlášky do soutěže posuzuje odborná porota složená z expertů na udržitelnost, ekologii a podnikání.
Desítka nejlepších firem bude oceněná na slavnostním galavečeru na začátku června. Tři nejlepší pak obdrží mimo jiné finanční výhru nebo mediální podporu pro své podnikání. Součástí soutěže jsou i networkingové akce, přičemž ta největší, v Bruselu, je otevřena jednomu z trojice finalistů národního kola soutěže.
Sdílejte článek, než ho smažem