Čas na daňové přiznání končí. Návody, změny a časté chyby
30. 4. 2024 | Petr Kučera
Co je letos jinak? Jaké slevy se dají využít? Do kdy je potřeba odevzdat přehledy OSVČ? Poradíme.
Zdroj: Shutterstock
Komerční spolupráce
Už dávno ale neplatí, že startupy jsou jen technologické firmy se zaměřením na rychlý zisk. Stále důležitějším tématem je udržitelné podnikání, které zohledňuje ekologii a společenskou odpovědnost (ESG).
Inspirativním českým příkladem je digitální odpadové tržiště Cyrkl. To umožňuje firmám prodávat nebo kupovat odpady, jako jsou kovy, plasty nebo papír, a měnit je na znovupoužitelné zdroje. Služba funguje od roku 2018 a využívá ji téměř dvacet tisíc firem. Patří mezi ně například IKEA, Škoda Auto, Lidl nebo SKANSKA. „Správné nakládání s odpady má nejen velké enviromentální, ale také finanční dopady. Společnost může ušetřit díky cirkulárnímu odpadovému hospodářství 15 až 45 procent svých ročních nákladů. Pracovali jsme například s jednou pražskou kabelovnou, kde nalezená úspora byla kolem 25 milionů korun za rok,“ vysvětluje zakladatel a CEO startupu Cyril Klepek.
Udržitelnost tak vede k vyšší spokojenosti zákazníků, lepší pověsti, a dokonce i zvýšení podílu na trhu. Potvrzuje to i další český startup CleverFarm. Pracuje s širokou škálou dat – třeba s unikátním vyhodnocením satelitních snímků, bezdrátovými IoT senzory, které měří mikroklima v půdě a ve vzduchu v reálném čase nebo půdními vzorky. Jejich analýzou a vyhodnocením pomáhá zemědělcům snižovat náklady, zvyšovat kvalitu produkce a dosahovat tak vyšších zisků. ‚‚Našim cílem je poskytovat službu, která bude mít dopad na udržitelnost a profitabilitu farem. Farmářům poskytujeme podrobné ekonomické zhodnocení každé sezóny a zužitkujeme každý hektar,’’ přibližuje šéf firmy Vojtěch Malina. „Většina našich klientů je z Česka a Slovenska – jsou mezi nimi malí statkáři i velké firmy. Budujeme partnerskou síť a přes ní se dostáváme na další evropské trhy, jako je například Polsko,“ dodává Malina.
Do svého portfolia nyní CleverFarm přidává také platformu pro měření uhlíkové stopy na farmách. Pomůže farmám s celkovým přehledem emisí skleníkových plynů a dalších environmentálních hodnot.
Pro firmy, které při svém podnikání myslí na udržitelnost, v Česku funguje soutěž SME EnterPRIZE, kterou již třetím rokem pořádá Generali Česká pojišťovna. Letos poprvé se kromě mikro-, malých a středních podniků mohou přihlásit i startupy. Garanci nad touto soutěžní kategorií převzala agentura CzechInvest, která se věnuje podpoře startupů už více než 10 let. V minulém roce spustila projekt Technologická inkubace, který podporuje startupy ve vysoce perspektivních oblastech pro ekonomický rozvoj a konkurenceschopnost Česka, mezi kterými je například umělá inteligence, mobilita nebo oblast EkoTech.
„V Česku působí obrovské množství firem, které udržitelným podnikáním dosahují velkých úspěchů a jsou ve svých oborech velmi inspirativní. Máme radost, že se tak soutěž rozšiřuje i o startupy a CzechInvest toho může být součástí. Startupy se staly významnou částí naší agendy a podpora projektů s vysokou přidanou hodnotou – což ty, které míří na udržitelné podnikání nepochybně jsou – je naší prioritou,“ říká Filip Krůta z agentury CzechInvest a jeden z porotců startupové soutěže.
Přihlašování do soutěže končí 31. března 2023. Z přihlášených startupů bude vybráno pět nejlepších. Na vítěze čeká odměna 50 000 Kč, mediální kampaň či mentoring a poradenství od Institutu Cirkulární Ekonomiky a CIRA Advisory. Slavnostní vyhlášení proběhne 8. června v Praze.
Sdílejte článek, než ho smažem