Jak vypadaly začátky Raynetu?
Můj starší brácha se rozhodl založit softwarovou firmu už ve svých deseti letech. Podařilo se mu to ale „až“ asi měsíc po promoci. Dá se říct, že Raynet postavila parta čtyř kluků z jednoho sídliště. Začátky byly krušné a odpovídaly zkušenostem a kapitálu: obojí se limitně blížilo nule. Už tehdy se ale projevila silná stránka raynetí kultury: vytrvalost.
Co všechno Raynet v minulosti dělal?
Designovali jsme weby, nasazovali první generaci svého CRM, vyvíjeli on-premise manažerské i výrobní systémy, prodávali vývojářské kapacity, spravovali sítě, řešili rodící se online marketing a několik let provozovali call centrum. Prošli jsme od porodních bolestí přes klinickou smrt i strmý růst až k bodu, kdy jsme si uvědomili, co vlastně chceme doopravdy dělat. A po extrémní transformaci jsme odstartovali vysněný produkt – cloudové CRM Raynet. Dnes jsme ve svém segmentu v Česku číslo 1 co do počtu zákazníků i uživatelů, vyvíjíme druhou generaci produktu a míříme ven.
Během let došlo k přerodu Raynetu na otevřenou svobodnou firmu. Proč?
Těžko se to vysvětluje v pár větách, ale základní změna je v tom, čemu se dává při rozhodování, vedení i řízení největší váha. Snažíme se, aby to v Raynetu nebyl text na vizitce, ale dobrý argument, přirozená autorita, selský rozum, respekt ke kolegům a radost z objevování nejlepšího možného řešení. K tomu je potřeba, aby měli lidé přístup ke všem informacím a viděli firmu z nadhledu. Proto má každý přístup k ekonomickým datům – od účetnictví, výnosů a marží po náklady na mzdy a provoz. Vyměňujeme si veškeré informace mezi týmy – zákaznická péče se třeba účastní porad vývojářů. A všichni bez výjimky znají stav obchodu a vědí, jaká rozhodnutí nás čekají. Vysoká míra svobody je na druhé straně vykoupena nároky a osobní zodpovědností.
Jaké má Raynet výhody oproti jiným CRM?
Raynet toho umí fakt hodně, ale přesto zůstává sexy – v překladu: uživatelsky přívětivý. Ale zcela upřímně vidím úspěch Raynetu v kultuře neustálého zlepšování (kaizen). Není to jen o produktu ani o marketingu, obchodu, zákaznické péči. Jde o kombinaci toho všeho.
Vnímáte nějaké typické chyby, které začínající podnikatelé dělají?
Nejčastěji si všímám obecně strachu z obchodu, ten ale jde překonat. Jeden z mých přátel založil marketingovou agenturu a hned první rok ukončil s obratem asi 14 milionů a konkurence marně přemítala, kde se to vzalo. Odpověď je prozaická: najal dva asistenty obchodu, kteří mu pět dní v týdnu domlouvali jednu prezentaci za druhou. Za rok jich stihl neskutečných 380. Konec pohádky, šlo jen o vystoupení z komfortní zóny.
Jaké jsou nejčastější chyby při prvním zavádění CRM?
Běžně se zapomíná na koncové uživatele. Zavedení CRM je často spojeno se snahou vyřešit najednou víc problémů. Nepořádek v datech, nedostatek informací o fungování obchodu – jaká je reálná úspěšnost prodeje, rozpracovanost obchodních příležitostí – a podobně. Bohužel se pak stává, že obchodnímu týmu, který byl zvyklý na svůj diář a reporty v Excelu, se hned ze začátku naordinuje přehnaná evidenční zátěž, navíc ve zcela novém prostředí. Je to celkem klasická a pochopitelná logika – když už opravujeme A, tak spravme taky B, C a D. Obchodník ale potřebuje hlavně prodávat, a pokud mu CRM nebude pomáhat, tak ho do své pracovní rutiny přijme dost obtížně. Proto se svým klientům snažíme pomoct, aby udrželi rovnováhu mezi tím, co budou uživatelé v CRM dělat „pro vyšší dobro firmy“, a tím, v čem CRM konkrétně jim reálně pomůže, ulehčí život, ušetří čas a podobně.
Sdílejte článek, než ho smažem