Zlevni jízdné, zabij konzum na vsi

Jízdné skoro zadarmo, to nejsou jen stovky a tisíce šťastných seniorů a studentů, kteří teď můžou brázdit Českem a nemyslet na to, kolik jim cinká v kapse. Dotované jízdenky můžou taky být po EET další hřebíček do rakve některých malých živností.

Od 1. září 2018 platí zvýšené slevy na jízdné. Děti a studenti do 26 let a senioři nad 65 roků jezdí ve vlacích a autobusech za čtvrtinu plné ceny. Rozdíl proplatí stát. Na jedné straně tedy máme řadu spokojených studentů a seniorů. Jenže každá mince má strany dvě. Co se může skrývat na té odvrácené?

Náklady

Počet přepravených cestujících loni u všech vlakových a autobusových dopravců vzrostl. Samozřejmě nejde říct, že za tím je jenom zlevnění jízdného: kontinuálně roste kvalita poskytovaných služeb a na některých frekventovaných trasách klesá konkurenceschopnost automobilu (ano, řeč je o D1). Každopádně ale můžeme levnější jízdenky brát jako jeden z faktorů, který růstu počtu přepravených osob významněji pomohl. Každá sranda ale něco stojí…

Stát předběžně vyčíslil náklady na slevy na šest miliard korun ročně. Je to ovšem jen odhad, o kvalitním vyčíslení bude možné hovořit až za rok 2019. Část roku 2018, kdy slevy začaly platit, lze považovat za „náběh“, v letošním roce můžeme být svědky dalšího růstu počtu přepravených cestujících. Tento výdaj státní kasy nenese nikdo jiný než občané prostřednictvím daní, které státu odvedou. Nárůst počtu cestujících, který „spolusubvencuje“ stát může také kromě přímého peněžního výdaje státu, způsobovat oslabení motivace dopravců ve zlepšování kvality poskytnutých služeb. Za tuhle cenu jízdného budou mít plno vždycky, bez ohledu na to, jestli dají cestujícímu kávu či denní tisk. O těchto nákladech už se ale psalo a ještě bude psát hodně. Pak jsou tu možná ještě náklady, které nejsou tak dobře vidět.

Venkovské konzumy

Náš svět je čím dál komplexnější a domyslet důsledky každého našeho jednání není možné. Slevy v dopravě mají dost možná takový nezamýšlený dopad na venkovské maloobchody. Je možné, že je to dopad spíš zdánlivý nebo statisticky nevýznamný, stejně tak je ale možné, že se prokáže opak a že bude časem ještě citelnější.

Podnikatelé, které mám na mysli, jsou typicky maloobchodníci s potravinami a doplňkovým zbožím, působí v obcích nebo menších městech, kde nejsou dostupné nadnárodní obchodní řetězce. Přitom ale mají slušnou dopravní obslužnost veřejnou dopravou – snadno se dostanete do většího města, když potřebujete. Nejde tedy o nejmenší obce, kde je to na vlak půlhodinky lesem a autobus jede jednou denně.

Předesílám, že nejde o hypotetický problém: jde o konkrétní obchodníky z konkrétního jihomoravského regionu, kteří přímo říkají, že zavedení zlevněného jízdného negativně ovlivnilo jejich podnikání. Ubyli jim zákazníci, zmenšily se tržby. Může se to na první pohled zdát přitažené za vlasy. Ale když se nad zamyslíme hlouběji, zjistíme, že to má svoji logiku.

Výrazné procento zákazníků těchhle obchodů jsou totiž senioři. Lokální maloobchodníci si často účtují ve srovnání s nadnárodními obchodní řetězci mírně zvýšené ceny. Mají menší obrat a žádné úspory z rozsahu, vyšší náklady na dopravu do odlehlejších lokalit, nižší vyjednávací sílu vůči dodavatelům… Vyšší ceny maloobchodníků v menších obcích mají tedy své opodstatnění. Které pochopitelně zákazníka vůbec nemusí zajímat.

A taky nezajímají.

Výlet do obchoďáku

Po zavedení slev na jízdné dosavadním zákazníkům venkovských maloobchodů klesly náklady na cestu k levnější konkurenci. Do té doby náklady v podobě jízdného a času stráveného cestou do většího města, převyšovaly úsporu plynoucí z nižších cen. S dotovaným jízdným náklady na cestování klesly a rozšířil se rádius, kam je ochotná tato skupina zákazníků cestovat za nižší cenou. A místním maloobchodníkům klesá počet zákazníků… Bývalý majitel malého obchodu z vesnice, mi řekl, že svůj obchod zavřel, protože po nákladech spojených s EET a odlivu zákazníků po zavedení zlevněného jízdného se mu už prostě nevyplatil.

Na jedné straně tedy vidíme spokojené dotované cestující a spokojené dotované dopravce – skrze daně je dotuje poplatník. Na druhé straně úbytek zákazníků a nižší tržby některých maloobchodníků. tedy těch poplatníků.

Je samozřejmě nutné dodat, že nejrůznějších vlivů na venkovské maloobchody je jistě spousta a že zmíněný vedlejší účinek zlevnění jízdného nemusí mít mezi těmi negativními prim a možná ani významné místo. Nelze ho ani prozatím statisticky doložit – já vycházím jen z empirické zkušenosti několika konkrétních obchodníků v konkrétním kraji. Každopádně jde ale o vztah, který se vyplatí sledovat a se kterým by měl počítat každý, kdo se zase jednou bude pouštět do akcí jako je plošné zlevňování jízdenek. Dotace v tomto případě možná nekřiví jen trh dopravců, ale i trhy zdánlivě nesouvisející. A ve výsledku může vést k tomu, že zanedlouho bude vláda znovu vymýšlet, jakým způsobem zachraňovat – čti pochopitelně dotovat – vesnické konzumy.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+20
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 6. 2019 10:07, Falcon

A kolik let už podnikáte, jakém oboru a kde? To by mě velmi zajímalo, protože takových rádoby chytrých keců se dopuští hlavně ti, co se neživí vlastní prací. EET zatěžuje podnikatele časov i díky pro drobné podnikatele až likvidačním pokutám. Jsou už i případy, kdy kvůli blbé krabičce zápalek prodané, protože si na ně zákazník vzpoměl až po zaplacení a trafikant měl krám plný lidí a tak mu zapoměl vystavit EET účtenku, dostal tento prodejce pokutu 15 tis Kč. Připadá vám to adekvátní jednomu takovému opomenutí? Kolikrát jste vy měl krám plný spěchajících lidí čekajících u pultu na zaplacení a stále měl jen dvě ruce na to, aby jste vše stihnul a pak od člověka, kterého živíte ze svých daní kvůli pitomé krabičce dostanete likvidační pokutu. Tyhle změny nejen v EET, ale i v dalších oborech jsou jednoznačně zaměřeny na likvidaci drobných podnikatelů, protže velké ryby si optimalizují daně kupříkladu převodem zisku do zahraničí k mateřským buď zahraničním vlastníkům a nebo jen pro daňové úřčley založeným mateřským firmám v zahraničí a nebo se chovají jinak nepoctivě s čarováním kolem daní a stát není schopen a nebo ochoten tyto věci řešit a tak komouši a postkomouši opět vyvolávají nenávist a závist mezi lidmi a podobně jako ten socanský blb a kdysi ministr Mládek lidi štvou proti drobným podnikatelům jako těm největším nepoctivcům co okrádají stát na daních. Ale to přece každý trochu soudně uvažující člověk musí vidět, že není pravda. Ale k této části obyvatelstva vy asi nepatříte, že? EET v konečné fázi naopak stát v případě zkrachovalých a podnikání ukončících drobných podnikatelů má a bude mít dopady v tom, že se už drobní podnikatelé na podnikání vykašlou, u části z ich pak přibudou státu náklady na podporách v nezaměstnanosti, sníží se rozsah a dostupnost služeb na vesnicích a tak se dá pokračovat. EET v tom rozsahu jakém je je prostě dokonalá ukázka komunistického myšlení ve stylu podnikatelé jsou lumpové co neplatí daně a tak, místo toho, abychom stíhali nepoctivce, tak postihneme úplně všechny bez rozdílu. Také není divu, když tohle vymysleli ruku v ruce bývalý stbák za podpory KSČM a socanů.

Reagovat

 

+17
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Lukas 10. 06. 2019 00:09)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 6. 2019 0:56, L.

Jeden autobus ráno do města a druhý večer zpět? To bylo možná za komunistů. Po zavedení integrovaných systému je obslužnost výrazně lepší, ale, samozřejmě metro každých pět minut to není.


A proč by se nakládali do strhnutí? Nenakupují pro velkou rodinu, jen pro sebe, maximálně pro partnera, pokud je ještě naživu. A stačí nakoupit na jeden, dva dny, pak si zajedou zase. Vždyť času mají dost a casta je nestojí skoro nic...

Reagovat

 

-9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (D 09. 06. 2019 16:35)

Další příspěvky v diskuzi (22 komentářů)

14. 6. 2019 | 15:14 | pagani

Jenom hlupák by kupoval rohlík za 5, máslo za 65 a matonku za 28, a ještě k tomu u Vietnamce,který se myl naposledy předloni. více

11. 6. 2019 | 9:01 | Zdena

Vidím ještě jednu pozitivní věc na slevách jízdného. Více seniorů přestalo jezdit autem a využívá vlaku. Což má zcela jistě pozitivní vliv jednak na dopravu a taky na životní prostředí. A myslím si, že ještě nejsou slevy...více

11. 6. 2019 | 6:56

Vy asi nebydlíme na vesnici? Že? To, že si každý pěstuje svou vlastní zeleninu a ovoce, už dávno neplatí... Všichni si ji jdou koupit do obchodu více

11. 6. 2019 | 6:15 | Ivoš

Osobní zkušenost mám jinou Malá vesnice neschopný Vietnamec drahé zboží Slevy jízdného byly správné více

10. 6. 2019 | 11:42 | Rumburák

A teď povídejte: https://www.trnava.cz/zastupitelstvo-obce/ více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.