Vydělat se dá nejen na geniálních nápadech

Vydělat se dá nejen na geniálních nápadech
Kdo chce začít podnikat, musí si na začátku stanovit jasnou podnikatelskou vizi, měřitelný cíl a sepsat uskutečnitelný podnikatelský plán. Pokud tyto základní stavební kameny má, může se bez obav pustit do vlastního podnikání. Čtěte první díl naší Abecedy podnikatele.

Snad každý člověk si jednou za život pohrává s myšlenkou vlastního podnikání. Řada z nich tuto ideu zhmotnilo a nyní podnikají jako živnostníci (OSVČ), popřípadě jsou majiteli vlastní firmy. Mnoho lidí z prvotního nadšení rychle vystřízlivělo, s podnikáním vůbec nezačalo. Nebo jej předčasně skončili s nenaplněnými cíli, zklamáním a v nejhorším případě i velkými dluhy. Přitom recept na úspěšný start není zase až tak složitý.

Důležité je hned na začátku znát odpovědi na několik otázek. První z nich se týká samotného zájemce o podnikání. Musí si říct, zda je sebevědomý, odvážný a pracovitý. Pokud je navíc ochoten podstoupit zásadní změnu životního stylu, je na dobré cestě. Neboť ve vlastním podnikání bude odkázán pouze na sebe, kdy stálost měsíčního příjmu se stane minulostí. Hrozba ztráty zákazníka či důležité zakázky a její přímý dopad na peněženku bude všudypřítomný. Na druhou stranu jsou tato rizika dostatečně vyvážena možnou výší výdělku, která odpovídá pouze vlastním schopnostem.

Dalším krokem na cestě, jak se stát úspěšným podnikatelem, je mít jasně stanovený reálný CÍL, neboli čeho chceme ve své podnikatelské práci dosáhnout. Cíle mohou být různé, od zajištění rodiny a získání více času na koníčky, přes vlastní penzion v Krkonoších, až po vybudování největší firmy na výrobu replik střelných zbraní v regionu středních Čech. Pokud máme cíl, je třeba si určit cestu, jak jej dosáhnout. Podnikatel musí vědět, jak chce podnikání dělat, čím se odliší od ostatních, co bude jeho konkurenční výhoda.

Tuto myšlenku musíme podrobit tvrdému srovnání s realitou okolního trhu. Velmi často se stává, že naše nápady nejsou "geniální", a že obdobný podnikatelský záměr již někdo více či méně úspěšně provozuje. I po zjištění takové skutečnosti není třeba věšet hlavu. To, že vysněný penzion není prvním svého typu v rekreační oblasti, kde ho plánujeme provozovat, neznamená, že budeme neúspěšní. Přináší to pouze první překážku. Podstatné je se umět odlišit od konkurence. Třeba penzion ve stylu kanadského srubu s vnitřním vybavením kanadských dřevorubců může být právě ten prvek, který osloví budoucí hosty.

Je třeba dobře počítat, neboť každá činnost s sebou přináší i náklady, a tyto náklady je nutné započítat do podnikatelského záměru. Platí přímá úměra. Čím je obor podnikání lukrativnější, tím více přiláká stejně smýšlejících podnikatelů. Zůstane nám pak menší díl koláče z očekávaného zisku. A opačně - pokud je náš nápad natolik originální, že nemá konkurenci, lze očekávat nižší náklady na boj s konkurencí a také nesporně vyšší zisk.

Další otázkou je, zda podnikatelský záměr není v rozporu s očekávaným vývojem v regionu či na trhu. Můžeme využít volně dostupné zdroje informací na internetu či v médiích, ale nejosvědčenějším zdrojem je "selský rozum". V případě penzionu v kanadském stylu je důležité okolní prostředí. Čistička odpadních vod v sousedství či plánovaná rychlostní komunikace na hranicích pozemku, by v podnikání příliš neprospěly. Proto je důležité si předem zjistit skutečnosti, které přímo nejsme schopni ovlivnit, ale mohou mít zásadní dopad na naše podnikatelské aktivity.

Posledním krokem, a také tím, na kterém ztroskotá převážná část i vynikajících myšlenek a podnikatelských plánů, je schopnost ho uskutečnit. Je třeba si reálně odpovědět na otázku, zda jsme schopni se současnými možnosti opravdu podnikatelský plán realizovat. Na tuto otázku nám odpoví krátký soupis toho, co vše budeme k rozjezdu podnikání potřebovat. Jaké zdroje máme, jaké bude třeba získat a jakou cenu za ně budeme muset zaplatit. Zdrojem, na který se často zapomíná a je na počátku podnikání vždy nedostatkovým zbožím, je čas, neboli naše práce.

První fáze podnikání je vždy časově velmi náročná. Je třeba s tím v podnikatelském plánu počítat a uvědomit si, že čas je první investice, kterou do podnikání přinášíme. V našem případě by takový zjednodušený plán obsahoval odhad ideální doby otevření penzionu vzhledem k hlavní sezóně, tedy nejpozději k 30. 11. a od tohoto data se budou odvíjet další aktivity. Financování a výstavba penzionu, propagace v médiích, popřípadě nábor a zaškolení personálu, vybavení penzionu a příprava na otevření.

Pokud jsme schopni si kladně odpovědět na tyto základní otázky, nic nebrání začít vytvářet první podnikatelský plán. Vše máme ve vlastních rukou.

Autor pracuje jako konzultant v oblasti řízení

Jaké máte zkušenosti se začátkem podnikání?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+11
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Vymáhání pohledávek není práce obchodních zástupců

18. 7. 2007 | Radek Laštovička | 6 komentářů

Vymáhání pohledávek není práce obchodních zástupců

Efektivnost firemního systému řízení rizik pohledávek ovlivňuje správné využívání nástrojů práce s pohledávkami, jako jsou inkaso pohledávek po splatnosti, pojištění a prodej pohledávek. celý článek

Analýzy obchodních partnerů lze posílat rovnou do firemního systému

13. 7. 2007 | Radek Laštovička

Analýzy obchodních partnerů lze posílat rovnou do firemního systému

Skóringové agentury nabízejí průběžný monitoring informací o odběratelích a jejich dodání přímo do firemního systému pro řízení rizik. V těchto službách jsou však mezi jednotlivými... celý článek

Informace o odběratelích lze koupit

4. 7. 2007 | Radek Laštovička

Informace o odběratelích lze koupit

Pokud si firma nemůže shánět informace o odběratelích sama, může si analýzu jejich bonity koupit od specializovaných agentur. Tu pak může doplňovat o vlastní údaje o partnerovi a vyhodnocovat... celý článek

Jak odběratelům stanovit limit výše pohledávek

29. 6. 2007 | Radek Laštovička

Jak odběratelům stanovit limit výše pohledávek

Systém řízení rizik splácení pohledávek nemusí být zpočátku příliš složitý. Stačí si odběratele roztřídit podle několika málo kritérií do tří skupin. Pak bude možné snadněji rozhodnout,... celý článek

Partners Financial Services