Analýzy obchodních partnerů lze posílat rovnou do firemního systému

Analýzy obchodních partnerů lze posílat rovnou do firemního systému
Skóringové agentury nabízejí průběžný monitoring informací o odběratelích a jejich dodání přímo do firemního systému pro řízení rizik. V těchto službách jsou však mezi jednotlivými agenturami výrazné rozdíly.

Hitem posledních let v řízení rizik z obchodních vztahů je trvalý monitoring bonity obchodních partnerů. Namísto objednání kreditní informace jednou za čas, jsou nově na trhu dostupné služby, která zajistí odeslání aktuální kreditní informace o sledovaném obchodním partnerovi vždy, když o něm skóringová agentura vytvoří novou analýzu. Navíc agentury některé klíčové informace o firmách sledují průběžně. Pokud třeba dojde k podání návrhu na vyhlášení konkurzu, pak se to o svém odběrateli dozvíte už druhý den.

Součástí služby monitoringu bonity obchodních partnerů je garance maximálního stáří analýzy. Podle svých potřeb si můžete se skóringovou agenturou dohodnout nejdelší vámi akceptovanou dobu mezi dvěma analýzami. Standardní je garance nové analýzy nejpozději do roka, kdy lze očekávat nové roční výkazy hospodaření. Pokud v průběhu roku nenastane žádný jiný důvod, proč by skóringová agentura vytvořila novou analýzu sledovaného odběratele, udělá ji před koncem roční lhůty speciálně pro vás. Pokud například z důvodu objednání analýzy jiným klientem dojde k vytvoření analýzy v průběhu roku, dostane ji i vaše firma. Můžete tak získat i několik čerstvých analýz v průběhu roku za cenu pohybující se okolo běžné ceny za jedinou kreditní informaci.

Společnosti s pokročilými systémy řízení rizik někdy rozdělují sledované odběratele do skupin s různě intenzivním monitorováním bonity. Vedle skupiny s roční garantovanou četností analýz mají třeba skupinu s intenzivnější půlroční garancí četnosti analýz a skupinu s menší potřebou četnosti, kde stačí garance nové analýzy jednou za dva roky. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Kratší lhůta zdražuje službu, zatímco u delší než roční garance vyjde monitoring pravděpodobně v přepočtu na roční náklady levněji, než je běžná cena za jednu kreditní informaci.

Pro nejpokročilejší systémy řízení rizik lze omezit zasílání informací pouze na klientem definované podstatné změny. Zpracování každé nové informace v systému řízení rizik zabírá čas zaměstnanců. Pokud se tedy podaří nadefinovat okruh informací o monitorovaných odběratelích, které v systému řízení rizik nepovedou k žádné změně, lze ušetřit na tom, když takové nepodstatné informace vůbec nedostanete. Přestože skóringová agentura několikrát aktualizuje analýzu vašeho odběratele, nemusíte být obtěžování pro vás nepodstatnými novinkami, dokud třeba nedojde ke změně maximálního kreditu nebo změně obratu přesahující deset procent.

Novinkou posledních let je systémová integrace. Pro větší klienty, kteří využívají tisíce kreditních informací ročně, nabízejí některé skóringové agentury propojení objednávání a doručování kreditních informací přímo do jejich systému řízení rizika. Cílem je, aby jejich specialisté nemuseli přeskakovat mezi aplikacemi, se kterými pracují, nebo se jakkoliv starat o přenos údajů z obdržených kreditních informací do svých systémů. V rámci své pracovní aplikace pro řízení rizik pouze odešlou objednávku kreditní informace a do stanovené dodací lhůty jim v jejich systému přibudou požadované údaje.

Článek vznikl ve spolupráci s Článek připraven ve spolupráci s Coface Czech Credit Management Services spol. s r.o.

Jak se vaše firma chrání před neplatícími odběrateli?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Informace o odběratelích lze koupit

4. 7. 2007 | Radek Laštovička

Informace o odběratelích lze koupit

Pokud si firma nemůže shánět informace o odběratelích sama, může si analýzu jejich bonity koupit od specializovaných agentur. Tu pak může doplňovat o vlastní údaje o partnerovi a vyhodnocovat... celý článek

Jak odběratelům stanovit limit výše pohledávek

29. 6. 2007 | Radek Laštovička

Jak odběratelům stanovit limit výše pohledávek

Systém řízení rizik splácení pohledávek nemusí být zpočátku příliš složitý. Stačí si odběratele roztřídit podle několika málo kritérií do tří skupin. Pak bude možné snadněji rozhodnout,... celý článek

Kontrolovat riziko nesplácení pohledávek se vyplatí

22. 6. 2007 | Radek Laštovička

Kontrolovat riziko nesplácení pohledávek se vyplatí

Proti neplatícím odběratelům se mohou firmy bránit vhodným systémem řízení rizik pohledávek. Ten se vyplatí, když jeho přínosy převýší náklady na jeho zřízení a provozování.

Partners Financial Services