Se 'samoobsluhou' již neušetříte

Se 'samoobsluhou' již neušetříte
Ukončením některých služeb samoobslužných zón donutí Živnostenská banka majitele běžných účtů připlatit si 360 Kč ročně za kanál přímého bankovnictví nebo si pořídit produktový balíček. Jen jejich prostřednictvím budou moci nadále provádět některé transakce či získávat minivýpisy.

Klienti, kteří nechtějí produktový balíček banky, si mohou otevřít pouze běžný účet. Pro provádění různých operací pak lze využít cenově zvýhodněných samoobslužných zón. O tuto možnost ovšem zákazníci během příštího týdne přijdou. Od 1. září totiž finanční instituce některé z funkcí zruší.

Levná samoobsluha

Samoobslužné zóny najdou klienti na pobočkách Živnostenské banky (profil, názorya pokud mají některou z platebních karet VISA vydaných Živnovankou, které jsou klíčem do zóny, mohou jejich prostřednictvím spravovat své účty.
V současnosti klienti v samoobslužných zónách najdou bankomaty, z kterých mohou vybírat hotovost v korunách, vkládat peníze v korunách i cizí měně, zjistit zůstatek běžného účtu a vyžádat si minivýpis s posledními pěti transakcemi a aktuálním zůstatkem konta. Bankovní terminál pak nabízí operace na účtech v bance v korunách i cizí měně nebo jednorázové platební příkazy do dalších tuzemských peněžních institucí, založení termínovaných účtů a také tisk již zmíněného minivýpisu.

Omezení funkcí

Co jsou produktové balíčky?

Díky produktovým balíčkům klienti získají za jeden měsíční paušál vedle účtu například i platební kartu, kontokorentní úvěr, termínovaný nebo spořící vklad a několik kanálů přímého bankovnictví. V ceně je obvykle zahrnuto i několik či všechny transakce jako je jednorázový platební či trvalý příkaz.

V těchto dnech banka na svých webových stránkách klienty informuje, že v rámci sjednocení produktové nabídky dojde k ukončení provozu transakčních terminálů a tiskáren minivýpisů v samoobslužných zónách.

Majitelé běžných účtů tak přijdou o zvýhodněnou cenu bankovních transakcí, tedy zadávání jednorázových příkazů. Cena v zóně se totiž rovná poplatku zadávání elektronickou cestou, tedy je nižší než při zadání na pobočce.
Jak uvádí banka, veškeré finanční operace nebo informace o kontech jsou k dispozici v systémech přímého bankovnictví: GSM bankovnictví MiniBanka, telefonním banovnictví TeleBanka a internetbankingu NetBanka. To ovšem pro klienty znamená výdaj navíc. Budou totiž muset platit měsíční paušál ve výši 30 Kč a například v MiniBance ještě 1,90 Kč za každou SMS.
Jinou možností, ovšem ještě dražší, je zřízení balíčkového produktu, který v sobě za jednotnou cenu zahrnuje vedení jednotlivých služeb, produktů a transakcí zdarma.

Klienti budou o změnách informování ve výpisech za měsíc červenec, na stránkách banky a v samoobslužných zónách.

Porovnání ročních nákladů na vedení bankovních účtů

Běžný účet s využíváním samoobslužné zóny Běžný účet s využíváním internetbanking Produktový balíček Osobní menu Standard
Vedení balíčku

-

-

1188

Vedení běžného účtu

360

360

0

Vedení kanálu samoobslužné zóny či přímého bankovnictví

0

360

0

Výpisy

120

120

120

Platební karta VISA Electron

150

150

0

Roční náklady na účet (součet výše uvedených položek)

630

990

1 380

Jednorázový platební příkaz

48

48

0

Platba z banky do jiné banky

24

24

0

Roční náklady na 12 jednorázových platebních příkazů

72

72

0

Celkem

702

1 062

1 380

Poznámka: Pro celkový výpočet ročních nákladů jsme vybrali ty nejvyužívanější a také ty, které jsou spojené se samoobslužnými zónami. Z operací jsme zahrnuli pouze jednorázové platby, protže například trvalé příkazy nelze prostřednictvím zón zadávat. Porovnávat běžné účty s produktovými balíčky není příliš možné. Je nezbytné si uvědomit, že v jejich ceně je zahrnuto mnoho dalších služeb a produktů. Na druhou stranu produktové balíčky nabízejí i takové služby a produkty, které zákazníci bank běžně nevyužívají. Osobní menu Standard jsme vybrali jako nejlevnějšího zástupce produktových balíčků, který zahrnuje transakce, jež je možno nyní provádět v samoobslužných zónách.

Nenutí rušení funkcí zón klienty k tomu, aby levné běžné účty vyměnili za drahé balíčkové produkty? Podle PR manažera banky Iva Polišenského se nejedná o žádné zdražování či vnucování produktů, ale o rušení služby, o kterou nebyl zájem. "Klienti samoobslužné zóny nevyužívali, protože jsou zvyklí na služby na pobočkách či na přímé bankovnictví," uvádí Polišenský. "Ve chvíli, kdy zón využívalo jen několik desítek lidí měsíčně, byly pro banku příliš nákladné. Výnosy z provozu samoobslužných zón nepokryly ani zdaleka náklady, které banka měla s běžnou modernizací IT systémů, které provoz podporovaly," dodává. Navíc je podle jeho slov důležité, že i nadále v zónách zůstávají bankomaty pro výběr i vkládání hotovosti a informace o zůstatku.

O tom, jak jsou klienti spokojeni se samoobslužnými zónami se dozvíte i na stránkách bankovního ústavu, kde v anketě 83 ze 110 zákazníků odpovědělo, že jim vyhovuje rozsah funkcí zón. Ze 150 hlasujících pak 19 využívá zón alespoň jedenkrát týdně, 73 jedenkrát měsíčně, 42 nikdy a 16 netuší, co samoobslužné zóny jsou. Ačkoliv výsledky ankety nelze považovat za statisticky významné, hlasovalo pouze málo přes sto lidí, každý druhý respondent podle ankety využívá zón alespoň jednou měsíčně.

Co si myslíte o samoobslužných zónách Živnostenské banky? A o tom, že banka některé ze služeb těchto zón ruší? Co tím banka sleduje?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 9. 2004 9:16, Klára K.

Já jsem dlouholetý klient ŽB a když si zavzpomínám, proč jsem k nim přešla, tak to bylo neúměrné zdražování poplatků České spořitelny. V průběhu těch let se ale neustále jejich služby zhoršují a zdražují. Zrušením samoobslužných zón mě přesvědčili, že teď dělají všechno proto, aby lidi dohnali k tomu, že jim budou platit pořád víc a víc na poplatkách. Já osobně odmítám platit několik 100-200 Kč měsíčně za to, že si někam nechávám posílat výplatu, za 2 trvalé příkazy a za cca 2 jednorázové příkazy měsíčně. To mě přijde trochu předražený a určitě se podívám jinam. Udělám to přesně tak, jak tady píše pan Pavel - půl roku zdarma balíček a pak jinam.
Jinak si ještě neodpustím poznámku ke zdůvodnění rušení samoob. zón ze strany ŽB (že lidi je nepoužívají). Já osobně tyto zóny používala minimálně 2-3x do měsíce a vždycky když jsem tam šla, tak jsem tam nikdy nebyla sama, vždycky jsme měli o bankovní terminál zájem minimálně dva lidi. Dost pochybuju, že to byla vždycky náhoda a že když jsme odtamtud odešli, již ten den nikdo nepřišel. To mi přijde skoro až směšný.

+26
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 8. 2004 11:27, Jan Kolda von Žampach ( řečený Pancíř )

Je zajímavé, z mého pohledu, že třeba právě v porovnání s takovým brontosauřím litrem trhu v retailu, Českou spořitelnou, byla Živnostenská banka jediná, která samoobslužné zóny před "vchody" ke svým přepážkám důsledně v ČR zavedla!
Jistě, s cílem odfiltrovat běžné operace z přepážek a už tehdy šetřit na mzdových a investičních nákladech. Taková Česká spořitelna si nastavěla, místo toho, doslova paláce, s kterými si dnes neví rady (vše ale stejně zaplatí nakonec její klienti na poplatcích) a, když jdu kolem místní úřadovny, tak se tam, s odstupem dekády a už asi potřetí či počtvrté, zase předělávají přepážky a vůbec celý interiér. To také něco spořitelnu stojí a klienti to nakonec také mastně zaplatí :-(
Tehdejší přístup Živnobanky se zdá být proto daleko racionálnější. Odpovídal plně trendu a vizím, jak má vypadat a jak má být standardně vybavena úřadovna banky. Aby se také šetřily náklady! Což si každý mohl a může ověřit i dnes, třeba už v tom blízkém a vyspělejším přeshraničí :-)
Ostatně, odpovídala tomu ve výsledku i více než příjemná poplatková politika banky vůči svým klientům: viz ještě loňské dobré umístění Živnobanky ve srovnání s náklady na vedení účtu u ostatních bank. Připočtu-li si navíc dobrý kredit Živnobanky, která nebyla postižena ani zdejší velkou bankovní úvěrovou krizí, nebylo, až donedávna a jako dobrá volba, mnoho co řešit. Pro ty, kteří měli Živnobanku v ještě rozumném dosahu. To je ale vše dnes, žel, ze známých důvodů po nástupu nového vlastníka banky již minulostí.

Rušení samoobslužných zón bych proto nepřeceňoval, je to holt vývoj. Ano, skutečně máme zde další a především více používané kanály pro (samo)obsluhu účtu.
A pro podání jednorázových příkazů v úřadovně nám zde, litr trhu v reatilu, v masovém měřítku a příkladem zavedl tzv. sběrné boxy. Potom obyčejná papundeklová krabice, někde v rohu úřadovny, vyjde jistě daleko levněji, než obnova již odepsaného zařízení v samoobslužné zóně. To, že je rozdíl mezi podaným a zpracovaným příkazem na přepážce (nebo právě v zóně) a mezi hozením příkazu do sběrného boxu, je věc jiná.
Tedy jediné, s čím mohu snad po přečtení článku a mezi řádky spekulovat, je, že Živnobance se nedaří zajistit plánovaný nárůst klientely nebo že klientela dokonce z Živnobanky odchází. Potom se skutečně další obnova či jen údržba samoobslužných zón může jevit, účtařům banky, jako přehnaný a nákladný luxus.

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Zahraniční platby nejsou z nejlevnějších

25. 5. 2004 | Kristýna Havligerová

Zahraniční platby nejsou z nejlevnějších

Chcete si zaplatit jazykový kurz či ubytování v cizině nebo potřebujete poslat hotovost příbuzným na účet v zahraniční? Je lepší provést transakci prostřednictvím banky, nebo využít... celý článek

Zaplaťte si vedení účtu 'zdarma'

6. 5. 2004 | Kristýna Havligerová

Zaplaťte si vedení účtu 'zdarma'

Kouzelné slovíčko "zadarmo" zapůsobí asi na každého. A právě takovou nabídkou lákají potenciální klienty některé banky. Ovšem tato návnada má své ale... Podívejme se zblízka, co se... celý článek

Poplatková horská dráha

3. 2. 2004 | Kristýna Havligerová

Poplatková horská dráha

Od zdražování, které před časem ohlásila Živnostenská banka, byl na trhu poměrně klid, pomineme-li rušení poplatku za zavření účtu u některých institucí. Včera však oznámila změnu poplatků... celý článek

Jsou domácí banky dražší než jejich matky?

5. 2. 2003 | Tomáš Mergl

Jsou domácí banky dražší než jejich matky?

V souvislosti s novoročním zdražením bankovních služeb se v tisku objevily názory, že domácí bankovní ústavy poskytují své služby dráže než jejich mateřské banky v zahraničí. Srovnali... celý článek

Bankomaty - je dobojováno

15. 4. 2002 | Dušan Hradil

Bankomaty - je dobojováno

Počátkem tohoto měsíce padl poslední výstřel na českém bitevním poli o poplatky za výběry z bankomatů. Zdražilo se, a ne zrovna málo. Jak tedy najít cestu k minimálním poplatkům?

Partners Financial Services